داریوش مهرجویی شاگرد فردید بود/ تاثیر بر عباس کیارستمی! | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۱۵
در نقد «تئوریسین خشونت» مطرح شد:

داریوش مهرجویی شاگرد فردید بود/ تاثیر بر عباس کیارستمی!

محمد رجبی معتقدست احمد فردید در سینما، تئاتر و... تاثیرگذار و اولین تاثیر او در سینما بر داریوش مهرجویی بود.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از روابط عمومی سازمان هنری رسانه ای اوج، مراسم رونمایی از مستند سینمایی «تئوریسین خشونت» به کارگردانی محسن کوقان و تهیه کنندگی مهدی مطهر که به روایت زندگی و اندیشه سیداحمد فردید می پردازد، عصر روز یکشنبه ۲۷ مردادماه در نخلستان اوج برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مسعود فروتن به عنوان مجری روی صحنه آمد و ضمن بیان این مطلب که جسارت محسن کوقان به عنوان کارگردان در به تصویر کشیدن اندیشه های این اندیشمند ستودنی است، از مهدی نصیری استاد و پژوهشlivگر دعوت کرد تا روی صحنه بیاید و درباره سیداحمد فردید به سخنرانی بپردازد.

نصیری در ادامه مطرح کرد: فردید به دنبال ایجاد فردید دیگر یا فردیدیسم نبود. بنابراین تمام حرف ما این است که فردید مثل خیلی از متفکران دیگر حرف هایی برای تامل کردن دارد حتی کسانی که بعدا با اندیشه فردید زاویه پیدا کردند، تمام شهرت خود را از آثاری گرفتند که در مخالفت با او نوشتند.

وی افزود: برخی می گویند اندیشه او موجب انفعال می شود اما باید بگویم اندیشه های فردید باعث انفعال، سیاست زدگی با دنیای مدرنیته و … نشد بلکه اندیشه او ما را به برخورد نه چندان سطحی با دنیای جدید سوق می دهد.

در ادامه احمد رهدار پشت تریبون قرار گرفت و تصریح کرد: فردید را به عنوان فیلسوف شفاهی نام برده اند، بخشی از تفکر او نتوانسته جلوه کند، چراکه بخشی از جلوگاه تفکر مربوط به قلم است و این نقص در او دیده می‌شود. فردید در مقام گفتن فرصتی برای جولان اندیشه داشته، او ننوشتن را انتخاب کرده است اما این موضوع به هر دلیلی که باشد، من می گویم سطحی از تفکر در اندیشه او غایب است.

وی ضمن بیان این مطلب که فردید را یک محقق فلسفه نمی داند بلکه او را فیلسوف می داند، عنوان کرد: در دنیای غرب فیلسوفان معمولا طیفی از مبلغان و شارحان را دارند. اما به گمان من فردید تنها مبلغ داشته نه شارح از سوی دیگر اگر بخواهم فردید را به مثابه یک کنشگر اجتماعی مورد ملاحظه قرار بدهم باید بگویم او همراه با انقلاب شد ولی انقلابی نبود. او از مسیری که انقلابی نبود به انقلاب رسید یعنی در ذیل هایدگر به آن رسید نه با اندیشه های امام خمینی.

رهدار با بیان اینکه معتقد است ماندن در اندیشه فردید نتیجه ای جز یاس فلسفی ندارد، گفت: اگرچه او تا اوایل دهه هفتاد زنده بود اما ما بیشتر اندیشه های اخلاقی او را در شاگردانش دیده ایم.

مهدی مطهر تهیه‌کننده «تئوریسین خشونت» در ادامه برنامه پشت تریبون قرار گرفت و بیان کرد: یک سری افراد هستند که منظومه فکری دوستان جبهه ما را شکل داده‌اند که یک عده از آنها مثل سلبریتی ها شده اند که بیشتر درباره آنها حرف زده می شود اما برخی از آنها حذف شده اند و فردید از همین دسته است. ما در این مستند به صورت ذوق زده نسبت به فردید حرف نزدیم بلکه سعی کردیم مواضع مختلف دوستان را نشان بدهیم بنابراین «تئوریسین خشونت» در حد بضاعت ماست. توجه داشته باشید که سال ها از مرگ فردید گذشته است و ما حالا اقدام به ساخت مستندی درباره او کرده ایم. مرحوم فردید متفکر مهمی است و شاگردانی از طیف های مختلف دارد.

در ادامه محسن کوقان کارگردان «تئوریسین خشونت» روی صحنه آمد و ضمن قدردانی از تیم سازنده این اثر، عنوان کرد: فردید بعد از انقلاب قربانی انحصار طلبی از سوی حوزه و دانشگاه شد این انحصار طلبی بد است چراکه اجازه نقادی نمی دهد. ما باید به سمت فضای آزاد و گفتگو برویم. چهل سال از جمهوری اسلامی گذشته است ولی نسل ما فردید را نمی شناسد منظورم افراد حوزوی و دانشگاهی است نه افراد کف جامعه سوال من این است که این انحصار طلبی از کجا می آید؟ باید بگویم حوزوی ها ها به یک نحو و دانشگاهی ها از یک سو دچار انحصار طبی هستند.

سپس محمد رجبی محقق و جامعه شناس پشت تریبون قرار گرفت و اظهار کرد: عنوان تئورسین خشونت را آقای عبدالکریم سروش و همفکران او رواج دادند. حالا سوالی که پیش می آید این است که فردید به قدرت چسبید؟ او تئورسین خشونت است؟

وی گفت: فردید مثل سقراط بود که نوشته ای نداشت ولی فیلسوف آفرین بود. او با وجود اینکه چیزی ننوشت، در موسیقی، سینما، تئاتر، ادبیات، فلسفه و علوم انسانی موثر بود. در سینما اولین تاثیر او بر داریوش مهرجویی بود، در واقع داریوش مهرجویی شاگرد فردید بود به طوری که امام خمینی (ره) فیلم «گاو» از ساخته های مهرجویی را پسندیدند. همین مهرجویی الگویی برای عباس کیارستمی شد که آثار او مایه افتخار جمهوری اسلامی ایران است.

در ادامه بیژن عبدالکریمی استاد دانشگاه به سخنرانی درباره او پرداخت و گفت: به اعتقاد من موضع ما نسبت به فردید و رضا داوری به این بر می گردد که ما با فلسفه چه نسبتی داریم. من بارها گفته ام فردید یگانه متفکر تاریخ ما است، این حرف اسطوره سازی نیست ما می دانیم که با عبدالکریم سروش اتفاق مبارکی افتاد و ایشان سطح مباحث را ارتقا دادند. بنابراین جامعه ما به ایشان هم مدیون است اما فردید کوشید تا سطح گفتمان وجود شناسانه را ارتقا بدهد در واقع هر کجا چنین بحثی پیش می آید، بی تردید برگرفته از تفکر اوست. فردید غرب را یک نوع مواجه با جهان می داند و شرق از نظر او یک نوع مواجهه با وجود است. ما این درک را در حوزه و در دانشگاه نمی بینیم به همین دلیل او یک سر و گردن از بقیه برتر است. گفته شد او انقلابی نیست اگر قرار است انقلابی صورت بگیرد آن انقلاب باید در نحوه مواجهه ما با جهان باشد، چراکه با شعارهای سطحی و از دیوار بالا رفتن نمی شود انقلاب را فهمید.

در پایان این مراسم، مستند «تئوریسین خشونت» برای حضار به نمایش درآمد.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000