فشاراجتماعی فیلمسازان را به سمت فیلم‌های انتقادی برده است/ نادیده گرفتن «مصلحت»

محمود گبرلو کارشناس و منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره سی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر بیان کرد: در ابتدا باید بگویم که جشنواره ملی فیلم فجر این دوره را نمی‌توان آینه سینمای در یک سال ذگشته دانست زیرا بیشتر فیلم‌هایی که سال آینده اکران می‌شوند در فستیوال فیلم فجر ندیدیم و این اتفاق نیز به واسطه شیوع بیماری کرونا پیش آمده است.

وی افزود: اگر بخواهم آثاری را که امسال در جشنواره ملی فیلم فجر به نمایش درآمدند با یکدیگر مقایسه کنم باید بگویم 2 شکل کار در این دوره قابل رویت بود؛ اول کارهایی که موضوعات اجتماعی را مدنظر قرار داده بودند. این کارها به واسطه فضای عمومی جامعه به سمتی رفته بود که در آن سختی‌ها و مشکلات مردم نشان داده شد. البته پرواضح است این فیلم‌ها به دلیل همین دردهای اجتماعی، شکلی تلخ و ناراحت کننده داشتند.

این کارشناس سینما تاکید کرد: در فیلم‌های این دوره توجه به جنوب شهر به وضوح قابل مشاهده بود. برعکس سال‌های قبل که دوربین از آپارتمان خارج نمی‌شد، امسال سطح شهر مدنظر تولیداتی از جمله «شیشلیک» و «ابلق» بود.

گبرلو با بیان اینکه فشارهای اجتماعی برخی فیلمسازان ارزشی را به سمت موضوعات اجتماعی سوق داده بود، گفت: «شیشلیک» و «ابلق» را 2 فیلمسازی ساخته اند که در کارنامه کاریشان فیلم‌های ارزشی کم نبوده است برای همین نمی‌توان گفت آن ها از راه خود منحرف شده اند بلکه فشارهای حاکم بر جامعه آن ها را مجبور کرده است آنچه را اطراف خود می‌بینند، نشان دهند.

وی افزود: درباره فیلمسازان فیلم اولی هم ذکر یک نکته لازم است و آن این است که در این عرصه کارگردانان با شتاب بسیار خوبی به ثبت تکنیک و فرم پیش رفته‌اند. برای مثال به فیلم «خط فرضی» اشاره می‌کنم که اخیرا در جشنواره های خارجی توانسته است موفقیت‌‌هایی را به دست آورد. این اتفاق نشان می‌دهد فیلمسازان جوان ما قادرند هم‌تراز فیلم‌های جهانی به موفقیت دست یابند.

این منتقد سینما درباره فیلم‌های ارزشی جشنواره نیز چنین توضیح داد: فیلمسازانی نظیر سیاوش سرمدی و حسین دارابی با ساخت کارهایی چون «منصور» و «مصلحت» نشان دادند سینمای ایران قادر است در حوزه کارهای آرمانخواهانه نیز موفق عمل کند. در فیلم «منصور» موفقیت‌های یک فرمانده جنگ را شاهدیم بدون اینکه در کلیشه‌های گذشته گرفتار شده باشیم. در این کار خبری از توپ و تانک نیست اما تاثیرگذاری یک فرمانده در پیشرفت کشور نشان داده می‌شود.

گبرلو در پایان تاکید کرد: لازم است یک نکته را درباره «مصلحت» ذکر کنم و آن این است که برایم قابل درک نیست چرا هیات داوران به آن توجه لازم را نکردند. این کار به موضوعات ملتهبی پرداخت که ممکن است پرداختن به آن فضای جامعه را آرام کند.

نغمه دانش آشتیانی

انتهای پیام/