واکنش بازیگر چینی کار دست دیزنی داد/ مسدودسازی صدها حساب | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۵
کمک به تحریم‌کنندگان آخرین فیلم دیزنی؛

واکنش بازیگر چینی کار دست دیزنی داد/ مسدودسازی صدها حساب

کمپانی فیسبوک و توئیتر زنجیره‌ای از حساب‌های خود را که به ظن آن‌ها در حال نفرت پراکنی اتهام‌زنی سازماندهی شده به معترضان و دموکراسی‌خواهان هنگ‌کنگ بودند را مسدود کردند.

به گزارش صبا به نقل از هالیوودریپورتر، توئیتر و فیسبوک دیروز دوشنبه ۱۹ آگوست با صدور بیانیه‌ای از مسدودسازی صدها حساب کاربری جعلی چینی که به زعم آنها سعی در منحرف کردن جریان دموکراسی‌خواهانه مردم هنگ‌کنگ را داشتند، خبر دادند.

این حساب‌های زنجیره‌ای مشکوک همچنین قصد داشتند هم‌نوا با سیاست‌های دولت مرکزی پکن، برنامه تحریم فیلم «مولان» آخرین ساخته کمپانی دیزنی را بشکنند.

جرقه تحریم «مولان» پس از آن زده شد که ستاره این فیلم یعنی کریستال لیو ییفئی، در صفحه شبکه‌های اجتماعی چینی خود به حمایت از عملکرد پلیس هنک‌کنگ پرداخت. این پست به سرعت موجی در گروه‌های حقوق‌بشری و جریانات صلح‌طلبانه داخل و خارج از هنگ‌کنگ به راه انداخت و علاوه بر اینکه نیروی پلیس این کشور را زیر فشار اتهام برخورد نامناسب و اعمال زور بیش از حد در مقابل معترضان برد باعث شد کمپینی برای تحریم «مولان» و ستاره جوان چینی آن شکل بگیرد.

بعد از شکل‌گیری این تحریم گروهی از کاربران اینترنت متوجه شدند برخی اکانت‌ها به صورت هماهنگ شده سعی در شکستن این موج دارند و از مسئولان این شبکه‌های اجتماعی درخواست کردند در این باره تحقیق کنند؛ جستجویی که به کشف زنجیره‌ای از حساب‌های هماهنگ شد.

توئیتر در بیانیه خود اعلام کرد ۹۳۶ حساب کاربری را که در حال پخش شایعه و بسط توهم توطئه درباره معترضان هنگ‌کنگی و انگیزه آنان بودند مسدود کرده است. این کمپانی گفت: این حساب‌ها به صورت عمدی و مشخص در حال کاشت بذر اختلافات سیاسی و زیر سوال بردن مشروعیت معترضان هنگ‌کنگی بودند. مدارک و مستندات مشخصی وجود دارد که نشان می‌دهد این موضوع یک عملیات سازماندهی شده دولتی بوده است.

بسیاری از این حساب‌های مسدود شده ادعا می‌کردند از نقاط مختلفی در داخل ایالات متحده آمریکا و از نیویورک گرفته تا شهرهای کوچکی چون برین‌اسپرینگز در میشیگان هستند. بعضی از این حساب‌ها قدمتی چند ساله داشتند و سال‌ها با انتشار پست‌های خنثی درباره موضوعات عمومی و یا برنامه‌های تلویزیونی در حال جذب دنبال‌کننده بودند تا در زمان مناسب در راستای ایجاد کمپین‌های مغرضانه مورد استفاده قرار بگیرند.

فیسبوک نیز در همین راستا اعلام کرد ۱۶ صفحه را با همین هدف پایین کشیده است. بعضی از این صفحات فیسبوکی مردم معترض هنگ‌کنگ را با پیکارجویان داعش مقایسه کرده بودند.

لیو ییفئی هفته گذشته در صفحه شبکه اجتماعی ویبوی خود که بیش از ۶۵ میلیون نفر عضو دارد نوشت: من از پلیس هنگ‌کنگ حمایت می‌کنم، حالا می توانید من را بزنید و در پستی دیگر نوشت: شرم بر هنگ‌کنگ. این نوشته‌ها در سرزمین چین و در شبکه‌های اجتماعی و پروپاگاندهای دولتی این کشور به شدت مورد توجه و حمایت قرار گرفت حال آن که در خارج از چین تحیر ناظران را نسبت به حرکت این بازیگر و برند دیزنی برانگیخت.

هر دو شبکه فیسبوک و توئیتر در چین فیلتر هستند.

اشکان مزیدی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است