اکران در آمریکا جواب داد برای ایران اقدام کردیم/ پخش «آن شب» در انگلستان | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۵۵
محمد درمنش در گفتگو با صبا:

اکران در آمریکا جواب داد برای ایران اقدام کردیم/ پخش «آن شب» در انگلستان

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «آن شب» درباره دلایل اکران فیلم در سینماهای ایران می‌گوید.

محمد درمنش تهیه‌کننده فیلم سینمایی «آن شب» که با اعلام شورای صنفی نمایش از ۶ اسفندماه در سینماهای سراسر کشور با سرگروهی هم‌زمان گروه سینمایی مگامال و هنروتجربه، اکران می‌شود در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره اکران فیلمش در شرایط کرونا گفت: ضرب‌المثلی وجود دارد که می‌گوید هیچوقت کسی از ترس مرگ، خودکشی نمی‌کند. ماجرای کرونا که پدید آمد یک سری از ترس مرگ خودکشی کردند، یعنی چون کرونا آمده بود همه زندگی‌‌شان را تعطیل کردند. یک سری نیز اینگونه نمی‌اندیشند و می‌گویند زندگی جاری‌ست، آن‌ها طبیعتا زندگی‌شان را ادامه می‌دهند؛ سینما می‌روند، پارک می‌روند اما پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند که کار عاقلانه‌ای است.

وی افزود: در همان زمان تولید «آن شب» با کمپانی IFC آمریکا قرارداد پخش بستیم که تاریخ ۲۹ ژانویه برای پخش فیلم قطعی شد. طبیعتا چون آن‌ها کارشان نسبت به ما جدی‌تر است، ۲۹ ژانویه پخش فیلم در حدود ۴۰ درایوینگ سینما، سینما و یک سامانه‌ آنلاین و… در آمریکا شروع شد.

درمنش درباره پخش در ایران عنوان کرد: ما در ایران ۲ موقعیت داشتیم؛ یکی اینکه دست نگه‌ داریم تا اینقدر شرایط کشور ایمن شود که مردم زندگی عادی خود را آغاز کنند. در آن صورت، این خطر وجود داشت که فیلم بوی کهنگی بگیرد. وضعیت دیگر اینکه، باتوجه به اینکه فیلم در ژانر دلهره و هیجان ساخته شده است، اتفاقا در سینمای خلوت و کم‌جمعیت خیلی خوب جواب می‌دهد.

این تهیه‌کننده درباره خلوت بودن سینما تاکید کرد: خلوت بودن سالن‌ها به نفع این فیلم است زیرا کسانی که برای دیدن فیلم به سینما می‌روند، بخاطر اینکه آدرنالین خون‌شان حسابی بالا و پایین می‌شود، راضی از سینما بیرون آمده و برای تماشاگران بعدی که صورت آن‌ها را می‌بیند، به نوعی تبلیغ به حساب می‌آید.

کارگردان «آژانس ازدواج» درباره اکران در آمریکا، ایران و دیگر کشورها اظهار کرد: ما سه لوکیشن برای اکران این فیلم داشتیم، اولی آمریکا، مشخصا کالیفرنیا از لس‌آنجلس تا سانفرانسیسکو، دیگری ایران و در آخر سایر کشورها بود. ما باید یا در ایران یا آمریکا و یا سایر کشورها تست می‌زدیم که مخاطب باتوجه به شرایط کرونا به سینما می‌رود یا نه که در آمریکا تست زده و جواب گرفتیم پس جرات این را پیدا کردیم که اکران فیلم در ایران را آغاز کنیم تا فیلم بوی کهنگی نگیرد.

وی درباره اکران در سایر کشورها بیان کرد: درحال حاضر پیش قرارداد اکران «آن شب» در حدود ۴۰ کشور بسته‌ شده است، حتی اکران در انگلستان هم حتمی شده اما تاریخ آن مشخص نیست.

مخاطب حق دارد که برای دیدن یا ندیدن فیلم تصمیم بگیرد

درمنش درباره انتخاب مخاطب برای دیدن یا ندیدن فیلم‌ها در سینما تصریح کرد: بخشی از رونق سینما برعهده ما سینماگران، بخشی برعهده مخاطب و بخشی دیگر برعهده دولت است. دولت باید تلاش کند که چراغ سینما را باز نگه‌دارد زیرا این جزو وظایف آن است. ما به عنوان فیلمساز و پخش‌کننده تلاش می‌کنیم تبلیغات فیلمی را که پخش شده است با حداکثر توان در فضای مجازی، صداوسیما و جاهایی که می‌شود، کار کنیم. رفتن یا نرفتن مخاطب به سینما برعهده خود او است، ما که نمی‌توانیم او را اجبار کنیم. به همین دلیل ما هم کار خودمان را انجام می‌دهیم، دولت هم کارش را انجام می‌دهد و مخاطب هم حق دارد که برای دیدن فیلم تصمیم بگیرد.

تهیه‌کننده «ماه‌ وش» خاطرنشان کرد: ۲ اتفاق همیشه می‌افتد، یکی اینکه فیلمنامه خوب حتما ساخته می‌شود و دیگری اینکه فیلم خوب هم حتما دیده می‌شود. ما نباید نگران تعطیل شدن سینماها و اکران نشدن فیلم‌ها باشیم بلکه باید نگران این باشیم که فیلمی که ساخته شده ارزش دیدن داشته باشد.

وی در پایان و بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره فیلمنامه‌هایی که به عنوان ناظر مشغول نگارش آن است و پیش از این درباره آن‌ها به صبا خبر داده بود عنوان کرد: سه موضوع با سه تیم فیلمنامه‌نویسی به مشاوره و مدیریت خودم مشغول به کار هستند که به لحاظ زمانی محدودیتی برای نگارش آن ندارند زیرا به این نتیجه رسیدیم که اگر فیلمنامه درست دربیاید، برای ساخت آن خیلی مشکلی وجود ندارد، بودجه‌اش تامین شده و بازیگر خوبش پای کار می‌آید ولی اگر فیلمنامه خوب از آب درنیاید حتی در زمان اکران هم خیلی مشکل خواهیم داشت به همین دلیل استراتژی کلی ما این است که زمان نگارش را به فیلمنامه‌نویسان سپرده تا بدون عجله بنویسند، هروقت متن خوبی از آب در‌آمد بعد به فکر تولید باشیم، حتی نیتمان این است که بازهم به لحاظ تولید عجله نکنیم، اگر اینگونه جلو برویم تولید اثر کیفی می‌شود نه کمی.

 

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است