دغدغه‌ام ساخت فیلم ورزشی است/ نمایش محدودیت‌های ورزشکاران زن در «بزرگراه»

فرناز امینی کارگردان فیلم سینمایی «بزرگراه» که به تازگی اکران شده است در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا اشاره به اینکه این فیلم در ابتدا قرار بود به صورت سکانس-پلان ساخته شود، درباره طرح آن توضیح داد: زمانی که فیلم خارجی «کتاب سبز» را دیدم ایده‌هایی را از این فیلم به لحاظ جاده‌ای بودن کسب کردم و توانستم به ایده «بزرگراه» برسم. همچنین از زمانی که فیلمسازی را آغاز کرده‌ام، دغدغه این را دارم که در فیلم‌هایم از مسایلی بگویم که برایم مهم هستند، مسایلی از جمله پرداختن به معضلات زنان ورزشکار که در «بزرگراه» نیز به این مساله پرداخته‌ام چراکه من دوستان ورزشکار خانم زیاد دارم و می‌دانم با چه مشکلاتی برای رسیدن به اهداف خود دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی درباره اکران این فیلم سینمایی که از 4 بهمن ماه روی پرده سینماهای «هنروتجربه» رفته است، اظهار کرد: همه ما فرزندان این سینما هستیم و به عنوان کوچکترین افراد این حوزه باید کمک کنیم تا چراغ سینما روشن بماند. اگرچه ما هم به این موضوع واقفیم که اکران در شرایط کرونایی استقبال کمتر مخاطبانان را به همراه دارد چراکه عده‌ای هنوز ترس رفتن به سینما را دارند و یا ترجیح می‌دهند از طریق پلتفرم‌ها فیلم‌ها را تماشا کنند اما در نهایت تصمیم گرفتیم فیلم‌مان را در این زمان اکران کنیم تا چراغ سینما خاموش نشود.

کارگردان «بزرگراه» با بیان اینکه در زمان ساخت این فیلم سعی کرده است مدیوم هنروتجربه را رعایت کند چراکه از ابتدا قصدش این بوده که فیلم را در این موسسه به نمایش بگذارد، خاطرنشان کرد: درباره اکران فیلمم در سینماهای «هنروتجربه» این نکته را باید ذکر کنم که من قبلا کارهای هنروتجربه را پیگیری می‌کردم و می‌دیدم فیلم‌هایی را که این موسسه اکران می‌کند چارچوب‌ها و مخاطبان خاص خود را دارند. در واقع این موسسه از سینمای مستقل حمایت می‌کند و این موضوع برای نسل من که دغدغه سینما دارد و شرایط ساخت فیلم برای سینمای بدنه را ندارد، بسیار اتفاق خوب و مبارکی است.

امینی در پاسخ به این پرسش که آیا استفاده از بازیگران شناخته شده در «بزرگراه» به دلیل بیشتر دیده شدن فیلم بوده است یا نه، اظهار کرد: صرفا برای دیده شدن فیلم از بازیگران شناخته شده استفاده نکردم بلکه به دنبال آن بودم که کاراکترها متناسب با ژانر فیلم و قصه درست انتخاب شوند تا نقش‌ها روی آن‌ها بنشیند و باور پذیر باشند. لازم است بگویم مجید واشقانی، شبنم قلی خانی و مه لقا باقری در این فیلم بازی متفاوتی را از خود به نمایش گذاشته اند.

وی درباره ساخت فیلم در ژانر ورزشی مطرح کرد: من 13 سال است در حوزه‌های مختلف سینما مشغول به کار هستم اما از سال 94 که تصمیم گرفتم اولین فیلم بلند خود را بسازم، تصمیم گرفتم ژانری را انتخاب کنم که به آن کمتر توجه شده و مورد بی مهری قرار گرفته است.

کارگردان «بزرگراه» ادامه داد: در سینمای ایران ما فیلم‌هایی در ژانر ورزشی نمی‌بینیم در حالی که خود من به دلیل آنکه ورزش را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنم و دوستان ورزشکار زیاد دارم، می‌دانم که در این حوزه چه قدر مساله و مشکل برای بانوان ورزشکار وجود دارد که از چشم همه ما پنهان مانده است. به همین دلیل تصمیم گرفتم به سراغ ساخت فیلم در این ژانر بروم و قصد دارم به ساخت فیلم در ژانر ورزشی به عنوان یک ژانر اختصاصی که امضای من روی آن باشد، ادامه دهم چراکه این ژانر جای کار و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

امینی در پایان اظهار کرد: برخی مواقع اتفاق‌های زندگی و محیط اطراف مانع از رسیدن ما به اهدافمان می‌شود و من در «بزرگراه» این اتفاقات و بی‌مهری‌ها و محدودیت‌هایی را که بانوان ورزشکاران برای رسیدن به اهدافشان با آن روبه رو هستند، به تصویر کشیده‌ام.

«بزرگراه» روایتگر زنی ورزشکار است که در آستانه مسابقات جهانی تصمیم به اقدامی عجیب می‌گیرد و در این مسیر با دو نفر همراه می‌شود و ما را شاهد روایت زندگی آدم‌ها و حوادث مختلف می‌کند.

مجید واشقانی، شبنم قلی‌خانی، مه لقا باقری و محمد شماعیان بازیگران فیلم سینمایی «بزرگراه» هستند.

انتهای پیام/