تاکید جشنواره «شعر و داستان انقلاب» بر زبان فارسی است/ بازگشایی تالار صفارزاده | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۳۲

تاکید جشنواره «شعر و داستان انقلاب» بر زبان فارسی است/ بازگشایی تالار صفارزاده

نشست خبری دوازدهمین جشنواره شعر و داستان انقلاب با حضور دبیر علمی بخش «داستان»، دبیر علمی بخش «شعر» و دبیر جشنواره برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ادبیات صبا، نشست خبری دوازدهمین جشنواره شعر و داستان انقلاب با حضور حسینعلی جعفری دبیر علمی بخش «داستان»، علی‌محمد مودب دبیر علمی بخش «شعر»، عباس محمدی دبیر برگزاری در تالار مهر حوزه فرهنگی هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.

اختتامیه این جشنواره قرار است ۲۷ بهمن‌ماه در تالار اندیشه حوزه فرهنگی هنری انقلاب برگزار شود.

عباس محمدی مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی در ابتدای نشست بیان‌کرد: انقلاب به لحاظ لغوی به معنی دگرگونی است. انقلاب اسلامی ایران انقلابی فرهنگی بود و شعارهایش به زبان هنری سروده شده بودند که از جمله این شعارها «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» است.

وی با اشاره به اینکه وظیفه این جشنواره به سه بخش تقسیم می‌شود، گفت: پاسداری از انقلاب با آفرینش آثار ماندگار ادبی در مواجه و مقابله با تهاجم فرهنگی و سلطه جهان غرب، عمل به آرمان‌ها و ایستادن در مقابل کجروی‌ها و بیان کاستی‌ها در قالب هنر اعتراضی و ارایه انقلاب به جهان به زبان هنری از وظایف این جشنواره است. همچنین کار ویژه این جشنواره مانند دوره قبل پاسداری از زبان فارسی است.

داستان سهم بزرگی در ماندگاری ارزش‌ها دارد

در ادامه نشست حسینعلی جعفری دبیر علمی بخش داستان عنوان کرد: اگر بخواهیم ارزش‌ها ماندگار شوند باید در قالب هنر که داستان سهم بزرگی در این قضیه دارد، آن را ارایه کنیم. یک سوم از بزرگ‌ترین معجزات رسول خدا یعنی قرآن، قصه است.

وی درباره آثار رسیده به بخش «داستان» اظهار کرد: در این بخش ۲۸۳ اثر به دست ما رسیده بود که به تفکیک، داستان کوتاه بزرگسال ۱۷۹ اثر، داستان کوتاه کودک و نوجوان ۵۰ اثر، رمان بزرگسال ۳۸ اثر، رمان کودک و نوجوان ۱۶ اثر هستند. شهر تهران بیشترین شرکت‌کننده و استان‌های ایلام و کردستان کم‌ترین حضور را داشته اند. در مجموع ۱۹۴ نفر برای جشنواره داستان کوتاه فرستادند که در این میان تعداد خانم‌ها با ۱۶۴ نفر بیشتر از آقایان بود. ۱۵ اثر نیز به بخش نهایی راه پیدا کردند.

جعفری درباره داوری آثار خاطرنشان کرد: داوری آثار در ۲ بخش انجام شد. در بحث انتخاب داوران تاکید ما بر این بود که افرادی اهل فن را انتخاب کنیم. داوران در بخش بزگسال مصطفی جمشیدی، شهریار زمانی، محمدرضا شرفی خبوشان و در بخش کودک و نوجوان عبدالرحمان رونق، هادی خروشایان شهرام شفیعی هستند.

