دانشگاه علوم پزشکی ایران در گذر زمان | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۲

دانشگاه علوم پزشکی ایران در گذر زمان

کتاب «دانشگاه علوم پزشکی ایران در گذر زمان» نوشته مرتضی قاضی از سوی سازمان انتشارات جهاددانشگاهی منتشر شد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی سازمان انتشارات جهاد‌دانشگاهی، کتاب سرگذشت چهل و هفت ساله دانشگاه علوم پزشکی ایران با عنوان «دانشگاه علوم پزشکی ایران در گذر زمان» که به تاریخ شفاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران پرداخته است از سوی سازمان انتشارات جهاددانشگاهی به چاپ رسید.

در این کتاب که به قلم مرتضی قاضی در بیست فصل نوشته شده نویسنده تلاش کرده است با مستندات به دست آمده از گفتگوهای انجام شده با روسای ادوار مختلف و همچنین برخی از استادان و دانشجویان، تاریخ دانشگاه علوم پزشکی ایران را به رشته تحریر درآورد.

در پنج فصل ابتدایی کتاب به سال‌های پیش از انقلاب ۵۷ پرداخته شده؛ از تحقق ایده راه‌اندازی مرکز پزشکی شاهنشاهی ایران تا تلاش برای شکل‌گیری مرکز، دریافت مجوزهای قانونی و پذیرش دانشجو در سه دانشکده پزشکی، پیراپزشکی و پرستاری.

فصل های ششم و هفتم کتاب به اتفاقات سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۵ می پردازد؛ از این سال‌ها به عنوان سال‌های موفق برای جلوگیری از انحلال مرکز پزشکی ایران و تثبیت آن یاد می‌شود. تشکیل شورای هماهنگی با ترکیبی از استادان و دانشچویان برای اداره مرکز و انتخاب اولین رییس بعد از انقلاب، سال‌های پر التهاب انقلاب فرهنگی، همکاری با مجتمع پزشکی آیت الله طالقانی از مهم ترین بخش های این دو فصل هستند.

فصل هشتم به شکل‌گیری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال ۱۳۶۵ اشاره می‌کند و اینکه چگونه مرکز پزشکی ایران به دانشگاه علوم پزشکی ایران تبدیل می‌شود تا علاوه بر وظایف آموزشی عهده‌دار ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در غرب پایتخت باشد.

در ادامه هر یک از فصل‌های نهم تا چهاردهم کتاب به دوران یکی از روسای دانشگاه علوم پزشکی ایران از سال ۱۳۶۵ تا سال ۱۳۸۹ اختصاص دارد. فصل پانزدهم ماجرای ادغام با دانشگاه علوم پزشکی تهران و تلاش برای انتزاع دانشگاه را شرح می‌دهد و فصول شانزدهم تا نوزدهم نیز حاوی مطالبی مربوط به فعالیت‌های انجام شده برای دستیابی به جایگاه قبلی و قرارگیری در بین دانشگاه‌های برتر کشور ازسال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ هستند و هر کدام از آن‌ها به یکی از چهار رییس سال‌های اخیر دانشگاه علوم پزشکی ایران اختصاص دارد.

در فصل پایانی نیز شاهد تصاویر و مستندات قدیمی و همچنین تصاویر افرادی که با آن‌ها گفتگو انجام شده، هستیم.

این کتاب در ۴۹۵ صفحه و به قیمت ۸۲ هزار تومان روانه بازار نشر شد. علاقه‌مندان برای تهیه این اثر می‌توانند به فروشگاه سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی به آدرس تهران – خیابان انقلاب –خیابان فخررازی – تقاطع ژاندارمری – ساختمان منشور دانش- طبقه همکف-پلاک ۶ مراجعه و یا با شماره تلفن ۰۲۱۶۶۴۸۷۶۲۵ تماس بگیرند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است