کدام سینماگرها فاتح سه جشنواره بزرگ دنیا شده‌اند/ یک کارگردان ایرانی هم شانس دارد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۱

کدام سینماگرها فاتح سه جشنواره بزرگ دنیا شده‌اند/ یک کارگردان ایرانی هم شانس دارد

با سینماگرانی که توانسته اند از هر سه فستیوال معتبر اروپا برنده جایزه اصلی شوند، آشنا شوید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صبا، احتمالا اگر از هر کارگردانی در هر نقطه دنیا در آغاز جاده فیلمسازی اش پرسیده شود، بالاترین آرزویت در این حرفه چیست، یکی از پرشمارترین جواب ها این است: دوست دارم فاتح مهم ترین جوایز سینمایی دنیا یعنی نخل طلای «کن»، شیرطلای «ونیز»، خرس طلای «برلین» و یا در حالتی خوشبینانه برنده اسکار کارگردانی شوم، البته نباید این مساله را نیز انکار کرد که خیلی ها نیز ترجیح می دهند صرفا مقبول جامعه باشند و فیلم های شان برای مخاطب معمولی مورد پسند واقع شود ولی قطعا اکثریت جواب ها همان محبوبیت در نظر منتقدان و جشنواره های سطح اول دنیاست.

حالا به این بهانه تصمیم گرفته ایم فیلمسازانی را که توانسته اند جوایز سه فستیوال معتبر دنیا (جشنواره کن، جشنواره ونیز و جشنواره برلین) را آن هم در بالاترین سطحش بدست بیاورند، معرفی کنیم.

فیلمسازانی که توانسته اند برنده بالاترین جایزه سه جشنواره بزرگ دنیا شوند:

۱- آنری ژرژ کلوزو (یک جایزه بزرگ جشنواره کن، یک شیر طلای جشنواره ونیز و یک خرس طلای جشنواره برلین). آنری ژرژ کلوزو اولین کارگردان این فهرست سه نفره است که توانسته بالاترین جوایز سه جشنواره اصلی جهان را کسب کند، کلوزو در دنیای سینما بیشتر با شاهکارهای همیشه جاودانش یعنی «شیطان صفتان» و «مزد ترس» به یادآورده می شود، از نکات جالب اینکه او جایزه بزرگ جشنواره کن و همینطور خرس طلای برلین خود را برای یک فیلم  و آن هم فیلم خوش ساخت «مزد ترس» گرفت. اتفاقی که این روزها دیگر مرسوم نیست و نمی شود با یک فیلم برنده دو جشنواره درجه یک دنیا شد. البته لازم به اشاره است که بگوییم در سال ۱۹۵۳ که کلوزو جایزه جشنواره کن را دریافت کرد، بالاترین جایزه این فستیوال عنوانش «جایزه بزرگ جشنواره کن» بود و «نخل طلا» نام نداشت. کلوزو جایزه شیرطلای ونیز خود را نیز برای فیلم «مَنون» در سال ۱۹۴۹ کسب کرد.

۲- میکل آنجلو آنتونیونی (یک نخل طلای جشنواره کن، یک شیر طلای جشنواره ونیز و یک خرس طلای جشنواره برلین). آنتونیونی ایتالیایی که همزمان با فلینی چشم اروپایی ها را به سینمای ایتالیای پس از نئورالیسم خیره کرده بود، با آن سه گانه «مدرنیته» اش یعنی «ماجرا»، «کسوف» و «شب» برای همیشه نامش را در تاریخ سینما جاودان کرد با این حال او با دیگر شاهکارهایش نیز  توانست اکثر جوایز مهم سینمایی را به کلکسیون افتخاراتش بیاورد. آنتونیونی نخل طلای کن را برای «آگراندیسمان»، شیر طلای ونیز را برای «صحرای سرخ» و خرس طلای برلین را برای یکی از فیلم های سه گانه «مدرنیته» اش یعنی فیلم «شب» بدست آورد.

۳-رابرت آلتمن (یک نخل طلای جشنواره کن، یک شیر طلای جشنواره ونیز و یک خرس طلای جشنواره برلین). رابرت آلتمن که یک فیلمساز مستقل و تک رو در هالیوود بود تنها فیلمساز آمریکایی است که توانسته بالاترین جوایز معتبرترین جشنواره های اروپایی را برای سه تا از فیلم هایش بدست آورد و البته طنز تلخ آنجاست که این کارگردان اهل میسوری آمریکا هرگز نتوانست جایزه اسکار رقابتی را در کشور خودش کسب کند، او تنها به همان جایزه افتخاری اسکار روزهای آخر عمرش بسنده کرد. آلتمن برای فیلم های «مش»، «برش های کوتاه» و «بوفالو بیل» به ترتیب نخل طلا، شیرطلا و خرس طلا را دریافت کرد.

این فهرست با همین سه نام به پایان می رسد با این حال هنوز فیلمسازانی هستند که شانس این را دارند به این فهرست کوتاه اضافه شوند از نکات جالب اینکه، جعفر پناهی سینماگر ایرانی یکی از این افراد است او هم اکنون دو جایزه شیرطلای ونیز (برای فیلم «دایره») و خرس طلای برلین (برای فیلم «تاکسی») را دریافت کرده و تنها نخل طلای کن را کم دارد تا به این گروه کوچک بپیوندد. پناهی چند سال پیش جایزه فیلمنامه «کن» را دریافت کرد ولی هنوز دستش به نخل طلایی این معتبرترین فستیوال دنیا نرسیده است.

ژانگ ییمو سینماگر چینی نیز یکی دیگر از این فیلمسازان است که شانس دریافت هر سه جایزه را دارد، او هم مانند پناهی تنها نخل طلایی را در کارنامه کاری اش کم دارد، ژانگ ییمو یک بار با «ذرت سرخ» برنده خرس طلای برلین و یک بار هم با «داستان کیوجو» برنده شیرطلای ونیز شده است.

ویم وندرس آلمانی، رومن پولانسکی لهستانی، جیانفرانکو رزی ایتالیایی، ترنس مالیک آمریکایی، مایک لی انگلیسی، آنگ لی تایوانی، ژان لوک گدار فرانسوی، پائولو تاویانی ایتالیایی و کوستا گاوراس یونانی دیگرسینماگرانی هستند که هم اکنون بالاترین جایزه دو فستیوال معتبر دنیا را در کارنامه دارند و این شانس را دارند تا سه جایزه اصلی سه جشنواره بزرگ دنیا را کسب کنند.

محمدامین شکاری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000