کرونا تولید سری جدید «خانه ما» را پیچیده کرده است/ ثبت فرهنگ خانواده‌های ایرانی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۱۰
مسلم تهرانی در گفتگو با صبا:

کرونا تولید سری جدید «خانه ما» را پیچیده کرده است/ ثبت فرهنگ خانواده‌های ایرانی

یکی از کارگردانان «خانه ما» درباره ویژگی‌های این مستند مسابقه و آخرین وضعیت تولید سری جدی آن سخن گفت.

مسلم تهرانی یکی از کارگردانان مستند مسابقه «خانه ما» در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا با اشاره به اینکه در حال حاضر فصل دهم این مستند مسابقه به تهیه‌کنندگی احمد شفیعی روی آنتن است و پخش ۴ قسمت آن باقی مانده است، درباره ادامه ساخت این مستند مسابقه مطرح کرد: طراحی های لازم برای فصل یازدهم و حتی دوازدهم انجام شده است اما باتوجه به پیچیده تر شده ویروس کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی دست نگه داشتیم.

وی ادامه داد: برای فصل یازدهم استان های بوشهر و قم را در نظر گرفته ایم البته به یکی از این استان ها سفر خواهیم کرد. در استان بوشهر بازبینی لوکیشن و انتخاب شرکت کنندگان انجام شده است اما مساله کرونا، نقل و انتقال گروه به شهرهای دور را پیچیده کرده و هنوز تصمیم قطعی برای ادامه کار گرفته نشده است.

این کارگردان با بیان اینکه از فصل اول این مستند مسابقه به عنوان مدیر فیلمبرداری حضور داشته و کارگردانی این سریال را در فصل دهم برعهده گرفته است درباره جذابیت این دست مسابقه ها برای مردم اظهار کرد: در همه جای دنیا زمانی که مستند مسابقه هایی بدین شکل تولید می شود، یک قشری از مردم را با خود همراه می کند. از ۲ جنبه می توان طیف مخاطبان مستند مسابقه را بررسی کرد. اول نام مسابقه است که روی اینگونه برنامه ها می آید و مخاطبان را با خود همراه می کند چراکه مسابقه همیشه این تعلیق را با خود دارد که کدام شرکت کننده برنده می شود.

 

در «خانه ما» مستندگونه بودن ارجحیت دارد

تهرانی ادامه داد: دومین جنبه بحث مستند بودن اینگونه از برنامه ها است. البته در «خانه ما» مستندگونه بودن ارجحیت دارد چراکه ما رک و بی پرده به قلب خانواده های ایرانی نزدیک می شویم. من حداقل برنامه ای را سراغ ندارم که به درون خانواده های ایرانی ورود پیدا کرده باشد اما «خانه ما» توانسته است این دیوار را رد کند و در فصل های مختلف به شهرهای متفاوت برود تا کاری را تولید کند.

وی درباره واژه مستند مسابقه گفت: واژه مستند مسابقه جایگزین رئالیتی شو شده است و اگر بخواهیم تحت لفظی آن را معنی کنیم، می گوییم مجموعه مستندی که در قالب مسابقه ارایه می شود یعنی همزمان علاوه بر آنکه باید ویژگی های تولید یک مستند را داشته باشد، لازم است نکات تولید یک مسابقه را هم رعایت کند. البته همزمانی این ۲ ماجرا کار را هم سخت تر می کند.

یکی از کارگردانان «خانه ما» با اشاره به اینکه حضور در این مستند مسابقه باعث شده است تجربه های خوبی در زندگی کسب کند، اظهار کرد: مواجهه بی پرده با خانواده های مختلف و در دل ماجرا رفتن همیشه برای مستندساز جذاب و این تجربه مواجهه با خانواده ها حتما در زندگی خصوصی همه عوامل «خانه ما» تاثیرگذار بوده است.

