حال سینمای مستند ایران خوب است/ سوالات خارجی‌ها درباره کشورمان | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۵۵
الهه نوبخت در گفتگو با صبا:

حال سینمای مستند ایران خوب است/ سوالات خارجی‌ها درباره کشورمان

الهه نوبخت تهیه‌کننده و پخش‌کننده سینما درباره تجربیات خود در این زمینه و همچنین فعالیت های جدیدش توضیحاتی را ارایه کرد.

الهه نوبخت تهیه کننده مستند «دلبند» به کارگردانی یاسر طالبی از علل دیده شدن این مستند در جشنواره های بین المللی در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا عنوان کرد: مستند «دلبند» به طور میانگین در هر ماه در سه-چهار فستیوال بین المللی شرکت می کند که فکر می کنم دلیل موفقیت این فیلم آن است که توانسته ارتباط دقیقی با مخاطبان معمولی و مردم عادی برقرار کند. منظورم از مخاطبان معمولی مشخصا مخاطبانی است که کارشناس و منتقد سینما نیستند بلکه مخاطبانی که معمولا فکر می کنیم برای دیدن مستند کمتر به سینما می آیند. آنها بینندگان معمولی هستند که به همان اندازه که با سینمای داستانی ارتباط برقرار می کنند، می توانند با سینمای مستندی که احساس می کنند نوع روایت آن قابل درک است ارتباط برقرار می کنند.

او افزود: همان طور که می بینیم بسیاری از جوایزی که مستند «دلبند» دریافت کرده از طرف مخاطبان عادی این مستند بوده است، به عنوان مثال در فستیوال هات داکس که یکی از معتبرترین فستیوال های مستند دنیاست جایزه که با رای مخاطبان تعیین شده بود به مستند «دلبند» به عنوان بهترین فیلم اهدا شد.

این تهیه کننده و پخش کننده سینما درباره دلایل ارتباط مخاطب عام با این مستند را تشریح کرد: به نظرم توجه ما به دو نکته باعث دیده شدن این مستند شده است؛ نکته اول آنکه مخاطبان معمولی را در نظر گرفتیم و نکته دوم اینکه به آنچه که از سینمای مستند برای جذب مخاطبان انتظار می رود، توجه کردیم. فراتر از این دو نکته شخصیت اول این مستند که پبرزنی به نام فیروزه است و نوع روایت زندگی آن یکی از دلایل موفقیت این فیلم در همه زمینه ها بوده است.

نوبخت درباره استقبال مخاطبان خارجی از مستندهای ایرانی در فستیوال های جهانی توضیح داد: رسانه های دنیا در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و… درباره ایران صحبت می کنند، طبیعتا این رسانه ها روی مخاطبانی که در این فستیوال ها شرکت کرده اند تاثیرگذار بوده و آنها را برای تماشای فیلم های مستند ایرانی راغب کرده اند. در حال حاضر به نظرم فارغ از همه شرایط هنری، سیاسی و اقتصادی که ما در همه رسانه های دنیا داریم سینمای ایران همیشه طرفدار داشته و در حال حاضر هم استقبال از مستندهای ایرانی بسیار خوب است ولی الان مهم این است که ما به عنوان مستندساز و فیلمساز چقدر می توانیم انتظاری که مخاطبان خارجی از ما دارند حفظ کنیم.

وی افزود: من نه تنها به عنوان پخش کننده بلکه به عنوان تهیه کننده آنچه که در تمام این فستیوال ها دیده ام این است که آنها درباره کشور، مردم و زنان ایران با سوال های زیادی مواجه هستند که به نظرم مستندسازان ما با فیلم هایشان باید به این سوال ها پاسخ دهند زیرا مردم دنیا دوست دارند پاسخ این پرسش ها را بدانند و به تماشای مستندهایی با این مضامین بنشینند.

این پخش کننده درباره سختی های پخش بین المللی فیلم های ایرانی در فستیوال های بین المللی گفت: همان طور که همه می دانند تعداد پخش کننده های بین المللی سینمای ایران خیلی محدود است، یکی از علت های مهم آن این است که شرایط پخش بسیار دشوار است، هم چنین چند نکته در پخش فیلم حائز اهمیت است، نکته اول آنکه این کار نیاز به داشتن تخصص در خود سینما دارد و هم چنین باید پخش کننده با فضای فیلمی که مسئول پخش آن است آشنایی  کاملی داشته باشد، نکته دوم پخش کننده باید توانایی خوبی در معرفی کردن فیلم ها داشته باشد، نکته سوم این که این کار نیازمند مذاکرات حضوری و پیگیری های متعدد است و نکته آخر آن است که با شرایط ارزی که امروز در کشور با آن مواجه هستیم، کار پخش را برای من و همکارانم در بخش خصوصی دشوار کرده است. خلاصه آنکه لازمه این کار صبوری، عشق، تخصص و تسلط پخش کننده روی سینمای مستند و داستانی است.

