تنوع آثار جشنواره تجسمی موجب امیدواری نسبت به آینده هنر ایران است | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۹
وزیر ارشاد در بازدید از سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی:

تنوع آثار جشنواره تجسمی موجب امیدواری نسبت به آینده هنر ایران است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید امروز 30 بهمن از سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی، درباره آثار این دوره از جشنواره گفت.

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز ۳۰ بهمن طی بازدید از سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در جمع خبرنگاران به تشریح آثار این دوره از جشنواره پرداخت و گفت: خوشحالم‌ که امروز توفیقی دست داد و توانستم آثار نمایشگاه هنرهای تجسمی فجر را ببینم، البته فرصت نشد از تمام‌ آثار بازدید کنم و فقط ۵۰ درصد آثار از بخش‌های مختلف را دیدم. کارها نشان‌دهنده این است که ما ‌می‌توانیم اتفاقات قابل توجهی را به عنوان نتیجه و کارنامه جشنواره ببینیم. البته این به نحوی کارنامه هنرهای تجسمی ایران در طول سال و سال‌های اخیر است که جشنواره به گونه‌ای خروجی و برون‌داد این اتفاقی است که در شاخه‌های مختلف هنرهای تجسمی ایران رخ داده است. جشنواره فجر در بخش هنرهای تجسمی به ما نشان می‌دهد که می‌توانیم این اتفاقات را در یک نما به شکل تجمیعی‌تر ببینیم و آثار را داوری کنیم.

وزیر ارشاد درباره تنوع آثار این دوره از حشنواره بیان کرد: در سال‌های اخیر، به نظر می‌رسد که ما همیشه در شاخه‌های مختلف هنرهای تجسمی این تنوع را ملاحظه می‌کنیم. من به چند قسمت اشاره می‌کنم، بخش اول تنوع اقلیمی در پدیدآورندگان آثار است. با همین نگاه شناسنامه آثار را رصد می‌کردم، کاملا روشن بود که بخش قابل‌توجهی از پدیدآورندگان هنری در همه شاخه‌ها ‌مربوط به استان‌‌های غیر تهران و گاهی شهرستان‌هایی نه‌چندان مشهور بود‌. ما هرمقدار خاصیت جغرافیایی هنر ایران را وسیع‌تر داشته باشیم و هنرمندانمان محدود به تهران و شهرهای بزرگ و برخوردار نباشند، از آنجایی که بین تولید و نتیجه رابطه وجود دارد، حتما آثار ایرانی معنای خود را بیشتر پیدا می‌کنند. الان دیگر هنری که ما در جشنواره‌ها می‌بینیم، هنر تهران یا شهرهای بزرگ نیست، بلکه هنر جغرافیای ایران در وسعت وسیعی که دارد و ویژگی‌های خاص اقلیمی، بومی است.‌ این موضوع یک چشم‌انداز خوب برای آینده هنر ایران ترسیم می‌‌کند. این جریان روی میانسالان، جوانان و نوجوانان اثر می‌گذارد و ما انشاالله این جریان را به شکل مویرگی در ادامه راه هنر ایران شاهد خواهیم بود.

وی افزود: ویژگی دوم آثار که به همین تنوع پدیدآورندگان بازمی‌گردد، حوزه نسل جوان است. در سال‌های اخیر کاملا محسوس است که نسل جوان هنرمندان ایرانی رو به افزایش جهشی است، یعنی این‌گونه نیست که ما این موضوع را به شکل رشد عادی تلقی کنیم، بلکه یک رشد جهشی در همه شاخه‌های هنری است. روشن است که وقتی در نسل جوانمان شاهد رشد جهشی باشیم، می‌توان به آینده آن حوزه بیشتر امیدوار شد‌. یکی از خطراتی که در تمام حوزه‌ها از جمله هنر وجود دارد انقطاع نسلی است و این‌که پیشکسوتان برای خود رهروانی را پیدا نکنند. اما در حال حاضر در تمام شاخه‌های هنر، چه هنرهای سنتی یا جدید شاهد این هستیم که نسل و جریان جوانان بسیار پویا و زنده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نکته سوم به تنوع مضامین آثار هنری این دوره از جشنواره اشاره کرد و گفت: مضامین آثار متکثر شده‌اند. وقتی به تنوع مضمون نگاه می‌کنیم‌ نشان‌دهنده این‌ است که به‌طور وسیع نوعی خلاقیت در سوژه می‌بینیم. مضمون‌های تکراری بعد از مدتی دیگر جذابیت خود را از دست می‌دهند اما بخشی از خلاقیت حوزه هنر بستگی به خلاقیت در سوژه و مضمون دارد. ما در همه شاخه‌ها شاهد مضمون‌های کم‌تر تکراری بودیم. به سراغ هر اثری که می‌رفتیم با یک سوژه تازه مواجه می‌شدیم.