برای ساخت «خانه ما» به دل خانواده ایرانی رفتیم

تهرانی با بیان اینکه زمانی که فصل اول «خانه ما» تولید شد نمونه ای از آن در ایران نبود، گفت: ما حتی زمان تولید فصل اول به دنبال نمونه خارجی آن بودیم که بتوانیم ایده بگیریم اما نمونه خارجی هم پیدا نکردیم. تولید برنامه این چنینی از آنجا که تجربه ای نو برای تلویزیون ایران بود، مستلزم این بود که خود ما در وهله اول یکسری آزمون و خطا داشته باشیم. به عنوان مثال گروه تولید باید چند نفر باشند؟ چه قدر می توانیم به خانواده ها نزدیک شویم؟ چه قدر می توانیم حذف دوربین را تجربه کنیم؟ و….

وی افزود: ما برای ساخت «خانه ما» به دل خانواده ایرانی رفتیم و خصوصی ترین کنش ها و رفتارهایشان را به تصویر کشیدیم که همزمان تجربه سخت و جذابی بود که هرچه پیش رفتیم تجربه های خوبی بدست آوردیم و تا اندازه ای توانستیم نتیجه بهتری را رقم بزنیم.

یکی از کارگردانان «خانه ما» در جواب به این سوال ها این برنامه با سفر به شهرهای مختلف که دارای فرهنگ های گوناگونی هستند چه دستاوردی برای این مستند مسابقه و در مقیاس بزرگتر تلویزیون داشته است، گفت: ما سعی کردیم از برنامه هایی را که به طور معمول از تلویزیون پخش می شوند، فاصله بگیریم بنابراین تولید «خانه ما» را از حالت استودیویی خارج و آن را عاری از حضور کارشناسان و…. کردیم و بسیار رک و گویا با زندگی واقعی مردم مواجه شویم.

تهرانی ادامه داد: معمولا گروه های تولیدی به دلایل مختلف به دنبال تولید برنامه در شهرهای دیگر نیستند اما ما برای تولید «خانه ما» از تهران نیز خارج شدیم چراکه لازم دیدیم این مستند مسابقه با خرده فرهنگ هایی که در کشورمان وجود دارد، پیش برود و در بسترهای فرهنگی مختلف تولید شود. با استان اصفهان آغاز کردیم و بعد با اهواز، رشت، تبریز، شیراز، مشهد و قزوین ادامه دادیم.

«خانه ما» یک سند تصویری زنده از فرهنگ و رفتار خانواده های ایرانی است

وی تاکید کرد: آن چیزی که تیم سازنده این مسابقه بدان باور دارد این است که «خانه ما» تا ۱۰ یا ۲۰ سال آینده یک سند تصویری زنده از فرهنگ و رفتار خانواده های ایرانی در این دوره را ثبت و ضبط می کند که به نظر من از این نظر اتفاق بسیار مهمی برای سال های آینده خواهد بود.

یکی از کارگردانان «خانه ما» درباره اهداف این مستند مسابقه اظهار کرد: هدف «خانه ما» افزایش مهارت های زندگی و اقتصادی بین خانواده های ایرانی است. ما در کنار تولید برنامه یک اپلکیشن حسابداری برای خانواده ها طراحی کرده ایم که در سایت های مختلف موجود است و تعداد زیادی از کاربران ایرانی از آن استفاده می کنند.

تهرانی افزود: «خانه ما» جای خود را در میان مخاطبان ایرانی باز کرده است. شاید جالب باشد که بدانید زمانی که شهروندان گروه تولید ما را در شهرهای مختلف می بینند، می شناسند. البته جا دارد همین جا یک گله ای هم از شبکه دو داشته باشم چرا که در ساعت پخش ۲ فصل آخر «خانه ما» بی نظم رفتار کردند و این مساله باعث می شود با ریزش مخاطب مواجه شویم و این برای «خانه ما» حیف است. فکر می کنم بهتر است شبکه های تلویزیونی همکاری بیشتری با این مستند مسابقه داشته باشند.

وی در پایان اظهار کرد: «خانه ما» مستند مسابقه ای درصدد ترویج قناعت بیش از حد و تفکرات فقر مدارانه نیست. ما فقط در این مستند مسابقه از اصلاح سبک زندگی حرف می زنیم و می گوییم باید زندگی سالم و شادی را سپری کنیم.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000