جشنواره تجسمی فجر فرصت ارتباط هنرمندان با مردم بود/ رشد کمی و کیفی آثار

علی اشرف صندوق آبادی عضو شورای سیاست‌گذاری بخش خوشنویسی سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در گفتگو با خبرنگار تجسمی صبا درباره رشد کمی و کیفی آثار این دوره گفت: امسال ما در جشنواره رشد کمی بسیار قابل توجهی داشتیم. ‌رشد ۹۶ درصدی آثار راه‌یافته به نمایشگاه و رشد ۹۱ درصدی آمار شرکت‌کنندگان نشان از استقبال خوب هنرمندان دارد. احساس می‌کنم امسال جشنواره فجر توجه ویژه‌‌تری از طرف علاقه‌مندان رشته‌های ده‌گانه تجسمی داشت. از نظر کیفی به گواه ۳۰ استاد نام‌آور رشته‌های ده گانه هنرهای تجسمی آثار رشد قابل‌توجهی داشتند. بنده شاهد بودم آثار بسیار خوبی به دلیل کم بودن فضا به جشنواره راه پیدا نکرد، یعنی می‌توانست فراتر از این باشد ولی محدودیت مکان داشتیم.

وی افزود: رشد این دوره جشنواره در ابتدا مدیون هنرمندانی است که با عشق و علاقه و درایت حضور پیدا کردند. دوم به اعتبار شورای سیاست‌گذاری که هرکدام از آن‌ها جزو نام‌آوران رشته خود هستند و از طرفی اعتبار هیات داوران در ۱۰ رشته و عوامل اجرا و برنامه‌ریزی که کم‌تر دیده می‌شوند ولی فوق‌العاده عاشقانه و دلسوزانه کار کردند. دبیر هنری، دبیر اجرایی، مدیر هنری و رئیس شورای سیاست‌گذاری و مجموعه عزیزان در رشد این دوره جشنواره سهیم بودند.

این هنرمند بابیان اینکه هنرمندان عموما دوست دارند در خلوت خود اثر خلق کنند، عنوان کرد: هنرهای تجسمی مانند سینما، موسیقی و تئاتر نیست که در حضور مردم اثر خلق و ارائه شود.‌ هنرهای تجسمی بیشتر ماهیت فردی دارند اما این آثار باید در جایی بروز و ظهور پیدا کنند و مقابل دید علاقه‌مندان قرار بگیرند. یکی از مکان‌هایی که می‌تواند میان هنرمند و مردم ارتباط برقرار کند و هنر و اثر هنرمند را به مخاطبان معرفی کند، جشنواره و نمایشگاه است. چه جایی بهتر از نمایشگاهی مثل جشنواره هنرهای تجسمی فجر که ۱۰ رشته در خود دارد و مخاطب می‌تواند با هزاران اثر ارتباط برقرار کند این یک نکته ویژه است.

صندوق آبادی در پایان درباره برنامه‌های این دوره جشنواره بیان کرد: دبیر هنری ما احمد وکیلی برای اولین بار ورکشاپ چاپ دستی را برگزار کرد. چاپ دستی که از دوران قاجار تا الان برچیده شده است، دوباره احیا شد. در این جشنواره ۵ ورکشاپ و بخش ستارگان را داشتیم. سعی کردیم در چاپ پوسترها از جوانان با استعداد انتخاب کنیم تا حمایت از جوان‌گرایی باشد. در بخش پژوهش ۲۴ مقاله داشتیم که درباره ۱۰۰ سال هنر ایران از کمال‌الملک تا به امروز بود و در آینده به عنوان یک مرجع در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. درنهایت امیدوارم این دوره از جشنواره مورد قبول علاقه‌مندان و هنردوستان قرار گرفته باشد.

سیزدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر به دبیری هادی مظفری تا 30 در فرهنگستان هنر برپا شد.

ندا زنگینه

انتهای پیام/