«چرخ» به مناسبت روز مهندس به اهمیت خواجه نصیرالدین طوسی می‌پردازد

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی شبکه چهار سیما، در قسمت جدید «چرخ»، حافظ آهی، مجری و کارشناس برنامه با سید حجت‌‌الحق حسینی، پژوهشگر تاریخ علم، اختر فیزیکدان و پژوهشگر تاریخ علم نجوم و کیهان‌شناسی درباره‌ کارنامه‌ علمی خواجه نصیرالدین طوسی گفتگو می‌کند.

طوسی یکی از سرشناس‌ترین و با نفوذترین چهره‌های تاریخ علم اسلام است. تلاش‌های او در علم ریاضیات و ستاره‌شناسی و تاثیر گذاری‌اش در میان فلاسفه و ریاضیدانان باعث شده تا روز پنجم اسفندماه برای بزرگداشت این دانشمند روز مهندس نامیده شود.او اولین کسی بود که مثلثات را بدون توسل به قضیه‌ نجوم توسعه داد و برای نخستین بار قضیه‌ جیوب را که رویداد برجسته‌ای در تاریخ ریاضیات است، به روشنی بیان کرد.

در نجوم کتاب «تذکره فی علم الهیئه» او شاید کامل‌ترین نقد بر نجوم بطلمیوسی در قرون وسطی و معرف تنها الگوی ریاضی جدید حرکت سیارات است که در نجوم قرون وسطی نوشته شده و این کتاب به احتمال زیاد به گواهی نوشته‌های منجمان اروپایی بر کوپرنیک اثر گذاشته است.پس از فتح بغداد و سقوط عباسيان، خواجه نصير ماموريت پیدا کرد تا رصدخانه‌ مراغه را تاسیس کند و او برای این کار گروهی از رياضیدانان بزرگ را گرد هم آورد و كار احداث رصدخانه را به سرانجام رساند.

در بخش دیگری از این قسمت «چرخ» محمود حاج‌زمان، روزنامه‌نگار علم، مراحل واکسیناسیون کرونا در ایران را بررسی خواهد کرد.

فصل هفتم مجله‌ تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ زندگی با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور مسئولان، کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند.

«چرخ» چهار روز در هفته، از یکشنبه تا چهارشنبه، از ساعت ۱۹ به ‌صورت زنده و به مدت ۴۵ دقیقه از شبکه‌ چهار سیما پخش می‌شود. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

انتهای پیام/