«اسب سفید بالدار» دنیا از دید من بود/ همکاری جدید با آلمانی‌ها | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۱۷
مهیار ماندگار در گفتگو با صبا:

«اسب سفید بالدار» دنیا از دید من بود/ همکاری جدید با آلمانی‌ها

کارگردان فیلم کوتاه «اسب سفید بالدار» درباره علت‌ موفقیت این اثر در جشنواره‌های مختلف می‌گوید.

مهیار ماندگار کارگردان فیلم کوتاه «اسب سفید بالدار» که در جشنواره‌های مختلف حضور داشته و موفقیت‌هایی را کسب کرده است و به تازگی در جشنواره «موج» کیش هم مهمترین جوایز را گرفت درباره موضوع این اثر به خبرنگار سینمایی صبا گفت: داستان فیلم درباره پسری به نام طاها است که پدر و مادرش او را به دلیل شرایط جنگ از شهر می‎‌بردند. طاها از عشق دوران کودکی‌اش می‌خواهد که با او از شهر خارج شود ولی دختر قبول نمی‌کند، طاها از او می‌پرسد اگر چه کار می‌کردم با من می‌آمدی و دختر در پاسخ می‌گوید اگر اسب سفید بالدار بودی می‌آمدم، پسر می‌رود و بعد از ۲۰ سال اسب سفید بالدار می‌شود و برمی‌گردد که عشق بچگی‌اش را پیدا کند و…

وی درباره علت موفقیت‌های این فیلم کوتاه عنوان کرد: در عین فانتزی بودن فضا، فیلم واقعی بود. خیلی از چیزهای آن شخصی، درونی و ناب بود به همین دلیل خیلی دوست داشتم آن را بسازم و احساس می‌کنم همین مساله است که این فیلم را متفاوت می‌کند. به نظر من مخاطبان سینمای ایران از فرم‌های تکراری خسته شده‌ اند و وجود فرم جدید در فیلم «اسب سفید بالدار» به دیده شدن آن کمک کرده است.

ماندگار اضافه کرد: من سینمای رئالیسم اجتماعی که در ایران جریان دارد دوست دارم و اصلا با آن مشکلی ندارم اما موضوع این است که همه از تجربه یک فضای متفاوت می‌ترسیدند. به نظر من ساخت جهانی که فقط خودم آن را اینگونه می‌دیدم، علت موفقیت این فیلم است.

کارگردان فیلم کوتاه «آسمان آبی، زمین پاک» درباره اکران این فیلم خاطرنشان کرد: به بهانه جشن تصویر سال، جمعه ۱۵ اسفندماه اکرانی را در پیش داریم. بعد از اینکه پخش جشنواره‌ای فیلم به پایان رسید یا در پلتفرم‌های آنلاین و یا سینماهای هنروتجربه به نمایش درخواهد آمد. باید ببینیم که شرایط به چه شکل است.

این فیلمساز در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره حضور در جشنواره فیلم «موج» کیش و کسب پنج جایزه در آن اظهار کرد: جشنواره جذابی بود ولی متاسفانه به دلیل شرایط ویروس کرونا خیلی جمعیت کم بود و همه چیز با فاصله برگزار شد اما معاشرت با دیگر فیلمسازان و بودن در جزیره کیش از نکات مثبت آن بود.

وی درباره دیگر پروژه‌های خود اظهار کرد: بعد از «اسب سفید بالدار» یک مستند ۲۵ دقیقه‌ای کار کردم که پروژه‌ای مشترک میان دانشگاه هنر تهران و دانشگاه بابلزبرگ آلمان بود که به برلین رفته و ۲۰ روز فیلمبرداری کردیم. ساخت آن به پایان رسیده و مشغول به پخش جشنواره‌ای فیلم هستم.

ماندگار در پایان درباره نام و موضوع جدیدترین اثرش تاکید کرد: اسم آن «مارگارینا بایلارینا» درباره یک آرتیست فیلم برزیلی است که مهاجرت کرده و در آلمان کار می‌کند. برای من تجربه خیلی شیرینی بود زیرا بعد از «اسب سفید بالدار» که همه چیز خیلی مهندسی شده انجام شد، دوست داشتم مدل دیگری از فیلمسازی را هم تجربه کنم که این مستند آن فضا را به من داد.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است