کنسرت آنلاین جذابیتی برای مخاطب ندارد/ آهنگسازی چند قطعه برای اجرا در آلمان

سعید علیجانی رهبر ارکستر موسیقی نو و آهنگساز در گفتگو با خبرنگار موسیقی خبرگزاری صبا درباره کارهای جدید خود گفت: مشغول آهنگسازی چند قطعه هستم که قرار است این آثار توسط دکتر علیرضا خیابانی در کنسرتی در آلمان اجرا شود. همچنین در دوران بیماری کرونا فقط مشغول تدریس هستم که در آموزشگاه ظهیرالدینی و آموزشگاه کوشا با رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت حضوری تدریس می کنم.

وی افزود: به نظر من برای درس های نظری و آموزش سلفژ می توانیم به صورت آنلاین تدریس کنیم ولی برای هنرجویان مبتدی که نمی توانند ساز خود را کوک کنند واقعا تدریس آنلاین بی معنی است و فقط وقت خود و هنرجویان را هدر می دهیم.

این آهنگساز با اشاره به اینکه تدریس آنلاین برای هنرجویانی که در شهرستان یا خارج از کشور هستند خیلی خوب است، توضیح داد: بسیاری از هنرجویان به دلیل مسافت های طولانی نمی توانستند در کلاس ها حضور داشته باشند در نتیجه کلاس های آنلاین شرایطی فراهم کرد تا همه بتوانند از آموزش استادان استفاده کنند.

وی درباره کنسرت آنلاین نیز خاطرنشان کرد: من اصلا با کنسرت آنلاین موافق نیستم زیرا با فیلم ضبط شده اصلا فرقی ندارد. کنسرت یعنی هنرمند با مخاطب ارتباط نزدیک داشته باشد و مخاطب به صورت زنده و از نزدیک هنر آن هنرمند را ببیند و در سالن حضور داشته باشد. در کنسرت باید یک ارتباط حسی قوی شکل بگیرد تا مخاطب از نزدیک هنر را لمس کند. به نظر من اگر یک کنسرت را ضبط کنیم خیلی بهتر است تا با این وضعیت اینترنت به صورت آنلاین آن را برگزار کنیم. همچنین آنلاین بودن تاثیری در کیفیت اجرا نمی گذارد و جذابیتی برای مخاطب نخواهد داشت. این کنسرت ها از نظر مالی بازگشتی برای هنرمندان ندارد مگر اینکه حمایت کننده مالی داشته باشند.

رهبر ارکستر موسیقی نو در پایان گفت: متاسفانه در این یک سال هیچ گونه حمایتی از هنرمندان موسیقی نشده است و حتی تعداد کمی از رسانه ها جویای حال هنرمندان هستند. ما برای ارکستر موسیقی نو که توسط علیرضا مشایخی هدایت می شود از دفتر موسیقی یک سالن برای تمرین خواستیم که به ما گفته شد باز هم در این شرایط باید نامه بنویسیم و درخواست کنیم. من به عنوان عضو کوچکی از جامعه هنری به مسئولان می گویم این کارها شاید سبب دلسردی هنرمندان نشود ولی تاثیر بدی بر روحیه هنرمندان موسیقی می گذارد و بهتر است هوای هنرمندان این حوزه را داشته باشند.

غزاله سعادتی

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید

اگر هنرمندان موسیقی متحد بودند مسئولان نمی‌توانستند اینگونه نادیده‌مان بگیرند

بی‌حرمتی و کم‌لطفی‌های زیادی به موسیقی می‌شود/ نگاه مسئولان باید اصلاح شود

کشتی موسیقی در حال غرق شدن است

دولت از تعطیلی موسیقی خوشحال هم می‌شود

هنرمندان موسیقی ماه‌هاست شغل و درآمدی ندارند/ مسئولان هیچ کاری نمی‌کنند

مسئولان گوش شنوایی برای مشکلات موسیقی ندارند/ دایما خبر مهاجرت می‌شنویم

شاهد بی‌تفاوتی و سکوت مسئولان موسیقی هستیم/ فشار اقتصادی بر هنرمندان