مخاطب ایرانی در مواجهه با فرمی که فرزانه دنبال می‌کند! | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۴۶
فرزانه وزیری‌تبار در گفتگو با صبا:

مخاطب ایرانی در مواجهه با فرمی که فرزانه دنبال می‌کند!

فرزانه وزیری تبار مجموعه ای از آثار معاصر خود را در قالب ویدیوآرت و مرفورمنس به نمایش گذاشت.

فرزانه وزیری تبار هنرمند مجسمه ساز در گفتگو با خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری صبا درباره نمایشگاه آثارش که اول شهریورماه افتتاح شد، توضیح داد: آثار این نمایشگاه شامل ویدیو اینستالیشن و دو اجرای پرفورمنس است که اجرای پرفورمنس را خودم برعهده دارم.

وی درباره موضوع آثارش بیان کرد: عنوان نمایشگاه من سه F بزرگ است که برگرفته از اصطلاح معروف مدرنیته forme, follow, fanktion است و من به جای کلمه آخر از اسم خودم فرزانه استفاده کرده ام که در نهایت به معنی فرمی که فرزانه را دنبال می کند، است.

این مجسمه ساز با اشاره به تحصیلاتش در مدرسه باهاوس آلمان افزود: در این نمایشگاه هفت ویدیوآرت ارایه می شود که عمده این آثار را در آلمان اجرا کرده ام و بخشی از این آثار در موزه شیلر آلمان به نمایش درآمده و این پروژه ای است که در حال پیشرفت است و در نمایشگاه گالری شیرین دو ویدیوآرت جدید به آن اضافه می شود و در نمایشگاه بعدی هم آثار تازه ای به این پروژه افزوده خواهد شد.

وی افزود: این پروژه ای است که حدود هفت ماه روی آن کار کرده ام.

این هنرمند درباره ارتباط مخاطب ایرانی با آثار ویدیوآرت بیان کرد: من کنجکاوم که ارتباط مخاطب ایرانی را با این آثار مشاهده کنم. در آلمان کیوریتوری از من خواست که این آثار را در نمایشگاهی ارایه کنم. پرفورمنس و زبان بدن کار راحت تری است و مخاطب آلمانی با این شیوه از هنر معاصر کاملا آشناست و ارتباط برقرار می کند ولی در ایران بیشتر گالری ها رویکردشان کلاسیک است و قالب هنرها از پیش تعیین شده است مثل نقاشی، مجسمه و یا در نهایت چیدمان است و برای من دیدن واکنش مخاطب ایرانی جذاب است که قابل پیش بینی نیست و باید اتفاق بیفتد.

وی درباره نمایش آثارش در گالری های ایران اظهار کرد: تاکنون آثارم را با پس زمینه مدیوم های هنری مجسمه و کاریکاتور عرضه کرده ام و کمتر به ویدیوارت پرداخته ام.

وزیری تبار درباره فروش آثار ویدیوآرت در ایران و اروپا بیان کرد: در اروپا خریدوفروش آثار ویدیوآرت، اینستالیشن و حتی پرفورمنس مرسوم است به طوری که موزه ها و مراکز هنری سفارش پرفورمنس می دهند ولی در ایران به محض شنیدن اسم اینستالیشن و ویدیوآرت، موضوع فروش نرفتن این آثار از سوی گالری ها مطرح می شود.

وی افزود: بخشی از آثارم مثل مجسمه ها و کاریکاتورها در ایران امکان فروش دارند.

این هنرمند در پایان از برپایی یک نشست تخصصی در روز یکشنبه ۳ شهریورماه در گالری شیرین خبر داد و گفت: در این نشست آقای سعید حقیر معمار و منتقد هنری و آقای بهروز دارش هنرمند پیشکسوت مجسمه سازی درباره آثار این نمایشگاه بحث و بررسی خواهند کرد.

وزیری تبار در بیانیه نمایشگاهش نوشته است: «بر اساس یکی از اشعار معروف مدرنیستی FFF  یا “”form follows function به این معنا که فرم تابع عملکرد است که بعدا توسط طراحان پست مدرن با به کارگیری عبارت “form follows fiasco”  مورد نقد قرار میگیرد، هنرمند  به عنوان آخرین تفسیر  “form follows Farzane” را پیشنهاد می دهد. هنرمند از طریق رسانه های گوناگونی که در طول نمایشگاه تغییر می کنند، مخاطبانش را دعوت می کند تا با دستورالعمل های ارائه شده توسط وی ارتباط برقرار کنند. با نشان دادن اینکه چگونه شکل ها در هر تعامل تجسم یا تغییر شکل می یابند، هنرمند ارتباط بین سوژه و ابژه را به چالش می کشد. عناصری مانند زمان، حجم، اندازه، و سطح و یا ترکیبی از آن ها، در هر لحظه ممکن است تغییر کند. ازآنجا که تفسیر اصلی اصطلاح بر این فرض  بنا نهاده شده بود که هر دو فرم و عملکرد، مفاهیم واضح و تعریف شده بودند، هنرمند تفکر مدرنیستی را برای حضوری تعریف می کند که از طریق فردگرایی تعریف شده است.»

نمایشگاه آثار فرزانه وزیری تبار روز جمعه یکم شهریورماه در گالری شیرین افتتاح شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    106/687/994/000
  • بی‌بدن
    24/696/617/000
  • سال گربه
    14/906/783/500
  • آپاراتچی
    4/116/967/500
  • پرویز خان
    3/218/197/000
  • نوروز
    2/940/108/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/833/522/500
  • آسمان غرب
    2/405/678/000