«زنان لجمن» پس از ۲ سال به مرحله تدوین رسید/ اهمیت نگاه فردی فیلمساز | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۳
زیور حجتی در گفتگو با صبا:

«زنان لجمن» پس از ۲ سال به مرحله تدوین رسید/ اهمیت نگاه فردی فیلمساز

فیلم کوتاه «زنان لجمن» یک خانواده با محوریت زن در دهه60 را روایت می‌کند؛ زیور حجتی در این باره توضیحاتی ارایه داد.

فیلمبرداری فیلم کوتاه «زنان لجمن»  به نویسندگی و کارگردانی زیور حجتی پس از ۱۲ روز فیلمبرداری روی میز تدوین قرار گرفت. این هنرمند که تولید فیلمش از سال ۹۷ تا به امروز به درازا کشیده‌است به خبرنگار سینمایی صبا گفت: فیلمنامه «زنان لجمن» سال ۹۷ در فراخوان سراسری «چهل سال چهل فیلم» به عنوان بهترین فیلمنامه با بیشترین امتیاز در مرحله دوم، انتخاب و تصمیم به تولید آن گرفته‌شد اما مدیریت این نهاد تغییر کرد و طرح حمایت و تهیه‌کنندگی را تحت تاثیر قرار داد و با وجود تمام پیگیری‌ها فیلم ساخته نشد و ضرر زیادی به ما زد.

وی درباره روند ساخت این فیلم توضیح داد: بعد از شرکت در فراخوان سراسری «چهل سال چهل فیلم» و تصمیم به ساخت این فیلم، پیگیری‌های زیادی انجام دادم تا اینکه آذرماه سال ۹۸ فیلمنامه را برای «پیچینگ انجمن سینمای جوانان اصفهان» ارسال کردم که آن هم به دلیل شرایط کرونا اردیبهشت سال ۹۹ برگزار و سرانجام تولید فیلمنامه «زنان لجمن» تصویب شد. پس از تصویب ساخت فیلم هم شرایط اقتصادی، مدیریتی و بعدتر اوج‌گیری ویروس کرونا پیش تولید و فیلمبرداری را عقب انداخت تا اینکه فیلم در اول بهمن سال ۹۹ به مدت ۱۲ روز در ۲ شهر اصفهان و دولت‌آباد فیلمبرداری شد و اکنون در مرحله تدوین قرار دارد.

حجتی درباره موضوع این فیلم‌ کوتاه و ایده فیلمنامه بیان کرد: این فیلم به بحران یک خانواده با محوریت زن در دهه ۶۰ می‌پردازد‌. ایده فیلم برای من در محدوده یک زمان و مکان مشخص شکل نگرفت و طی یک روند در راستای دغدغه‌هایم بوجود آمد؛ یک روند ناخودآگاه و درونی که بیشتر هم جنبه بصری‌اش اهمیت داشت.

این هنرمند با اشاره به جایگاه فیلم کوتاه در ایران توضیح داد: چند سالی است که فیلم‌های کوتاه را به صورت جدی دنبال کرده و هرسال شاهد بهتر شدن فیلم‌ها، به ویژه، از نظر تکنیکی بود‌ه‌ام اما شرایط فیلمسازی بسیار سخت شده‌ است. اگر یک نفر انگیزه و پیگیری لازم را در این حوزه نداشته‌ باشد به راحتی می‌تواند از این راه منصرف شود. طرح «پیچینگ انجمن سینمای جوانان» در این شرایط غنیمت است و امیدوارم این حمایت از فیلمسازها و تولید فیلم متناسب با اوضاع متغیر اقتصادی کشور، ادامه‌دار باشد.

وی در پایان با تاکید بر اهمیت حفظ نگاه فردی فیلمساز عنوان کرد: ما اگر بخواهیم به فیلمسازی به عنوان یک اصل، نه یک حوزه صنعتی نگاه کنیم باید در نظر بگیریم که اثر نهایی نتیجه سیر درونی یک فیلمساز است و تا زمانی که که فیلمساز در روند سیر درونی، بی‌واسطه با امور مواجه شود می‌تواند  نگاه خود را هم‌راستا با موضوع پیش ببرد. حال اگر فیلمساز به طور مداوم با عوامل بیرونی محدود شود قطعا به مرور زمان رهایی درونی‌اش برای مواجهه با مسایل را از دست داده و فردیت هر شخص هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد و در طولانی مدت به فرهنگ و هنر یک جامعه نیز آسیب می‌زند. البته این مساله برای فیلمسازانی‌‌است که واقعا این روند درونی را طی می‌کنند، نه فیلمسازانی که به عمد و برای جشنواره‌های خارجی و منافع شخصی خط قرمزها را رد می‌کنند چراکه در هر کشور محدودیت‌هایی وجود دارد که قابل احترام است.

عوامل این فیلم کوتاه عبارتند از نویسنده و کارگردان: زیور حجتی، بازیگران: شهره موسوی، ایمان نظیفی، الینا ستاری، لیلا قربانی، فاطمه یزدانیان، مصطفی شریفی نصب، فیلمبردار: مجتبی اسپنانی، تدوین: عماد خدا بخش، طراح صدا و صداگذاری: علیرضا علویان، طراح گریم: محمد توکل، اصلاح رنگ و نور: مهران دوستی، طراح صحنه و لباس: زیور حجتی، مدیر تولید: نورینا احمدی، دستیار اول کارگردان: امیر خوشاوی دستیار دوم کارگردان: فاطمه وحیدیان، مدیر صحنه : مژده معلمی، اجرا صحنه: معین صفری، دستیاران فیلمبردار: امیر مهدی خادم، محسن میناییان، علیرضا طبر اصفهانی، کیوان منصوری، دستیار گریم : فاطمه زاهدیان، صدا بردار: اسماعیل سلطانی، منشی صحنه: نفیسه ضیایی، جانشین تولید :حیدر علی رحمانی، هماهنگی تولید: نرگس علیزاده، دستیار تولید: علیرضا اکبری، حمل و نقل: محمود رستمی، پشتیبان فنی: متین فروزمند، تدارکات : رایحه مرتضایی، تهیه کننده: انجمن سینمای جوانان و زیور حجتی.

الهه نظری‌زاده

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است