آغاز فصل دوم «حکایت دل» با «پری بانو»ی قصه‌های ایران | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۴۵

آغاز فصل دوم «حکایت دل» با «پری بانو»ی قصه‌های ایران

اولین قسمت از فصل دوم «حکایت دل» از دوشنبه 27 بهمن با عنوان «پری بانو» به زندگی حرفه‌ای پری صابری، مترجم و نویسنده اختصاص دارد.

به گزارش صبا، اولین قسمت از فصل دوم مجموعه فیلم های مستند «حکایت دل» از دوشنبه ۲۷ بهمن با عنوان «پری بانو» به زندگی حرفه ای استاد پری صابری، مترجم، نویسنده، بازیگر و کارگردان اختصاص دارد.

این قسمت دوشنبه شب ۲۷ بهمن ساعت ۲۱ از شبکه چهار سیما پخش خواهد شد.

پری صابریمتولد ۱ فروردین ۱۳۱۱ در کرمان کارگردان تئاتر، نمایش‌نامه‌نویس و نویسنده رمان است.

وی پس از پایان دوره متوسطه برای ادامه تحصیل در رشته سینما و تئاتر به پاریس رفت.

صابری در دوران دانشجویی فیلم کوتاهی درباره یکی از رباعیات خیام ساخت که به عنوان بهترین فیلم دانشجویی ۱۹۵۴ در فرانسه برگزیده شد و پس از آن در مکتب تانیا بالاشوا تئاتر آموخت و در نهایت پس از مدتی که برای مطالعه در اسپانیا به سر بُرد، در ۱۳۲۴ به ایران بازگشت.

صابری در بازگشت به ایران گروه تئاتر پازارگاد را ایجاد کرد. وی همچنین مدیر فعالیت‌های فوق برنامه دانشگاه تهران بود و تالار مولوی را در تهران تاسیس کرد. او نمایشنامه کرگدن اوژن یونسکو را دو مرتبه (پس از ترجمه جلال آل احمد) به پارسی ترجمه کرد و حمید سمندریان در ۱۳۵۰ آن را در دانشگاه تهران بر صحنه برد.

پری صابری نویسندگی و کارگردانی آثاری همچون «من از کجا، عشق از کجا» درباره زندگی فروغ فرخزاد، «من به باغ عرفان» درباره زندگی سهراب سپهری، «هفت شهر عشق» با الهام از عطار نیشابوری، بیژن و منیژه، رستم و سهراب، «شمس پرنده» درباره دیدار شمس تبریزی و مولوی و کارگردانی «در اندرون من خسته» و کورش … را برعهده داشته است.

نشان ابن سینا (یونسکو)، نشان شوالیه فرانسه، لوح سپاس هفدهمین جشنواره بین‌المللی فجر، تندیس و لوح سپاس هجدهمین، نوزدهمین، بیستمین، بیست و یکمین، و بیست و سومین جشنواره بین‌المللی فجر، نمونه هایی از جایزه‌های این هنرمند است.

پژوهش، ضبط و تولید مجموعه فیلم های«حکایت دل» به تهیه کنندگی سیدعلیرضا حسینی و کارگردانی بیژن شکرریز از سال ۹۵ با هدف ثبت تصویری تاریخ علم و ادب و فرهنگ و هنر ایران آغاز شده است و ادامه دارد.

«حکایت دل»، حکایت زندگی حرفه ای از زبان اساتادان، مفاخر و مشاهیر عرصه های ادبی، فرهنگی و هنری ایران است که فرهنگ وهنر این مرز و بوم را زنده نگه داشته است.

این مجموعه مستند در فصل دوم خود همچون گذشته به سراغ چهره های شاخص و برجسته و پیشکسوت فرهنگی و هنری می رود و زندگی حرفه ای آنان را بازگو می کند اما با این تفاوت که تنوع حوزه های تخصصی بیشتر است و اساتید حوزه هایی همچون اقتصاد و جامعه شناسی را نیز در بر می گیرد.

«حکایت دل» به همت گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما دوشنبه شب‌ها ساعت ۲۱ پخش و سه شنبه ها ساعت ۱۴ بازپخش می شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است