اولویت جشنواره «تهران-مبارک» حفظ سلامت افراد است/ دعوت ویژه از کودکان کار و بیمار | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۵۰
در نشست رسانه ای جشنواره مطرح شد؛

اولویت جشنواره «تهران-مبارک» حفظ سلامت افراد است/ دعوت ویژه از کودکان کار و بیمار

دبیر اجرایی هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران - مبارک، در نشست خبری 5 اسفند درباره برگزاری این دوره از جشنواره گفت.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا، نشست خبری هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران – مبارک سه‌شنبه ۵ اسفند در لابی تالار وحدت با حضور رضا بصیرت مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی و مدیران بخش‌های مختلف جشنواره نمایش عروسکی و محسن حسن‌زاده مدیر روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی و مدیر روابط عمومی جشنواره و مهدی حاجیان دبیر اجرایی جشنواره برگزار شد.

مهدی حاجیان دبیر اجرایی جشتواره با بیان اینکه امسال با توجه به شرایط موجود راحت‌ترین کار برگزار نکردن جشنواره بود، بیان کرد: ما برای همراهی با هنرمندانی که فعالیت‌هایشان در یک سال گذشته تحت تاثیر ویروس کرونا متوقف شده بود و اینکه حیات نمایش عروسکی و فعالیت هنرمندان آن وابسته به جشنواره است، با مشورت شورای سیاستگذاری جشنواره تصمیم گرفتیم این جشنواره اسفند ماه امسال برگزار شود.

وی افزود: به دلیل وقفه‌ای که به‌خاطر فوت زنده‌یاد گلزار محمدی و شیوع ویروس کرونا پیش آمد، ما نتوانستیم ‌جشنواره را در زمان مقرر یعنی هجدهم مرداد ماه امسال و همزمان با اعیاد شعبانیه برگزاریم‌ کنیم، بنابراین جشنواره نمایش عروسکی در اسفند سال جاری با بهره‌مندی حداکثری از بسترهای فضای مجازی در معرض تماشای علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

حاجیان درباره صیانت از سلامت هنرمندان، گروه‌های نمایشی و مخاطبان گفت: اولویت اول ما در برنامه‌ریزی‌ها و برنامه‌های اجرایی در تمام مراحل جشنواره صیانت از سلامت هنرمندان، گروه‌های نمایشی و مخاطبان است همچنین باید از کادر درمان قدردانی کنم؛ کسانی که در این شرایط و سالی که گذشت ایثار کردند اما حضور گروه‌های نمایشی و خلق آثار هنری هم یک نوع ایثار است. آن‌ها کسانی‌اند که با تمام خطرات موجود می‌پذیرند که برای فرهنگ و ارائه مفاهیم‌ هنری به مخاطبان کار کنند و صمیمانه از حضورشان سپاسگزارم.

او درباره بودجه و اقساطی که به هنرمندان پرداخت شده است، عنوان کرد: حدود ۲ میلیارد بودجه برای این جشنواره در نظر گرفته شده است که به هنرمندان و گروه‌های نمایشی اختصاص دارد. البته پس از اعلام آثار برگزیده در مرحله اول، ارزیابی قسط‌های اول تولید عروسک و پیش‌تولید آثار را پرداخت کردیم. این امر با همکاری انجمن هنرهای نمایشی تا این لحظه اتفاق افتاده است و این امکان را فراهم ‌کردیم که قسط دومی هم در نظر بگیریم. برای این که این مهم به انجام برسد سعی کردیم ‌از باقی مواردی که شاید ضرورتی نداشته باشند در شرایط حاضر صرفه‌جویی کنیم.

وی ادامه داد: در این دوره جشنواره با توجه به احساس نیازی که در این‌ حوزه وجود داشت، توجه ویژه‌ای به بحث آموزش و پرورش داریم. با حضور فهیمه میرزا حسینی که از استادان دانشگاه و کارگردانان نمایش عروسکی هستند این امر پیگیری شد و توانستیم کارگاه‌های مجازی خوبی برگزار کنیم. ما ۴ نشست‌ تخصصی با استادان مطرح این حوزه برگزار و ضبط کرده‌ایم و از طریق تلویزیون تئاتر ایران در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

تجلیل از ایرج محمدی و محمدحسن ابویی مهریزی

حاجیان از تجلیل از دو چهره فعال نمایش عروسکی و انتشار سه عنوان کتاب تخصصی خبر داد: در هجدهمین دوره جشنواره نمایش عروسکی تهران – مبارک از ایرج محمدی و محمدحسن ابویی مهریزی معلم خلاقی که در استان یزد در جهت ترویج نمایش عروسکی و ساخت عروسک‌های سنتی ایران فعال است، تقدیر حواهد شد. در این دوره از جشنواره ماسبقه و نمایشگاه کسی در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود که علاوه بر معرفی عکاسان برگزیده که در این مسابقه شرکت کرده‌اند، کتاب این نمایشگاه نیز منتشر و توزیع خواهد شد.

قیمت بلیت ۸ هزار تومان است

دبیر اجرایی هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران – مبارک درباره تبلیغات جشنواره و پخش آثار از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: بنده اعتقاد دارم تبلیغات و اطلاع رسانی از نقاط اساسی هر اتفاقی است. ما هم ‌در حد توان و امکاناتمان تلاش کردیم‌ تبلیغ کنیم‌ و رایزنی‌هایی با نهادهای مختلف مثل صداوسیما، شهرداری تهران و سازمان زیباسازی کردیم. اگر سازمان صداو سیما آمادگی داشته باشند ما می‌توانیم نسخه‌های باکیفیت نمایش‌ها را در اختیارشان بگذاریم تا از شبکه‌های تلویزیونی پخش شوند. آثار جشنواره نمایش عروسکی در سایت تیوال، نمایش‌نت، هاشور و تلویزیون تئاتر ایران در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد که بخشی از این آثار به صورت رایگان و بخشی با قیمت بلیت ۸ هزار تومان ارایه خواهد شد.

او درباره پراکندگی استانی آثار جشنواره گفت: در این جشنواره مجموعا ۵۷ نمایش شرکت دارند که ۲۹ اثر متعلق به تهران و ۲۸ اثر متعلق به دیگر شهرهاست و خوشبختانه در سال‌های اخیر شاهد رشد کمی و کیفی آثار شهرستان هستیم. در این  جشنواره شاهد حضور ۱۶ استان هستیم و شهر کرج با ۳ اثر نمایشی بیشترین تعداد حضور را دارد.

در پایان نشست محسن حسن‌زاده مدیر روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی و مدیر روابط عمومی جشنواره بیان کرد: امیدوارم که کودکان و به ویژه کودکان بیمار یا کودکان کار و آسیب‌دیده با همراهی نهادهایی مانند بهزیستی بتوانند از نمایش های جشنواره دیدن کنند. از چهره‌های شناخته شده تئاتر و تئاتر عروسکی می‌خواهم تا با آماده سازی ویدیوهایی به معرفی نمایش‌های جشنواره کمک و مردم را دعوت کنند تا جشنواره گرم تری داشته باشیم.

هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران – مبارک با یاد گلزار محمدی دبیر فقید این جشنواره و با دبیری اجرایی مهدی حاجیان و بهره‌گیری از بسترهای فضای مجازی دهم تا هفدهم اسفند ماه برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

 

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است