نقد و بررسی کتاب «شکسپیر: ایران و شرق» در نشست هفتگی شهر کتاب | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۴

نقد و بررسی کتاب «شکسپیر: ایران و شرق» در نشست هفتگی شهر کتاب

نشست نقد و بررسی کتاب «شکسپیر: ایران و شرق» نوشته سیروس غنی با ترجمه مسعود فرهمندفر 5 اسفند برگزار می‌شود.

به گزارش صبا، نشست هفتگی شهرکتاب در روز سه‌شنبه پنجم اسفند ساعت ۱۱ صبح به نقد و بررسی کتاب «شکسپیر: ایران و شرق» اختصاص دارد که با حضور امید طبیب‌زاده، مصطفی حسینی و مسعود فرهمندفر به صورت مجازی برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند این نشست را از اینستاگرام مرکز فرهنگی شهرکتاب به نشانی ketabofarhang، کانال تلگرام bookcitycc و صفحه‌ این مرکز در سایت آپارات پیگیری کنند.

این کتاب نوشته سیروس غنی با ترجمه مسعود فرهمندفر توسط نشر مروارید منتشر شده است.

تحلیل ارجاعات شکسپیر به ایران و شرق در نمایشنامه‌هایش از مباحث مهم این کتاب است. درباره‌ ویلیام شکسپیر و آثار او کتاب‌های بسیاری وجود دارد. نمایشنامه‌های او به تمام زبان‌های شناخته‌شده‌ دنیا ترجمه شده‌اند. هر واژه و کلام او موضوع نقد و بررسی‌های بسیار بوده است. کتاب‌ها و مقاله‌های بی‌شماری به علایق گسترده‌ شکسپیر (از گل و گیاه تا موسیقی و پزشکی) پرداخته‌اند. کتاب حاضر نیز یکی از این تلاش‌هاست که به بررسی دانش و علاقه‌ شکسپیر به ایران و دیگر مناطق مشرق‌زمین می‌پردازد. تعلیمات تاریخی شکسپیر او را با ایران باستان آشنا کرده بود و این دانش تاریخی بخشی از تعلیمات رایج در دوران رنسانس بود. در ضمن، کتاب‌ها و رساله‌هایی هم درباره‌ ایران‌زمین به‌قلم جهانگردان موجود بود که به احتمال فراوان شکسپیر با آن‌ها آشنا بود.‌

نویسنده‌ کتاب حاضر، سیروس غنی فرزند قاسم غنی و از ایران‌پژوهان کوشا سعی کرده است بخشی از جهان‌بینی زمانه‌ شکسپیر را با بررسی ارجاعات او به مشرق‌زمین آشکار کند. غنی با بررسی دقیق بافت اجتماعی و سیاسی نمایشنامه‌های شکسپیر، سازمایه‌های گفتمان غالب زمانه را شناسایی می‌کند و بدین‌ترتیب خواننده را به درک ژرف‌تری از نمایشنامه‌های شکسپیر می‌رساند. سیروس غنی در این کتاب می‌کوشد آگاهی شکسپیر از ایران را در بافت تاریخیِ آن بررسی کند.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است