آیا چین بر قرن ۲۱ سیطره خواهد یافت؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۳
معرفی کتاب؛

آیا چین بر قرن ۲۱ سیطره خواهد یافت؟

کتاب «آیا چین بر قرن 21 ام سیطره خواهد یافت؟» نوشته جاناتان فنبی و ترجمه شهریار خواجیان توسط انتشارات ققنوس به چاپ رسید.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، انتشارات ققنوس به تازگی کتابی تحت عنوان «آیا چین بر قرن ۲۱ ام سیطره خواهد یافت؟» نوشته جاناتان فنبی و ترجمه شهریار خواجیان منتشر کرده است.

این روزها از چین زیاد صحبت می‌­شود. این پرجمعیت­‌ترین کشور جهان تا اواخر دهه ١٩٧٠ میلادی کشوری منزوی بود. با تصمیم نخبگانِ حزب حاکم کمونیست چین در پایان این دهه و ارتقای مقام و موقعیت حزبی و سیاسی دِنگ شیائو پینگ، چینگام در راه جاده‌­ای گذاشت که طی کمتر از نیم قرن آن را به یکی از ابرقدرت‌های اقتصادی جهان تبدیل کرد. اما آیا چین می‌­تواند، آن‌گونه که برخی از کارشناسان و صاحب­‌نظران اقتصاد سیاسی جهان می­‌گویند، در ادامه این پیشرفت، بر قرن ٢١ام سیطره یابد؟ آیا می­‌تواند آمریکا، این یگانه ابرقدرت اقتصادی، نظامی و سیاسی جهان، را پشت سر گذارد و شکوه باستانی درخشان خود را تکرار کند؟ آیا چنین هدفی با توجه به مختصات و ویژگی­‌های اقتصادی- جغرافیایی- سیاسی- جمعیتی و نیز شرایط زیست‌محیطی چین تحقق­‌پذیر است؟ نویسنده کتاب، جاناتان فنبی، که یک چین­‌شناس شناخته­‌شده بین­‌المللی ا­ست، بر آن است تا در این کتاب کم­‌حجم و فشرده با ارائه دلایل و شواهد نشان دهد که چین نه می‌­تواند و نه می­‌خواهد که به چنین هدفی دست یابد.

این کتاب چند سالی پیش از همه­‌گیری ویروس کرونا یا دقیق­‌تر، کووید ١٩ در این کشور و سرایت آن به سراسر جهان نوشته شده است و معلوم نیست که پیامدهای این بیماری ناشناخته و مرموز، که هنوز راه درمانی برایش یافت نشده است، چگونه و تا چه اندازه بر روند پیشرفت شتابان چین در عرصه­‌های اقتصادی و سیاسی و … تأثیر مثبت یا منفی می­‌گذارد.

کتاب «آیا چین بر قرن ۲۱ ام سیطره خواهد یافت؟» در نوبت چاپ اول ۱۲۰ صفحه و ۱۶۰۰۰ تومان قیمت دارد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است