«ازدحام سکوت» مجبور به سکوت شد/ لغو مجوز و جایگزینی با آثار دیگر

شاهد گلشنی هنرمند نقاش در گفتگو با خبرنگار تجسمی صبا درباره لغو مجوز نمایشگاه «ازدحام سکوت» یک شب قبل از برگزاری آن و جایگزینی آثار با تابلوهای دیگر وی گفت: مجوز نمایشگاه «ازدحام سکوت» که قرار بود از سی‌ام بهمن تا سوم اسفند برگزار شود، یک شب قبل از برگزاری از طرف وزارت ارشاد مردود شد، در نتیجه مجبور شدیم آثاری از قبل را در محل نمایشگاه به نمایش بگذاریم.

این هنرمند، درباره علت لغو مجوز نمایشگاه آثار جدیدش توضیح داد: «ازدحام سکوت» طرح‌های آناتومیِ درهم گره خورده‌ای بود و این را بیان می‌کرد که با وجود این ازدحام، همچنان سکوتی برقرار است. به ما گفتند چون آثار آناتومی‌ و در هم گره خورده بودند با قوانین ارشاد مغایرت داشتند.

گلشنی ادامه داد: من به عنوان هنرمندی که از کودکی در این حوزه فعال است و تدریس می‌کند هنوز به طور دقیق این محدودیت‌ها را نمی‌شناسم و حتی آثاری را دیده‌ام که بسیار باز بوده‌اند اما آثاری هم مجوز نمی‌گیرند که هیچ مشکلی ندارند.

او درباره تاثیر این محدودیت‌ها بر فضای حوزه تجسمی عنوان کرد: من حدود 10 سال است که نمایشگاهی نداشته‌ام و روی این پروژه بسیار کار کرده ‌بودم حتی به نظر بسیاری از استادان و اهالی فن، این کار، کاری تاثیرگذار و متفاوت بود اما با وجود این فیلترها و محدودیت‌ها مجبور شدم تا به جای این آثار، آثاری خنثی را به عنوان مجموعه آثار ارایه دهم و در واقع همین مشکل است که باعث شده سال‌ها، هنرهای تجسمی ما کم‌تر رو به جلو حرکت کند و هنرمندان به جای ارایه آثاری متفاوت و تاثیرگذار، آثاری خنثی را ارایه دهند.

این هنرمند با اشاره هنرمندانی که از راه هنر هزینه‌های خود را تامین می‌کنند ابراز نگرانی و تاکید کرد: بسیاری از استادان این حوزه را می‌شناسم که سال‌هاست به دلایلی مثل نداشتن مجوز و رابطه‌ خاص موفق به برگزاری نمایشگاه نشده‌اند و این مساله علاوه بر ضربه به حوزه‌ هنرهای تجسمی، برای هنرمندانی بسیار سخت است که از همین راه به تامین هزینه‌های خود می‌پردازند.

گلشنی در پایان درباره سرنوشت برگزاری نمایشگاه خود بیان کرد: به ما شب قبل از برگزاری اطلاع دادند که تمامی آثار مردود شده ‌‌است و برای جلوگیری از حاشیه‌سازی در فضای مجازی اطلاع ‌رسانی نکنیم، ما هم مجبور شدیم آثار را تغییر داده و یک سری آثار در سبک فوویسم و نئوامپرسیونیسم مربوط به سال‌ها قبل را که مرتبط به هم بودند تحت عنوان مجموعه آثار ارایه دهیم. حتی با وجود اینکه سبک تخصصی من آناتومی است تاکید شد تا کوچک‌ترین اثری از آناتومی در آثار نباشد، درحالی که در آن‌ها هیچ مفهوم جنسیتی نیز وجود نداشت.

نمایشگاه مجموعه آثار این هنرمند از سی‌ام بهمن تا سوم اسفندماه برگزار شد.

الهه نظری‌زاده

انتهای پیام/