تعداد کم جوایز تجسمی فجر موجب رغبت کم هنرمندان است/ لزوم حضور پیشکسوتان | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۳۷
امیر طهماسبی در گفتگو با صبا:

تعداد کم جوایز تجسمی فجر موجب رغبت کم هنرمندان است/ لزوم حضور پیشکسوتان

داور بخش نگارگری سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر درباره این جشنواره گفت.

امیر طهماسبی داور بخش نگارگری سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی در گفتگو با خبرنگار تجسمی صبا درباره کیفیت آثار این دوره از جشنواره گفت: این دوره هم‌ مانند چند دوره گذشته شاهد تغییر چندانی نیستیم. متاسفانه هنرمندانی که دارای آثار باکیفیت و باسابقه هستند کمتر در این‌طور جشنواره‌ها حضور پیدا می‌کنند اما از جهتی هم حضور افراد جوان‌تر و کسانی که سابقه کم‌تری دارند نویدبخش است که در دوره‌های آینده شاهد کیفیت بهتری خواهیم بود.

او درباره اشکالات و نواقص جشنواره تجسمی فجر بیان کرد: به هرحال جشنواره فجر دارای نواقصی است که ما بعضا با دوستان بر سر این موضوع صحبت کرده‌ایم. شاید به‌ دلیل اساس و برنامه‌ریزی که از ابتدا برای این‌ جشنواره داشتند، نتوانستند تغییری انجام هند. یکی از این معایب تعداد کم جوایز است که ما در هر بخش شاهد یک اثر منتخب هستیم. باتوجه به اینکه در خیلی از این رشته‌ها شاخه‌ها و گرایش‌های مختلفی وجود دارد، این‌ محدودیت باعث می‌شود که شانس برنده شدن بسیاری از هنرمندان کم‌ باشد.

وی تاکید کرد: به نظر من این موضوع می‌تواند باعث شود هنرمندان رغبت کم‌تری نشان دهند. به هرحال جشنواره تجسمی فجر یک اتفاق خوب است و رویکرد خوبی دارد. موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و بدنه اجرایی جشنواره بسیار صمیمانه و خوب در این حوزه کار می‌کنند. امیدوارم با تغییر کوچکی در این بخش‌ها و اصلاح این‌ موارد در آینده شرایط بهتری داشته باشیم.

این هنرمند با بیان اینکه بخش دیگری از مشکلات رونق کم‌تر جشنواره هنرهای تجسمی همزمانی برگزاری جشنواره با فیلم و تئاتر فجر است، عنوان کرد: اما این قضیه نمی‌تواند خیلی تاثیرگذار باشد زیرا هر شاخه هنری ویژگی خاص خود را دارد. طبیعتا سینما به‌خاطر اینکه می‌تواند جمیع هنرها از جمله موسیقی، گرافیک، تئاتر را به کمک خود بگیرد می‌تواند تاثیرگذار باشد. به نظر من کم رونقی جشنواره هنرهای تجسمی دلایل دیگری دارد که همین کم بودن جوایز در بحث رقابتی می‌تواند خیلی موثر باشد.

طهماسبی در پایان تصریح کرد: باید راهکارهایی پیدا شود تا هنرمندان باتجربه و پیشکسوت هم‌ جایگاهی در این جشنواره داشته باشند. اگر به شکل رقابت نمی‌شود، باید به بهانه‌ای حضور افراد را در این فضا ایجاد کرد. اگر هنرمندان و افراد باتجربه و صاحب سبک حضور داشته باشند دیگران هم به طبع آن‌ها حضور خواهند داشت و جامعه هنرهای تجسمی ما رونق بیشتری در این رویداد هنری خواهد داشت.

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر به دبیری هادی مظفری تا ۳۰ بهمن در فرهنگستان هنر درحال برگزاری است.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است