پخش کننده فیلم «امیر» به کارگردانی نیما اقلیما در ادامه درباره مستند و فیلم های جدیدی که قرار است با پخش کنندگی وی در فستیوال های مختلف جهانی شرکت کنند، توضیح داد: قبل از مستند «دلبند» پخش مستند «در جستجوی فریده» را برعهده داشتم که این مستند در فستیوال هایی که در کشورهای روسیه، اوکراین و ترکیه برگزار شد، شرکت کرد و این هفته هم دوباره در یک فستیوال بین المللی که قرار است در کشور روسیه برگزار شود، حضور خواهد داشت و همچنین این افتخار را داریم که به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۲۰ معرفی شده ایم. مستند «دلبند» هم در این ماه (آگوست) در دو فستیوالی که در دو شهر مختلف کشور کره جنوبی برگزار می شود، حضور خواهد داشت و ماه سپتامبر در سه فستیوال و ماه اکتبر هم در سه فستیوال دیگر که در کشورهای مختلف برگزار می شود، شرکت خواهد کرد.

«هنر و تجربه» تنها فرصت اکران مستند در ایران است

نوبخت درباره زمان احتمالی اکران مستند «دلبند» در ایران گفت: صحبت هایی در این باره شده است اما حقیقتا فرصتی برای بررسی این صحبت ها نداشته ایم. در ایران تنها فضایی که برای اکران مستندها وجود دارد گروه «هنر و تجربه» است. «هنر و تجربه» هم خواهان اکران این مستند است. زمانی که از سفر بازگشتیم با مسئولان مربوطه برای اکران این مستند مذاکراتی انجام خواهیم داد. امیدوارم یک روز در ایران بتوانیم مستند را مانند فیلم های داستانی در سینماها اکران گسترده کنیم.

این تهیه کننده در جواب این سوال که در حال حاضر وضعیت سینمای مستند ایران را چگونه ارزیابی می کند، تشریح کرد: من در حال حاضر وضعیت سینمای مستند ایران را بسیار خوب می بینم و در برخی مواقع، کاراکترها، موضوع ها و نوع روایت هایی که در مستندها می بینیم بسیار جلوتر از سینمای داستانی است. من معتقد هستم که دنیا منتظر است روایت ها و داستان های واقعی از زندگی آدم ها بشنود به همین علت مستندسازان ما بسیار فرصت خوبی برای ارایه کارهای خود در دنیا دارند و امیدوارم همکاران پخش کننده من هم کنار مستندسازان برای ارایه بهتر کارهای آنها قرار گیرند.

تهیه کننده مستند «دلبند» درباره جدیدترین فعالیت های خود گفت: درحال حاضر مشغول تولید یک مستندی هستم که تقریبا ۳۰ درصد فیلمبرداری آن انجام شده و موضوع آن درباره دغدغه های مردم شناسی ایران است. این مستند قرار است دوران گذر از سنت قدیم به دوران مدرنیته امروزی را به تصویر بکشد؛ مساله ای که همیشه دغدغه ذهنی خودم بوده است. در کنار تهیه این مستند در زمینه پخش فیلم از بین ۳۰ فیلمی که از تولیدات سینمای ایران در سال گذشته دیدم، دو فیلم «ناگهان درخت» به کارگردانی صفی یزدانیان و فیلم «در میان تپه ها» به کارگردانی محمدرضا کیوانفر را برای پخش بین المللی انتخاب کرده ام.

وی در پایان اظهار کرد: آرزو می کنم دغدغه هایمان را در دنیای سینما که دنیای کوچکی است به هم نزدیک تر کنیم و به یکدیگر برای خلق آثار ارزشمندی که باعث رضایت مخاطبان ایرانی و غیر ایرانی می شود، کمک کنیم. در حال حاضر با شرایطی که همه ما در ایران داریم، به جای آنکه وقت و انرژیمان را روی آنچه که نداریم، بگذاریم تلاش کنیم از آنچه که داریم نهایت استفاده را بکنیم.

ریحانه مقدم

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است