نمایشگاه اینترنتی جشنواره اسباب‌بازی از ۲۸ بهمن برپا می‌شود/ حمایت از کالای داخلی

به گزارش خبرنگار ادبیات صبا، نشست خبری ششمین جشنواره ملی اسباب بازی روز یکشنبه 26 بهمن 99 در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور محسن حموله دبیر جشنواره ملی اسباب بازی و محمدرضا کریمی صارمی معاون تولید کانون و رییس جشنواره ملی اسباب بازی برگزار شد.

محمدرضا کریمی صارمی معاون تولید کانون و رییس جشنواره ملی اسباب بازی بیان کرد: ششمین جشنواره اسباب بازی در شرایط سخت شیوع ویروس کرونا و اوضاع بد اقتصادی از 28 بهمن آغاز به کار می‌کند. تلاش می‌کنیم این جشنواره با توجه به اینکه به صورت مجازی و بدون حضور خانواده‌ها برگزار می‌شود، در شان کانون پرورش فکری و نظام جمهوری اسلامی ایران باشد.

وی ادامه داد: امیدواریم با برگزاری این جشنواره پل ارتباطی میان مخاطبان و تولیدکنندگان باشیم و بتوانیم سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را برای ورود به این صنعت تشویق کنیم. همچنین سعی می کنیم با اتفاق مبارکی که در «ایده آزاد» رخ داد و توانستیم ایده‌های بسیار خوبی را شناسایی کنیم، خط تولید را هم با وجود سرمایه‌گذاران فراهم کنیم. در نهایت امیدوارم به زودی هنر-صنعت انیمیشن و اسباب بازی‌ را کنار هم قرار دهیم.

محسن حموله دبیر جشنواره ملی اسباب بازی با بیان اینکه شیوع کرونا بیشتر برنامه‌ها را تحت شعاع خود قرار داده است، عنوان کرد: خواهش من این است که دوره ششم جشنواره اسباب‌بازی را که به صورت مجازی انجام می‌شود، با دوره‌های قبل که حضوری برگزار می‌شد مقایسه نکنیم.

وی ادامه داد: سایت جشنواره ملی اسباب‌بازی به نشانی irantoyfastival.ir به عنوان یک مرجع کامل از ۲۸ بهمن‌ ۱۳۹۹ برای همگان حتی افرادی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند، قابل دسترسی است و همه می‌توانند از تولیدات و برنامه‌های آن استفاده کنند. راه اندازی این سایت برای اقتصاد و فرهنگ کشور ما خوب است چراکه باعث می شود دیگران با آخرین دستاوردهای صنعت اسباب‌بازی ما آشنا شوند.

دبیر جشنواره ملی اسباب بازی با بیان اینکه شعار جشنواره «آینده را باید ساخت» است، گفت: مسئولیت برگزاری جشنواره با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است اما دیگر نهادها همچون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد توسعه علوم شناختی و سازمان دانشجویی جهاد دانشگاهی نیز از این جشنواره ملی حمایت می‌کنند.

به گفته حموله، اهداف کلی جشنواره عبارتند از حمایت از کالای داخلی، برقراری ارتباط موثر میان فعالان حوزه اسباب‌بازی و توجه ویژه به طراحی اسباب‌بازی ایرانی.

دبیر ششمین جشنواره ملی اسباب بازی با بیان اینکه ۲۴۰ اسباب بازی و ۲۲۰ عروسک به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است، تصریح کرد: با توجه به کپی بودن اسباب‌بازی‌های ایرانی از خارجی رویداد «ایده آزاد» با هدف تولید اسباب بازی داخلی راه اندازی شد که ١٠٠ نمونه اسباب بازی ایرانی را معرفی کرد. دوره بخش رقابتی امسال با پدیده‌های گذشته متفاوت است زیرا بررسی و تحقیقاتی را روی دستگاه‌ها و گروه‌های اسباب‌بازی انجام دادیم. ما امسال گروه‌های سازنده ذهن و تفکر، گروه‌های سازنده حسی و حرکتی، سرگرمی‌های سازنده مهارتی و آموزشی، سرگرمی‌های شبیه‌سازی‌ دنیای واقعی، سرگرمی‌های سازه‌ای و جورچین‌ها را داوری کردیم و برترین‌هایشان در 28 بهمن‌ماه از طریق سایت کانون پرورش فکری معرفی خواهند شد.

وی افزود: داوران گروه اول اسباب بازی‌های ایرانی و گروه دوم عروسک‌های ایرانی را بررسی کرده اند. بالغ بر 30 جایزه برترین اسباب‌بازی‌های ایرانی در 2 حوزه تعلق گرفت که معرفی خواهند شد. معرفی برترین اسباب‌بازی‌های ایرانی که از مهر ۱۳۹۸ تا مهر ۱۳۹۹ تولید شده، معرفی دستاوردهای شرکت‌های تولیدکننده اسباب‌بازی ایرانی، نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی مرتبط با اسباب‌بازی ایرانی و معرفی نهادها و شرکت‌هایی که در بحث ترویج بازی و اسباب‌بازی خدماتی را ارایه می‌کنند و فروش اینترنتی اسباب‌بازی از برنامه‌های ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی هستند.

حموله با بیان اینکه نمایشگاه ترویج بازی و اسباب‌بازی را همانند دوره‌های گذشته در این دوره از جشنواره نیز برقرار است، اظهار کرد: مسئولیت این بخش را محمد سالمی برعهده دارد و این فضا در اختیار سازمان‌ها و نهادها هست که کار ترویج بازی و اسباب‌بازی را انجام می‌دهند.

