هنر گذشتگان سوژه آثارم در نمایشگاه «میراث» بود/ انتقاد از حراج تهران | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۲۵
جمشید سماواتیان عنوان کرد:

هنر گذشتگان سوژه آثارم در نمایشگاه «میراث» بود/ انتقاد از حراج تهران

جمشید سماواتیان نقاش درباره آثار نمایشگاه خود با نام «میراث» که در گالری «نگر» برپا شده بود، توضیحاتی را ارایه داد.

به گزارش صبا به نقل از روابط‌عمومی موسسه هنرمندان پیشکسوت، آثار نقاشی استاد جمشید سماواتیان در گالری «نگر» به نمایش گذاشته‌ شد.

این نمایشگاه شامل آثاری است که بیش از نیم قرن تلاش و تجربه او را به تصویر می‌کشد و به همین دلیل «میراث» نام گرفته‌ است. آنچه «میراث» جمشید سماواتیان است، بیش از هرچیز زیست هنرمندانه و البته نگرش او در آثار هنری‌اش است که در آیینه نیم‌قرن از آثار او به روشنی قابل دریافت‌ است. این مجموعه انتخابی است از همین گنجینه که با هدف ارایه بخشی از تاریخ هنر ایران صورت‌ گرفته‌ است.

قرار است تمام عواید این نمایشگاه به نیازمندان می‌رسد. این نیازمندان شامل مستمندان، حاشیه نشینان، و هنرمندان نوپایی است که به دلیل مسایل معیشتی از مسیر هنری خویش بازمانده‌اند.

جمشید سماواتیان هنرمند درباره آثاری که در این نمایشگاه ارایه کرده‌ است، گفت: من از زمانی که دانشجوی دانشگاه هنرهای زیبا بودم به این فکر افتادم هنر گذشته ایران که آرام آرام درحال فراموش شدن است، احیا کنم اما با نگاهی نو و به گونه‌ای که مطابق با وضعیت هنر امروز باشد. بنابراین این آثار را که نمایانگر هنر و میراث هنرمندان صدها سال پیش بوده‌ است، خلق کردم و هنر گذشتگان را سوژه کار خود قرار دادم و به جای آن که با رنگ روغن و تکنیک‌های معمول کار کنم با گچ و خاک، ورق‌های طلایی و انواع پاتینه این آثار را خلق کنم.

وی در ادامه صحبت‌های خود درباره حراج‌ تهران بیان کرد: آثار هنری باید ارزش و قیمت راستین خود را از طریق کارشناسی معتبر به‌دست بیاورند. با کمال تاسف همه می‌دانند ارزش آثار و کارهایی که در آن حراج به فروش می‌رود و قیمت آن‌ها به میلیاردها رسیده است بر اساس ارزش واقعی اثر نیست، بلکه بر اساس مکانیزم جاری در سالن حراج است. حراج‌تهران شبیه یک سالن رقابت برای ثروتمندان و دهن‌کجی آن‌ها به یکدیگر است.

سماواتیان با اشاره به این که نباید مردم را بدبین کرد، مطرح کرد: بر اساس سخن رهبر انقلاب کنترل و مراقبت مسئولان و مدیران، شرط آبادانی جامعه است. پس چرا مسئولان رسیدگی نمی کنند و اجازه می‌دهند فعالیت‌های نادرست مانع گسترش فرهنگ متعالی، اسلامی و عدالت‌خواهانه شود؟ چرا مسئولان در این مدت به حراج‌ تهران رسیدگی نکرده‌اند و اجازه دادند این حراج به اخلاق، عدالت، دین و انسانیت چوب حراج بزند؟

این هنرمند با اشاره به این نکته که مهم‌ترین فن هنر، عشق‌ورزی است، اظهار کرد: من این میراث را با رنج و سختی و سرمستی خلق کرده و به نمایش گذاشته‌ام اما عده‌ای از هنرمندان ما به دنبال تقلید کورکورانه هستند در صورتی که هنرمند باید نهضت پرسشگری را بیدار کند. چرا باید کار افرادی که بعضا رزومه هم ندارند میلیاردی فروش برود؟ اگر من هنرمند احساس مسئولیت نکنم در برابر فرزندان‌مان گناهکار خواهم بود. همه جوانان فرزندان ما هستند و باید به آن‌‌‌ها پاسخ‌گو باشیم.سماواتیان در پایان گفت: من پیشنهاد می‌کنم نشستی با رسانه‌ها و مسئولان کشور برگزار شود تا ابهامات برگزاری چنین حراج‌هایی برطرف شود و به این سوال پاسخ داده‌ شود که آیا برگزاری چنین حراج‌هایی در حکومت اسلامی از نظر شرعی و اسلامی درست است یا نه؟

جمشید سماواتیان از پیشگامان هنر معاصر است که با اساتیدی چون عباس کیارستمی، مرتضی ممیز، کیخسرو خروش، علی‌اکبر صادقی و… هم‌دوره بوده‌ است.

وی سال ۱۳۱۷ در اصفهان متولد شد و کار هنری را از کودکی آغازکرد. از سال ۱۳۳۸ وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و نخستین نمایشگاه انفرادی او سال ۱۳۴۳ در هتل هیلتون تهران برگزار شد. پس از آن تا به امروز، بیش از نیم‌قرن به خلق آثار خود ادامه داده‌است و  نمایشگاه انفرادی او با نام «میراث» از دهم تا بیست و یکم بهمن در نگارخانه «نگر» برگزارشد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است