بررسی ادبیات ایران و زبان فارسی با رویکرد ژانری | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۱۴
معرفی کتاب؛

بررسی ادبیات ایران و زبان فارسی با رویکرد ژانری

کتاب «تاریخ ادبیات ایران و قلمرو زبان فارسی (3) با رویکرد ژانری» نوشته سید مهدی زرقانی توسط انتشارات فاطمی  به چاپ رسید

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، کتاب «تاریخ ادبیات ایران و قلمرو زبان فارسی (۳) با رویکرد ژانری» نوشته سید مهدی زرقانی در نوبت چاپ اول از سوی انتشارات فاطمی  منتشر شد.

در توضیح این کتاب آمده است: «تدریس تاریخ ادبیات به شیوه های سنتی برای دانشجویان جاذبه‌ای ندارد و غفلت از «رویکرد ژانری» در میان محققان کشورمان امری آشکار است. کتاب حاضر در پاسخ به این دو نیاز نوشته شده است؛ از یک طرف سعی دارد با تدوین طرحی تازه در مطالعات تاریخ ادبی بر جاذبه‌های این درس بیفزاید و از طرف دیگر با رویکرد ژانری به تاریخ ادبیات ایران بپردازد. جلد نخست از مجموعه چهار جلدی این کتاب، به بررسی وضعیت ژانرها از دوره باستان تا میانه قرن پنجم اختصاصی دارد و در جلدهای بعدی، بررسی خود را تا دوره مشروطه ادامه خواهیم داد.

کتاب بر اساس سر فصل‌های «درس تاریخ ادبیات ایران» تدوین شده است و مخاطبان اولیه آن دانشجویان دوره کارشناسی زبان و ادبیات فارسی هستند، اما شیوه طرح مباحث به گونه‌ای است که دیگر علاقه‌مندان به مطالعات تاریخ ادبی نیز می‌توانند از آن بهره ببرند. کتاب با هدف ارائه تصویری عمومی از وضعیت ژانرهای ادبی در بازه زمانی مذکور، در پانزده فصل تدوین شده و هر فصل ضمن ارتباط با دیگر فصل‌ها استقلال نسبی خود را حفظ کرده است.

همچنین در پایان هر فصل پرسش‌هایی تعبیه شده تا هم دانشجویان بتوانند محورهای اصلی فصل را بهتر بیاموزند و هم راه برای تحقیقات دانشجویی باز باشد.»

کتاب «تاریخ ادبیات ایران و قلمرو زبان فارسی (۳) با رویکرد ژانری» ۲۹۶ صفحه و ۵۰۰۰۰ تومان قیمت دارد. همچنین نسخه الکترونیکی این کتاب هم موجود است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است