سازمان اسناد ۱۲ مجموعه اسناد برگی و طوماری با قدمت ۲۳۰ سال را خریداری کرد | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۳۰

سازمان اسناد ۱۲ مجموعه اسناد برگی و طوماری با قدمت ۲۳۰ سال را خریداری کرد

سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برای جمع آوری، غنابخشی و حفظ اسناد ملی، 12 مجموعه اسنادی با قدمت 230 سال را پس از کارشناسی، ارزیابی و قیمت‌گذاری خریداری کرد.
به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سکینه خراج رییس اداره اسناد خریداری، اهدایی و امانی اداره کل فراهم‌آوری و ارزشیابی اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در تشریح جزییات خرید مجموعه‌ سندی برگی و طوماری با قدمت ۲۳۰ سال، گفت: در جدیدترین جلسه کارگروه ارزیابی و خرید اسناد آرشیوی غیردولتی، ۱۲ مجموعه (۹۱ردیف) اسناد برگی و طوماری کارشناسی، ارزیابی،  قیمت‌گذاری و خریداری شد.
وی ادامه داد: مجموعه اسناد آرشیوی غیردولتی شامل اسناد  خاندانی، محلی، منطقه‌ای و اسناد مالی و ملکی، حکم، عقدنامه جلدی و برگی، مصالحه نامه، مبایعه نامه، اقرارنامه، تقسیم نامه، سواد وصیت‌نامه، سفرنامه دست نویس، تلگرافات، استشهادنامه‌ها، نقشه، عکس در قطعات بزرگ و کوچک، خوش‌نویسی قاب شده و مقوایی، دفتر قوانین، قبوض مالی، تمبر، کارت و پاکت متعلق به دوره زمانی ۱۳۷۰- ۱۲۱۰ قمری و ۱۳۶۵- ۱۲۸۵ شمسی می‌شود.
رییس اداره اسناد خریداری، اهدایی و امانی اداره کل فراهم آوری و ارزشیابی اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران عنوان کرد: مهم‌ترین اسناد ارزیابی و خریداری‌شده در این کارگروه سه مجموعه ارسالی از مراکز اسناد استانی تبریز، قزوین و اصفهان بوده اند که پس از انجام کارشناسی و تهیه اطلاعات لازم، برای ارزیابی و قیمت گذاری در جلسه کارگروه ارایه‌ شد.
وی در توضیح اسناد خریداری شده اظهار کرد: اسناد مصالحه و مبایعه، اقرارنامه‌ها و قبوض مالی یکی از مهم‌ترین اسناد خریداری شده است که مربوط به املاک، دکاکین، حجرات و روستاهای مختلف آذربایجان و تبریز می شود. این اسناد توسط محمدابراهیم خراسانچی، تاجر تبریزی و پسران و نوادگانش، از رجال سرشناس منطقه و حکومتی، مانند عبدالحسین‌میرزا نصرت‌الدوله سالارلشکر نوه عباس‌میرزا و فرمانده وقت قشون آذربایجان و امیرتومان و حاجی‌عبدالجبار تاجر صدقیانی و فرزندانش، میرمناف آقا تاجر صراف تبریزی، میرزامسعودخان سرتیپ مهام خارجه ارایه و خریداری شده‌ است.
خراج تاکید کرد: اسناد خانواده پیشنمازخیابانی در قزوین از دیگر اسناد خریداری شده است. خانواده پیشنمازخیابانی به حاج محمدتقی سید تقیا قاضی‌القضات، امام ‌جمعه و پیش‌نماز قزوین در دوره ناصری و مظفری که واپسین سال‌های زندگی وی، مقارن با آمدن پهلوی اول و سید ضیا بوده، منتسب است. این خاندان به نام حاج ‌سید تقیا مشهور بوده و نام یکی از بهترین خیابان‌های قزوین به «پیش‌نماز خیابانی» نامگذاری شده است.
وی افزود: اسناد مالی و ملکی متعلق به مناطق مختلف آذربایجان شرقی، کاشان و فارس که نام، توشیح یا امهار افرادی مانند شیخ ‌محمدجعفر بحرانی و فرزندش عبدالحسین شریف‌الدوله، عنایت‌الشریعه امامی نویسنده، شاعر و امام‌جماعت شیراز، منتسب از نسل پدری به حبیب‌بن‌مظاهر و مادری به شیخ مفید، علیخان سرهنگ حکمران فریدن، محمود‌ فاطمی‌ احسنی‌ حافظ‌ التبریزی مولف، مفسر و حافظ قرآن دوره ناصری، شریف‌الملک، نظام‌الاسلام عضو عدلیه آذربایجان و نماینده میانه و سراب در مجلس شورای ملی در اسناد موجود است.
رییس اداره اسناد خریداری، اهدایی و امانی خاطرنشان کرد: مجموعه‌ای از اسناد خطی و دست‌نویس و عکس‌ها و تصاویر از نوادگان کیومرث‌میرزا عزیزالدوله از نسل قهرمان‌میرزا،‌ فرزند عباس ‌میرزا و نوه فتحعلی‌شاه قاجار که افراد خانواده‌های قاجاری قهرمانی قاجار، معتضد قاجار و شمس‌ملک‌آرا را تشکیل می‌دهند، از مجموعه اسناد خریداری شده است. افرادی که بسیاری از آن‌ها، گذشته از پیشینه سیاسی، شخصیت‌هایی ادیب، روشنفکر و دست‌به قلم قاجار بودند. همچنین سرود‌هایی از شیخ‌بابا مردوخ کردستانی، مکتوب مرکز جامعه ملیون اسلامی ایران خطاب به دربار قاجار، متون مخابره و تلگرافی معاضدالسلطنه و دیگران در باب وضعیت درگیری‌های مشروطه‌خواهان با محمدعلی‌شاه مخلوع و هوادارانش، مجموعه اوراق دست‌نویس با موضوع توضیح کلی از وضعیت روسیه، ژاپن، کره و چین در سال‌های پیش از جنگ جهانی دوم و توضیح و تشریح وقایع جنگ بین ژاپن و روسیه، مرقعات و اوراق خوش‌نویسی نیز در مجموعه خریداری شده، دیده می‌شود.
خراج در پایان تصریح کرد: واپسین سند قابل توجه، عقدنامه‌ای متعلق به خانواده شیخ‌الاسلام اصفهان در دوره فتحعلی‌شاه تا ناصرالدین‌شاه قاجار بود که با وجود ریختگی در برخی بخش‌های سند، برای ارزش موضوعی و آرایه‌های هنری ویژه آن، مورد توجه و خرید قرار گرفت. با ارزیابی، قیمت گذاری و خرید این مجموعه‌ها، گام مهم دیگری در افزایش غنای موجودی اسناد و مدارک آرشیوی سازمان برداشته شد.
انتهای پبام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است