وی افزود: 140 شرکت کننده در بخش نمایشگاه تخصصی داریم که شامل ۱۱۲ تولیدکننده و ۲۸ شرکت هستند. ۱۲۵۰ اسباب‌بازی و عروسک به فروش می‌رسد. ۳۲۸ نمونه عروسک ایرانی در سایت جشنواره قابل دسترسی است. هر تولیدکننده در نمایشگاه مجازی صفحه مربوط به خود را دارد تا خانواده‌ها بتوانند راحت‌تر با تولیدکنندگان اسباب بازی ارتباط بگیرند.

حموله درباره نشست‌های علمی این جشنواره نیز گفت: در بخش نشست‌های علمی که بهنام زنگی مسئولیت این کمیته را برعهده دارند، ما 6 نشست را در نظر گرفته و برگزار کردیم. در یکی از ارزیابی‌ها و نظرسنجی‌هایی که ستاد دبیرخانه‌ همه ساله داشت، بیان می‌شد که نشست‌های علمی را برای زمانی غیر از برگزاری نمایشگاه در نظر بگیریم که تولیدکنندگان بتوانند زمان بهتری برای حضور در نشست‌ها داشته باشند. این امکان امسال فراهم شد و از 28 دی‌ماه تا 11 بهمن 6 نشست در سطح ملی و بین‌المللی برگزار شد و هر روز  مهمان‌هایی را از 10 کشور که آخرین یافته‌های علمی در حوزه اسباب‌بازی‌ را برای علاقه‌مندان توضیح می‌دادند، داشتیم. در ارزیابی و نظرسنجی‌ای که اداره کل آموزش و پژوهش کانون از نشست‌ها دریافت کرده است بیش از 85 درصد رضایت‌مندی مطبوع را در فرم‌های نظرسنجی اعلام کردند. نشست‌های ما براساس وبینارهای آموزشی در نظر گرفته شد و میانگین بالای 150 نفر در هر نشست حضور داشتند.

وی ادامه داد: نشست «اسباب‌بازی و علوم شناختی با رویکردهای بازی‌های شناختی»، نشست تخصصی «رویکردهای روان‌شناختی بازی و اسباب‌بازی برای گروه‌های مختلف»، نشست تخصصی «بررسی ابعاد فرهنگی اجتماعی اسباب‌بازی و بازی»، نشست تخصصی «برندینگ و بازارسازی جهانی منطقه‌ای در صنعت اسباب‌بازی»، نشست تخصصی «ضرورت‌سنجی پژؤوهش‌های علمی میان‌رشته‌ای در اسباب‌بازی» و «اقتصاد اسباب‌بازی، فروش و فروش مجازی در دوران پاندمی کویید 19» در این دوره برگزار شد و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

حموله با بیان اینکه بازار اینترنتی از 28 بهمن‌ماه هم‌زمان با افتتاح نمایشگاه برپا می‌شود، عنوان کرد: این بازار شرایط ویژه ای را برای همه هم‌وطنان‌مان در سطح کشور فراهم کرده است. یکی از امتیازهای آن ارسال رایگان به تمام نقاط است و خانواده‌ها می‌توانند با یک سرچ سادهاسباب‌بازی مورد علاقه خود را پیدا کنند. امکان پرداخت هزینه نیز هم به صورت حضوری و هم به صورت اینترنتی فراهم کرده است. برترین اسباب‌بازی‌های ایرانی در سایت جشنواره اسباب‌بازی مشخص شده‌اند یعنی اسباب‌بازی‌هایی که مورد داوری قرار گرفتند و جوایزی را داورها و ستاد جشنواره برای‌شان در نظر گرفته است، در سایت جشنواره قابل دیدن است و خانواده‌ها می‌توانند از آن اسباب‌بازی‌ها برای بچه‌هایشان بخرند.

محمدرضا کریمی‌صارمی معاون تولید کانون پرورش فکری نیز گفت: به‌زودی در یکی از دانشگاه‌های معتبر رشته کارشناسی ارشد در حوزه طراحی اسباب‌بازی راه‌اندازی می‌شود و در حوزه بین‌الملل امیدواریم همچون فیلم و کتاب، اسباب‌بازی هم بتواند در کنار دیگر محصولات فرهنگی بازارهای جهانی خود را پیدا کند. به‌ویژه که در سال ۱۳۹۸-۱۳۹۹ بیش از ۴۰۰ اسباب‌بازی ملی تولید شده است که باید برای آن بازار آن پیدا کنیم.

وی با تاکید کرد: در حال حاضر ۸۰ درصد تولیدات ما محصولات کپی شده از خارج از کشور است که جا دارد در این زمینه فکر جدی شود.

معاون تولید کانون در پایان عنوان کرد: یک فیلم پویانمایی سینمایی به نام «بچه زرنگ» در کانون در حال ساخت است که می‌تواند ۵۰۰ کالای جدید مرتبط با این فیلم را در خروجی قرار دهد. جریان‌سازی برای شخصیت‌های انیمیشنی دارای مراحل طولانی است که با ثبت یک مجموعه امکان‌پذیر نیست. اگر محصولاتی در کانون، در قالب کتاب، فیلم و اسباب‌بازی هم راستا و مرتبط شوند، همه خانواده‌ها می‌توانند از این محصولات جانبی نیز بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/