وی ادامه داد: نکته چهارم تنوع در قالب و فرم آثار است. یکی از مخاطرات عرصه هنر و خلاقیت این است که هنرمندان سرمشق‌نویسی داشته باشند یعنی استاد یا پیشکسوتی اثری را به‌عنوان سرمشق و الگو عرضه کرده باشد و باقی افراد همان را به‌طور رونویسی ادامه دهند. در حد فهم و بضاعت خود احساس می‌کردم فرم‌ها و اقتباس‌های آثار خلاقانه است و یا حداقل دارای ترکیب‌های تازه و خلاقانه‌ای هستند.

صالحی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره کیفیت آثار عنوان کرد: نکته دیگر این است که چگونه آثار را از نظر استانداردها و کیفیت‌ها ارزیابی می‌کنیم.‌ روشن بود که آثار این جشنواره به سمت کیفیت بهتر در حال حرکت است. علی‌رغم آثار دو برابری که برای جشنواره فجر ارسال شده، داوران واقعا در مراحل مختلف انتخاب آثار گرفتار این پرسش و مسئله اساسی «کدام را انتخاب کنیم؟» شده‌اند. این مسئله نشان می‌دهد که جریان کیفی آثار در هنرهای تجسمی رو به پیشرفت است. با این دو ملاحظه به نظر می‌رسد جشنواره خوبی را در شرایط شیوع ویروس کرونا شاهد بودیم و من از دوستانمان در معاونت هنر، اداره کل هنرهای تجسمی و دبیر جشنواره علی کمال صندوق‌آبادی، هیات داوران و همه کسانی که همکاری کردند سپاس‌گزاری می‌کنم.

وی با بیان اینکه علاوه بر این دو محور پاره‌ای از افزودگی‌ها را در جشنواره امسال شاهد بودیم که ارزش‌افزوده این دوره از جشنواره را بالا بردند، اظهار کرد: دو بخش عیدی‌سازی و ستارگان هنر ایران برای اولین بار به جشنواره اضافه شدند. در بخش عیدی‌سازی اینکه ما هنر ایرانی را به استمرار و کارآفرینی برسانیم قابل توجه است. از منظری هنر را به عنوان ضرورت زندگی روحانی و معنوی انسان تلقی می‌کنیم، از طرفی هنر می‌تواند در اقتصاد یک کشور هم‌ جایگاه پیدا کند. امسال بخش عیدی‌سازی با برگزاری کارگاه‌ها فرصتی را فراهم‌ کرد برای اتصال و پیوند هنر و اقتصاد هنر در این حوزه. بخش ستارگان هنر ایران بخشی از افتخارات تاریخی ما در حوزه فرهنگ ایرانی و کارنامه هنر ایران بوده است. در مقاطعی بخش جشنواره و رسانه نبوده و به طور طبیعی نقل و انتقال پیدا می‌کرده است اما الان جشنواره‌ها و جوایز بین‌المللی فرصتی برای عرضه هنر ایران به جهان و منطقه است. این‌که مجموعه افرادی که در دو سال اخیر در این حوزه‌ها توفیقی پیدا کرده‌اند در یک جا دیده شوند، علاوه‌بر این‌که تکریم از آن‌هاست، یک چشم‌اندازی برای دانشجویان و جوانان عرصه هنر ایجاد می‌کند که هنرمندان را در عرصه جهانی بشناسند و بیشتر نسبت به کارهای آنان تامل کنند و هم ‌اینکه ما از طریق جامعه جهانی هنر در کشور خودمان احساس کنیم که چنین باشگاهی را داریم و این باشگاه بخشی از دیپلماسی فرهنگی و هنری ما در عرصه بین‌المللی خواهد بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی از بازدید از سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر سری به کارگاه چاپ دستی با تدریس احمد وکیلی زد.

وکیلی درباره استقبال جوانان شهرستان از این ورکشاپ توضیح داد: در مجموعه این پنج ورکشاپ سعی شد مانند یک دانشگاه تجربیات در اختیار جوانان قرار بگیرد و تمام این جلسات ضبط شد. بچه‌های شهرستان بسیار طالب هنر هستند و به صورت جدی این حوزه را دنبال می‌کنند و من با دیدن استقبال آن‌ها به ذوق می‌آمدم. آرزوی من این است که یک اتوبوس داشته باشیم تا بتوانیم با این هنر در تمام نقاط ایران بگردیم، در شهرهای مختلف ورکشاپ برگزار کنیم و آثار را به نمایش بگذاریم. همچنین یک خانه قدیمی را از شهرداری بگیریم و تبدیل به کارگاه کنیم‌ تا هنردوستان احتیاج نداشته باشند که لوازم چاپ دستی که قیمت زیادی دارد را تهیه کنند.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است