نشان دادن خیر و شر درونی انسان‌ها در «حفره»/ فیلمسازان کوتاه به هم کمک کنند | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۴۵
زهرا ترکمنلو در گفتگو با صبا:

نشان دادن خیر و شر درونی انسان‌ها در «حفره»/ فیلمسازان کوتاه به هم کمک کنند

کارگردان فیلم کوتاه «حفره» درباره مشکلاتی که فیلمسازان کوتاه دارند، می‌گوید.

زهرا ترکمنلو کارگردان فیلم کوتاه «حفره» که فیلمش در بسته فیلم کوتاه «۱۰۸ دقیقه از یک قرن» در حال حاضر روی پرده سینماهای هنروتجربه است در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره موضوع این فیلم گفت: این فیلم ظاهرا ضد جنگ است ولی در اصل خیر و شر درونی آدم را که از بستر جنگ به وجود می‌آید، نشان می‌دهد. «حفره» بیانگر خوبی یا بدی‌‌ای است که درون هر کسی است و در واقعیت‌های مختلف نمایان می‌شود.

وی درباره چالش‌هایی که هنگام ساخت این فیلم داشته است، بیان کرد: مهم‌ترین چالشی که ما فیلمسازان کوتاه با آن مواجه هستیم، چون کارمان هم مستقل است، بحث مالی است. من هم با این موضوع مواجه بودم تا اینکه یکی از دوستان در این راه با حداقل بودجه‌ای که داشت، به من کمک کرده و ساخت فیلم را به پایان رساندیم.

ترکمنلو افزود: کمبود بودجه باعث شد من از مقدار داستانی که در ذهن داشته کم کنم و در ساخت هم از تعداد روز آفیش بکاهم. باید گفت بحث مالی در خروجی کار، عوامل و تعداد روزی که فیلم را می‌بندیم، بسیار تاثیرگذار و بااهمیت است.

این کارگردان درباره موفقیت دیگر فیلم‌هایی که با پشتوانه مالی ساخته می‌شوند، خاطرنشان کرد: ما سعی می‌کنیم با مبلغ‌های کم، کاری را جمع کنیم ولی می‌بینیم که کارهایی موفق می‌شوند که پشتوانه مال خیلی خوبی دارند، مثلا در تعداد روز فیلمبرداری، فیلمساز با خیال راحت هرآنچه که می‌خواهد نه یک بار بلکه چندین بار از زوایای مختلف می‌گیرد و درنهایت خروجی خوبی را رقم میزند. نداشتن پشتوانه مالی خوب و سخت پیدا کردن تهیه‌کننده، با ما فیلمسازان کوتاه بوده و همچنان باقی خواهد ماند.

کارگردان فیلم کوتاه «دیگری» درباره دیده شدن کار کوتاه تاکید کرد: فیلم را با همه مسائل، سختی‌ها، کمبودها و کم کردن‌ها می‌سازی و تنها جایگاهی که می‌توانی آن را به نمایش بگذاری، جشنواره‌هاست. در این میان هنروتجربه راه دیگری مثل اکران‌ فیلم را گذاشته است که حداقل به لحاظ معنوی و دیده شدن برای فیلمساز کمک کننده است.

ترکمنلو درباره سلیقه‌ای عمل کردن جشنواره‌ها عنوان کرد: جشنواره‌های فیلم‌های کوتاه به خصوص جشنواره‌های داخلی بر فیلم‌هایی متمرکز هستند که یا فیلمساز آن قبل از این شناخته شده باشد یا ذاتا به فیلمی که با پروداکشن و هزینه بالا و عوامل حرفه‌ای ساخته شده، توجه می‌کنند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره اکران فیلم‌های کوتاه در هنروتجربه اظهار کرد: اینکه موسسه هنروتجربه بدون هیچ چشم‌داشتی برای فیلمسازان، در همه رده‌ها بستری را فراهم کرده است که در کنار دیگر فیلمسازان دیده شوند، خیلی ارزشمند است. از طرفی با ترکیب فیلم‌های کوتاه و قرار دادن آن‌ها در یک بسته این موضوع را یادآوری می‌کند که فیلمسازان کوتاه باید با یکدیگر همدل بوده و اگر به داد یکدیگر نرسند، کسی به داد آن‌ها نمی‌رسد.

این کارگردان جوان افزود: هنروتجربه با کنار هم قرار دادن فیلم‌های فیلمسازان کوتاه به ما یاد می‌دهد که چگونه به یکدیگر کمک کنیم و همچنان که به دیده شدن فیلم خودمان فکر می‌کنیم، به دیده شدن فیلم دیگری هم کمک کنیم. همچنین این موضوع را به ما یاد می‌دهد که چگونه برای ساختن فیلم بلند فکر کنیم یا تجربه اکران آن را داشته باشیم.

ترکمنلو در پایان تاکید کرد: اگر فیلمسازان کوتاه حمایت نشوند به جای پیشرفت‌، پسرفت کرده و پس از مدتی دلسرد شده و به سراغ حرفه دیگری می‌روند.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است