جشنواره تجسمی فجر درگیر جهت‌گیری‌های سیاسی نشود/ ارتقای آثار این دوره | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۳۳
جمال رحمتی در گفتگو با صبا:

جشنواره تجسمی فجر درگیر جهت‌گیری‌های سیاسی نشود/ ارتقای آثار این دوره

جمال رحمتی از داوران سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ضمن ارزیابی آثار این دوره، تاکید کرد درگیر شدن رویدادهای هنری با جهت گیری های سیاسی و اعتقادی به آنها لطمه می زند.

جمال رحمتی داور بخش کاریکاتور سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در گفتگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا درباره کیفیت آثار این دوره بیان کرد: فکر می‌کنم سیزدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر نسبت به دوره قبل، حداقل در رشته کاریکاتور رشد کمی و کیفی خوبی داشت.

این کاریکاتوریست با تاکید بر اینکه جشنواره هنرهای تجسمی فجر آیینه جامعه است، توضیح داد: هر اتفاقی در جامعه رخ می‌دهد انعکاسش را در اینجا مشاهده می‌کنیم.

رحمتی آثار امسال‌ را بهتر از سال قبل ارزیابی کرد و گفت: گرچه امسال افراد شاخص‌تری شرکت کرده‌اند اما فکر می‌کنم جای زیادی دارد تا این جشنواره به بهترین جشنواره تجسمی ایران تبدیل شود. برای این اتفاق باید مشارکت همه هنرمندان حرفه‌ای را در این زمینه داشته باشیم. الان به دلایل مختلفی که اتفاقا به خود جشنواره تجسمی فجر برنمی گردد، همه افراد شرکت نمی‌کنند. باید به تدریج این زمینه را ایجاد کرد که بچه‌های حرفه‌ای دیگر هم وارد شوند.

او درباره برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر به‌صورت حضوری به ویژه در سال کرونایی گفت: طبیعتا یکی از جنبه‌های این جشنواره تعامل آدم‌ها با یکدیگر است. حضوری بودن جشنواره برای این که افراد هم‌دیگر را ببینند و صحبت کنند مهم است. بسیار اهمیت دارد که شما یک اثر هنری را از نزدیک‌ ببینید و مثلا متریال آثار را بسنجید یا بفهمید چطور کار شده است خط، رنگ‌و ترکیب چگونه است. این اتفاقات را دیدار مجازی از یک‌ نمایشگاه رخ نمی‌دهد. در واقع ما سال قبل هم جشنواره تجسمی فجر را داشتیم اما بنا به شرایط شیوع کرونا اقبال عمومی خوب نبود اما امسال به واسطه همین امکان برگزاری حضوری مخاطبان می‌توانند حضور داشته باشند و آثار را ببینند.

این هنرمند با بیان اینکه جشنواره تجسمی فجر باید فقط جنبه هنری آثار را مدنظر قرار دهد، عنوان کرد: این جشنواره باید فرصتی متعلق به همه افراد جامعه با هر فکر و سلیقه‌ای باشد. هرکجا سلیقه‌ای پررنگ شود به این معنی است که سلایق دیگر نادیده گرفته شده‌اند به همین دلیل جشنواره باید رویکردی فارغ از جهت‌گیری های سیاسی و اعتقادات افرادی که برگزاری جشنواره را برعهده دارند یک رویداد کاملا هنری باشد. این‌ نگاه باید هم از جانب برگزارکننده‌ها باشد هم از طرف مردم به همین دلیل اگر این اتفاق بیفتد جشنواره دست‌خوش رخدادهای بد جامعه نمی‌شود. البته تاکید می‌کنم جشنواره چندسالی است که این رویکرد را دارد و فارغ از جهت‌گیری‌های سیاسی شده است.

رحمتی در پایان درباره مخاطبان جشنواره تجسمی اظهار کرد: یک واقعیتی وجود دارد که مخاطب هنرهای تجسمی معلوم و محدود است. سینما از امکانات نقاشی، موسیقی، نمایش و… استفاده می‌کند و طبیعتا به‌همان میزان هم مخاطبان زیادتری دارد. خیلی از افراد می‌توانند به سینما علاقه داشته باشند اما دنبال‌‌کننده حرفه‌ای آثار نقاشی نباشند. البته بر جامعه واجب است که میزان مخاطبان هنرهای تجسمی را نیز افزایش دهد مثلا باید زیرساخت‌های جامعه این فرصت و فراغت را به افراد بدهد که بتوانند نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی را دنبال کنند.

سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به دبیری هادی مظفری تا ۳۰ بهمن در فرهنگستان هنر برپا است.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است