۷۰ درصد آثار بخش «نگارگری» متعلق به جوانان است/ آموزش اصولی نداریم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۰۷
داور سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر:

۷۰ درصد آثار بخش «نگارگری» متعلق به جوانان است/ آموزش اصولی نداریم

یکی از داوران بخش نگارگری سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر می گوید نقدی جدی به آموزش و سیستم آموزشی در این رشته وارد است و کم‌تر شاهد آموزش اصولی هستیم.

به گزارش صبا، داریوش جلیلیان که با همراهی عبدالله محرمی و امیر طهماسبی داوری بخش «نگارگری» ‏سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر را به عهده داشتند درباره کمیت آثار حضور ‏یافته در بخش «نگارگری» این دوره از جشنواره گفت: به دلیل اینکه فرهنگسراها در حوزه ‏آموزش نگارگری فعال شده‌اند و در دانشگاه‌ها رشته نگارگری تدریس می‌شود، شاهد ‏حضور پر رنگ جوان‌ها و دانشجویان در این دوره از جشنواره بودیم. از این نظر که ‏جوانان به سمت رشته نگارگری جذب می‌شوند اینکه دانشگاه‌ها در این حوزه فعال شده‌اند ‏خوب است. کلا کمیت حضور جوان‌ها در جشنواره خوب بود و ۷۰ درصد آثار متعلق به ‏جوانان است.‏

وی ادامه داد: البته به گمانم نقدی جدی به آموزش و سیستم آموزشی در این رشته وارد است و ‏کم‌تر شاهد آموزش اصولی هستیم و بر کلاس‌های بیرون هم نظارتی نیست. شاید هر کس ‏کمی در این رشته فعالیت کرده است شروع به تدریس می‌کند و بیشتر هم روش خودش را ‏تدریس می‌کند تا روش کلاسیک را و در همین راستا باید نظارت‌ها جدی شود.‏

این عضو شورای داوری سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره ملاک‌های ‏داوری این دوره از جشنواره بیان کرد: من وقت داوری سلیقه و گرایش شخصی خودم را در ‏نظر نمی‌گیرم و در بخش‌های طراحی، رنگ‌گذاری، ساخت و ساز و موضوع به کارها ‏امتیاز می‌دهم و بیش‌ترین امتیاز را به بخش طراحی می‌دهم. ‏هر روشی اگر این چهار موضوعی که گفتم را اصولی رعایت کند قابل قبول ‏است. ‏

جلیلیان درباره برگزاری جشنواره تجسمی فجر و تاثیر آن بر رشد هنرهای تجسمی ‏خصوصا در این سال کرونایی عنوان کرد: من جشنواره را همینطور منفک شده می‌پسندم یعنی ‏رشته‌ها تفکیک باشد. اینطور همه رشته‌ها امکان دیده شدن دارند. البته برای داوری کار ما ‏سخت بود چون یکی از آسیب‌شناسی‌های این جشنواره در رشته‌هایی مثل خوشنویسی و ‏نگارگری است که تعداد گرایش‌های زیادی دارد. ما حقیقتا سخت می‌توانیم بین یک کار ‏بسیار خوب تشعیر و یک کار بسیار خوب گل و مرغ تفاوتی قائل شویم اما به حکم جشنواره ‏باید به یک کار جایزه بدهیم و از یک کار تجلیل شود. امیدوارم در دوره‌های بعد این مساله ‏حل شود. در این صورت پیشکسوتان هم تمایل بیشتری به حضور پیدا می‌کنند.‏

وی اظهار کرد: جشنواره تجسمی فجر انصافا در این شرایط بسیار خوب برگزار شده ‏است و من فکر نمی‌کردم که بتوان به صورت حضوری جشنواره را برگزار کرد اما با ‏رعایت پروتکل‌ها این اتفاق افتاد. همین باعث ایجاد یک روحیه در هنرمندان می‌شود.‏

جلیلیان در پایان با اشاره به اینکه در این سال‌ها شاهد رشد کیفیت و خلاقیت جدی در رشته ‏نگارگری نبوده‌ایم خاطرنشان کرد: آسیب‌شناسی اصلی این موضوع را همانطور که گفتم تدریس‌های کم کیفیت و نبود اصول درست تدریس می‌دانم. شاید ۲۰ سالی است شاهد یک جهش ‏جدی در این رشته نیستیم. البته در گرایش تذهیب چون جشنواره‌های مختلفی برگزار می@شود ‏و سفارش‌ها زیادتر است رشد داشته‌ایم اما برگزار نشدن مرتب بی‌ینال‌ها و افت آموزش ‏و حمایت نکردن مالی از هنرمندان این رشته باعث شده آن رشدی را آنطور که باید نبینیم. ‏

سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تا ۳۰ بهمن‌ماه به کار خود ادامه می‌دهد و ‏بازدید ‏‏از ‏نمایشگاه این جشنواره به ‏صورت حضوری با رعایت پروتکل‌ها از ساعت ۱۰ ‏تا ۱۸ هر ‏‏روز و ‏همچنین مجازی در دسترس است.‏

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است