اسامی برندگان مسابقه نمایشنامه‌نویسی اقتباسی «چهارراه» | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۵۹

اسامی برندگان مسابقه نمایشنامه‌نویسی اقتباسی «چهارراه»

فراخوان دومین دوره مسابقه نمایشنامه نویسی اقتباسی «چهارراه» براساس چهار اثر کهن ادبیات فارسی، همزمان با برگزاری اختتامیه دوره اول این رویداد منتشر شد.

به گزارش صبا، ایوب آقاخانی دبیر مسابقه نمایشنامه نویسی اقتباسی «چهارراه» در مراسمی که چهارشنبه ۶ اسفندماه به مناسبت معرفی برگزیدگان نخستین دوره این جشنواره برگزار شد، اعلام کرد که از همین امروز فراخوان دوره دوم منتشر می‌شود و متقاضیان تا پایان ۱۴ تیر، روز قلم آثار خود را با اقتباس از چهار اثر مرجع  «سمک عیار»، «اقبالنامه» نظامی، «مرزبان نامه» و «بهارستان» اثر جامی به دبیرخانه می‌توانند ارسال کنند.

او اضافه کرد: این مسابقه نمایشنامه‌نویسی سال ۱۳۸۷ با حمایت انجمن هنرهای نمایشی ایران و مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد کلید خورد و تا سال ۹۱ بی‌وقفه با برگزاری ۱۳ فصل پیش رفت، اما به لکنت‌های بسیاری برخورد که بیشتر مالی بودند و بعد هم تغییر مدیریت و انقطاع سلایق سبب شد که در نتیجه به مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری رسیدیم و سال ۹۶ پس از سه سال وقفه چهار فصل تئاتر ایران را در اینجا احیا کردیم. خروجی‌های بسیار سختگیرانه از نمایشنامه‌هایی که علاقه‌مندان و شرکت‌کنندگان در این فرایند آموزشی به نشر سوره مهر ارائه می‌شوند.

آقاخانی گفت: بر همین اساس انتشار کتابی در قالب «فصل سفید» در برنامه قرار گرفت و دو مجلد «فصل سفید ۱ و ۲» در حال حاضر آماده شده که شامل نمایشنامه‌هایی است که به لحاظ کیفیت از فیلترهای مختلفی عبور کرده و الان در قالب کتاب در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد تا انگیزه‌ای برای قلم زدن و تولید بیشتر شود.

در ادامه این مراسم برگزیده‌ها معرفی شدند.

در بخش نمایشنامه‌های شایسته تقدیر، لوح تقدیر و مبلغ ۵۰ میلیون ریال اهدا شد به:

امیرحسین بابایی برای نمایشنامه «چشم‌های آسمان سرخ‌اند»

نیروان علی‌پور از البرز برای نمایشنامه «ستاره خوارزم»

مهدی اکبری از البرز برای نمایشنامه «رستم کشی»

فاطمه ارجمندی‌نژاد از فارس برای نمایشنامه «اتوپیا»

پریسا کیومرثی برای نمایشنامه «آیین جوانمردکشی»

نمایشنامه‌های برگزیده:

رتبه سوم با جایزه نقد ی ۱۰۰ میلیون ریال: وفا مصطفی‌پور کیاسری از مازندران برای نمایشنامه «چو ایران نباشد»

رتبه دوم با جایزه نقدی ۱۵۰ میلیون ریال: حمید وامق از فارس با نمایشنامه «هزاره‌های سنگی»

رتبه اول با ۲۰۰ میلیون ریال: علیرضا اسماعیلی از تهران برای نمایشنامه «سوگنامه شگفت و شکست‌ناپذیر»

مسابقه‌ نمایشنامه‌نویسی اقتباسی «چهارراه» با رویکرد اقتباس از چهار اثر کهن ادبیات ایران در شرایط کرونایی حاکم بر تئاتر همزمان با روز قلم (چهاردهم تیرماه ۱۳۹۹) با انتشار فراخوان خود شروع به کار کرد و طبق مندرجات فراخوان نخستِ آن هدف از برگزاری این مسابقه، توجه به زبان معیار، توجه به گنجینه‌ ادبیات کهن ایران و تقویت بنیه‌ درام‌نویسی کشور بود.

هیات داوران این مسابقه با انتخاب ایوب آقاخانی، متشکل از قطب‌الدین صادقی، سعید اسدی، و عبدالحی شماسی، بیش از ۸۰ اثر از ۱۹ استان کشور را بررسی کردند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است