آیین اختتامیه پویش ادبی «کاروان آفتاب» برگزار شد/ معرفی برگزیدگان | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۰۲

آیین اختتامیه پویش ادبی «کاروان آفتاب» برگزار شد/ معرفی برگزیدگان

آیین اختتامیه پویش ادبی «کاروان آفتاب» صبح امروز 10 اسفندماه در گالری اتفاق حوزه هنری کودک و نوجوان برگزار شد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی حوزه هنری کودک و نوجوان، حجت‌الله ناظری سرپرست حوزه هنری کودک و نوجوان درباره ایده شکل‌گیری پویش «کاروان آفتاب» گفت: پویش ادبی «کاروان آفتاب» برای شناسایی و کشف و پرورش استعدادهای ادبی کودکان و نوجوانان ۱۰ تا ۱۸ سال کشور در ۲ بخش «شعر» و «داستان» با محورهای «شخصیت‌های واقعه عاشورا»، «قیام کربلا»، «امید»، «ایثار و فداکاری»، «دوستی و همدلی» و موضوع «آزاد» فراخوان داد.

وی افزود: استعداد و آموزش ۲ بالی هستند که می‌تواند هنرمندان را به پرواز در آورند. اگر «استعداد» نباشد قطعا «تخصص» راه به جایی نمی‌برد و چنانچه «تخصص» نباشد «استعداد» به بیراهه می‌رود. ثمره پویش ادبی «کاروان آفتاب» آثار ارزشمند و استعدادهای خوبی بود که در این پویش شناسایی شدند.

سرپرست حوزه هنری کودک و نوجوان تاکید کرد: این استعدادهای برگزیده جای آموزش و کسب تخصص دارند که انشاالله جزو برنامه‌های آتی ما خواهد بود.

ناظری با توجه به گرایش و توجه نوجوانان به رسانه‌های نوین و فضای مجازی عنوان کرد: کارکرد رسانه‌های نو تغییر کرده و امروزه فضای مجازی مورد وثوق نوجوانان قرار دارد. ما قطعا کمک خواهیم کرد تا آثاری که توسط نوجوانان عزیز در این پویش تولید شده در فضای مجازی بازتولید و بازنشر شود.

سرپرست حوزه هنری کودک و نوجوان در پایان ضمن تجلیل از هیات داوران پویش ادبی «کاروان آفتاب» تصریح کرد: هیات داوران توجه و انرژی و زمان زیادی برای بررسی تک تک آثار رسیده صرف کردند که جا دارد بنده از آنان تشکر کنم. امیدوارم تک تک استعدادهای برگزیده این پویش جزو نویسندگان و شاعران آینده کشورمان باشند.

هدف استعدادیابی برای ادبیات آینده کشور بود

در ادامه این مراسم کمال شفیعی کارشناس آفرینش‌های ادبی حوزه هنری کودک و نوجوان گفت: هدف این بود که برای ادبیات آینده کشورمان استعدادیابی کنیم و سه هدف راهبردی را مدنظر قرار دادیم. اول گسترش چتر ادبیات و امکانات به شکل مساوی در سراسر کشور، دوم پشتوانه سازی و سوم بحث آموزش و پرورش.

این شاعر کودک و نوجوان عنوان کرد: انشالله در سال آتی، بحث ۲ ساختار کلاس مجازی را تعریف و اعلام خواهیم کرد. درباره پرورش استعدادها قرار است آثار برگزیدگان را در مجموعه و نشریه اینترنتی در اختیار عموم علاقه‌مندان قرار دهیم.

در ادامه عباس محمدی مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری گفت: یکی از شیوه‌ها، راه‌ها و روش‌های کشف استعدادها برای ارگان‌های فرهنگی برگزاری جشنواره است و یکی از وظایف مهم حوزه هنری کشف استعدادها و پرورش آن است تا مهارت های برگزیدگان ارتقا و افزایش یابد.

وی افزود: خواست و تمایل برگزیدگان هم البته مهم است. اینکه چقدر و به چه میزان بخواهند و همت کنند تا در ساحت آینده ادبیات این مرز و بوم رشد و پیشرفت کنند. برگزیدگان این پویش با کوشش و سخت کوشی می‌توانند از آینده‌سازان و امیدها آینده کشورمان در بخش شعر و داستان باشند.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، خانواده را عنصری مهم و اساسی در امر پرورش استعداد عنوان کرد و تاکید کرد: خواهش من از خانوادها این است که همراه فرزندان و نوجوانان خود باشند و کمک کنند تا استعداهای آنان شکوفا شده و تبدیل به بخشی از سرمایه فرهنگی ما شوند.

محمدی مقوله در پایان ادبیات و روایت را پاسخگوی بسیاری از کمبودهای اجتماعی عنوان کرد و توضیح داد: بسیاری از استنادات تاریخی الان از منظر اجتماعی و اقتصادی و… بر اساس کشفیات و تفسیری است که از شعر و نثر گذشته ما اتفاق می‌افتد. بنابر این به اهمیت ادبیات پی می‌بریم. مانایی و بودن ما و اینکه تاکنون نام ایران ماندگار شده به دلیل ادبیات غنی ماست. اگر امروز به پیشینه ادبی خود می‌بالیم به دلیل وجود حکیمان و شاعران بزرگ و یا در حوزه نثر به نویسندگان بزرگ این سرزمین است.

در پایان این مراسم اسامی برگزیدگان پویش ادبی «کاروان آفتاب» به شرح زیر اعلام و جوایز آنان اهدا شد.

بخش شعر:

امیرحسین پدرام

فاطمه سادات شریفیان

آتنا علایی

بخش داستان:

فرهود عباسی فرد

فاطمه نسیمی

سارا حداد همدانی

اندیشه جوان

تجلیل شدگان این مسابقه علاوه بر لوح تقدیر مبلغ پنج میلیون ریال دریافت کردند. به ۲۰ برگزیده این پویش نیز ۲۰ بسته فرهنگی تعلق گرفت.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است