برنامه سخنرانی‌ها‌ و نشست‌های علمی هم‌اندیشی «میرزا آقا تبریزی» اعلام شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۱۴

برنامه سخنرانی‌ها‌ و نشست‌های علمی هم‌اندیشی «میرزا آقا تبریزی» اعلام شد

دبیرخانه علمی هم‌اندیشی مجازی «میرزا آقا تبریزی؛ پیشگام ادبیات نمایشی در ایران»، برنامه سخنرانی‌ها و نشست‌های علمی این هم‌اندیشی را اعلام کرد.

به گزارش صبا به نقل از روابط ‌عمومی فرهنگستان هنر، هم‌اندیشی مجازی «میرزا آقا تبریزی؛ پیشگام ادبیات نمایشی در ایران» در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، چهار و پنج اسفندماه ۱۳۹۹ و از ساعت ۱۵ تا ۱۹ به‌صورت برخط برگزار خواهد شد.

در روز نخست این برنامه ابتدا شهاب پازوکی، دبیر علمی این هم‌اندیشی، گزارشی از فرایند علمی این نشست و نحوه داوری و انتخاب مقالات ارایه می‌کند. سپس علی منتظری، رییس گروه تخصصی نمایش و ادبیات نمایشی فرهنگستان هنر، به‌عنوان سخنران افتتاحیه، درباره اهمیت توجه به ادبیات نمایشی در تئاتر ایران سخنرانی خواهد کرد.

پس از افتتاحیه، نشست‌های علمی هم‌اندیشی «میرزا آقا تبریزی» در روز اول با یک میزگرد علمی آغاز می‌شود. صاحب‌نظران حاضر در این میزگرد، مجید سرسنگی، حسین محمدزاده‌صدیق و محمدحسین ناصربخت، درباره اهمیت و جایگاه میرزا آقا تبریزی در نمایش‌نامه‌نویسی ایران به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت. سپس مولفان مقالات برگزیده این هم‌اندیشی، مقالات خود را ارایه و معرفی می‌کنند.

حمید مراویسی و فارسی باقری مقاله «مطالعه روابط هومولوژیک میدان تولید درام ایران پیش از شکل‌گیری انقلاب مشروطه و نقش میرزا آقا تبریزی در شکل‌گیری و صورت‌بندی این میدان»، محمد اوحدی‌حائری مقاله «مطالعه‌ای درون‌متنی بر مسئله تعلیق زمان و مکان در نمایش‌نامه‌های میرزا آقا تبریزی با رویکرد تقلیل پدیدارشناسانه»، میترا علوی‌طلب و محمدباقر قهرمانی مقاله «سویه‌های هراس در آثار میرزا آقا تبریزی؛ تحلیلی گفتمانی»، رحمت امینی و بهارسادات بنی‌جمالی مقاله «کاربرد بیانی زبان و بلاغت ادبی در نمایش‌نامه‌های میرزا آقا تبریزی به جهت خلق کنش دراماتیک»، و نرجس روشن و فاطمه راستی‌یگانه مقاله «بررسی فردگرایی در آثار نمایش‌نامه‌نویسان دوره قاجار ـ مطالعه موردی: بررسی سبک‌شناسانه نمایش‌نامه‌های میرزا آقا تبریزی، فتحعلی آخوندزاده و میرزاده عشقی با رویکرد نقش‌گرا» را ارایه خواهند کرد.

در روز دوم این هم‌اندیشی نیز که به میزبانی شهر تبریز برگزار خواهد شد، ابتدا حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین احمد حمیدی، رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز، سخنرانی خواهد کرد. در ادامه میزگرد «اهمیت و جایگاه تبریز در شکل‌گیری تئاتر در ایران» با حضور اکبر شریعت، مهدی لزیری، رضا همراز و کامران پاشایی‌فخری برگزار خواهد شد. پس از این میزگرد نیز تعدادی دیگر از مقالات برگزیده این هم‌اندیشی ارایه و معرفی خواهد شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است