«اسطوره گاو» یک بازی جالب بین هنرمندان بود/ سر گاوهای مهربان را می‌بریم! | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۶:۳۲
آرزو آزادی با صبا مطرح کرد؛

«اسطوره گاو» یک بازی جالب بین هنرمندان بود/ سر گاوهای مهربان را می‌بریم!

آرزو آزادی از هنرمندان حاضر در نمایشگاه گروهی «اسطوره گاو» درباره این نمایشگاه و مفهوم گاو در اسطوره ها توضیحاتی داد.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری صبا، آرزو آزادی هنرمند نقاش درباره شرایط و هنرمندان حاضر در نمایشگاه گروهی مجسمه و نقاشی «اسطوره گاو» ،که از یک تا ۱۰ اسفند برگزار شد، گفت: این نمایشگاه از ۲ بخش «اسطوره گاو» و «دعوت» تشکیل شده بود. هنرمندانی که موضوع «گاو» را کار کرده‌ بودند در «اسطوره گاو» و هنرمندانی که متفرقه کار کرده‌بودند در «دعوت» شرکت کردند و دلیل این کار، این بود که هنرمندان بیشتری را در این نمایشگاه داشته‌ باشیم.

این هنرمند درباره ایده و نام‌گذاری این نمایشگاه با توجه به اینکه سال پیش رو سال گاو است، توضیح داد: اسطوره گاو از آیین‌های ایرانی پیش از زردشت است. کاربرد نماد گاو از دیرترین روزها و به اشکال مختلف در فرهنگ ما دیده می شود؛ از یافته‌های سال‌های اخیر در گرگان و مازندران که پیکره‌های گاو و گاومیش ساخته شده در چهار هزار سال پیش را نشان می‌دهد گرفته تا پیکره معروف گاوی که زانو زده و جامی را در دست دارد و مربوط به هزاره‌های پیش از میلاد مسیح در دوره عیلامی در جنوب غربی ایران است. گاو در اسطوره‌های ایرانی، نمادی از نبرد نور و تاریکی و خوبی و بدی است. اسطوره گاو در ادامه تحول اسطوره‌های هندو- اروپایی و آریایی در داستان آفرینش جهان ایفای نقش می‌کند و می ‌تواند بازنمایی ابرها و طوفان‌های باران‌زا باشد که آب را به جهان هدیه می‌دهد؛ نمادی که مستقیما به اسطوره‌های یونانی منتقل شده است.

آزادی درباره حضور خود در این نمایشگاه بیان کرد: این نمایشگاه یک بازی جالب بین هنرمندان بود تا هرکدام برداشت خود را از موضوع نشان دهند و برای من هم یک مکث تامل‌برانگیز بود چراکه در نمایشگاه انفرادی مجسمه‌هایم با نام «پرنده‌هایی که پرنده نیستند»، پرنده‌هایی با صورت انسانی را ارایه داده‌ بودم و در اینجا نیز با تابلو گاو شرکت کردم.

وی درباره اثر خود ادامه داد: در واقع تابلوی من، نقاشی یک گاو با سر انسان بود که با کمک دوست هنرمندم آن را خلق کردیم. برای من گاو نماد سادگی و مهر است؛ یک حیوان مفید که ما از آن استفاده زیادی می‌بریم و در آخر آن را سر می‌بریم مانند انسان‌های ساده و مهربان زیادی که اطراف‌مان حضور دارند و ما برای سادگی‌شان به آن‌ها انگ می‌چسبانیم.

این هنرمند در پایان درباره وضعیت اقتصادی هنرمندان و فروش آثار ابراز نگرانی کرد و توضیح داد: مردم در مضیقه هستند حتی افرادی که قبلا خریدار بودند دیگر این توانایی را ندارند این مساله خود آسیبی به قشر آسیب‌پذیر هنرمند است و این درحالیست که وضعیت بیماری کرونا هم این شرایط را سخت‌تر کرده و الان زمانی است که ارگان‌های دولتی مربوطه وارد شوند و دست هنرمند را بگیرند اما این اتفاق آنقدر نیفتاده که همه کمک و ورود سازمان‌های دولتی مربوطه را فراموش کرده‌اند.

نمایشگاه «اسطوره گاو» از یک تا ۱۰ اسفند در گالری طراحی هنر، خیابان ولیعصر(عج)، نرسیده به زعفرانیه با شرکت هنرمندانی در ۲ بخش با موضوع اسطوره گاو و متفرقه برگزار شد.

الهه نظری‌زاده

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است