جشنواره شعر و داستان انقلاب اسلامی یکی از اتفاقات مبارک این سال‌ها است

پس از آن علی‌محمد مودب دبیر علمی بخش «شعر» درباره آثار این بخش جشنواره تاکید کرد: جشنواره شعر و داستان انقلاب اسلامی یکی از اتفاقات مبارک این سال‌ها است که به انقلاب اسلامی ایران می‌پردازد. انقلابی که گاهی نسبت به فرزندان خود مظلوم واقع می‌شود. در واقع دفاع مقدس به نوعی فرزند انقلاب است که توجه بیشتر هنرمندان را به خود جلب کرده است.  این جشنواره به یاد ما می‌آورد که حرف‌های ناگفته زیادی در این زمینه وجود دارد.

وی درباره آثار دریافت شده در بخش «شعر» گفت: در حوزه «شعر» حدود ۳۵۶ اثر به دست ما رسیده است که آثار بخش تک اثر با ۲ حوزه شعر نو و سنتی در مجموع بیشتر بوده است. مجموعه کتاب‌ها ۲۲ مجموعه، شعر نو ۳۴ مجموعه، شعر سنتی هفت مجموعه، کودک و نوجوان ۱۴ مجموعه داشتند که آمار نسبتا خوبی است.

مودب درباره داوران این بخش تصریح کرد: یوسف علی میرشکاری، زکریا اخلاقی، رضا شیبانی اصل، علی هوشمند، میلاد عرفان پور، تکتم حسینی در بخش شعر نو و شعر سنتی داور بودند. همچنین سیدوحید سمنانی و مبین اردستانی انتخاب اولیه آثار را برعهده داشتند.

تالار طاهره صفارزاده فردا افتتاح می‌شود

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی درباره برنامه‌های ۲ روز پایانی جشنواره گفت: فردا ۲۶ بهمن بعد از نماز مغرب و عشا شب شعر انقلاب خواهیم داشت که از مجموعه شب شعر «دیدار ماه» با حضور پیشکسوتان و برگزیدگان جشنواره برگزار می‌شود. همچنین تالار طاهره صفارزاده نیز فردا افتتاح می‌شود.

وی افزود: دوشنبه ۲۷ بهمن ۲ کارگاه شعر و داستان در تالار طاهره صفارزاده برپا می‌شود و بعد از نماز مغرب وعشا آیین اختتامیه با حضور برگزیدگان جشنواره در تالار اندیشه حوزه فرهنگی هنری انقلاب اسلامی به دلیل رعایت شیوه‌نامه بهداشتی و سلامت عزیزان با کم‌ترین نفرات ممکن برگزار می‌شود.

جعفری درباره کیفیت آثار این دوره از جشنواره اظهار کرد: آثار رسیده نسبت به سال‌های گذشته کیفیت خوبی داشتند و بعضی از آثار بسیار خاص، نو و بدیع بودند. بسیاری از فیلم‌ها و کتاب‌ها انقلاب را در بحث تهران مطرح می‌کنند اما در این آثار زوایای مختلف تاریخ انقلاب در شهرستان‌ها را تبیین می‌کنند.

دبیر علمی بخش «شعر» درباره کیفیت آثار بخش «شعر» جشنواره بیان کرد: آثار امیدبخش بود و اینکه جوان‌ها به این موضوعات خوب می‌پردازند، باعث خوشحالی است. قالب‌های نو در این آثار سهم دارند و سبک شعر نیمایی و سپید نگاه نوگرا در جریان انقلاب را نشان می‌دهد. راه نجات ما نو‌گرایی است که در خدمت مضامین انقلاب اسلامی نقش داشته باشد چراکه این امر باعث می‌شود حرف انقلاب را تازه کنیم و به مخاطب انتقال دهیم. پرداختن به این نگاه در آثار بیشتر شده است و باید گفت که در بیان این موضوعات بیشتر ذهن به سمت قالب‌های سنتی می‌رود اما استفاده از قالب نوگرا نشان می‌دهد، شاعران توانسته‌اند این مضامین را درونی کنند و به قالب‌های نو برسند. امیدوارم در سال‌های بعد هم شاهد این موضوع باشیم.

کتاب جشنواره رونمایی می‌شود

در پایان این نشست دبیر جشنواره درباره برگزاری مراسم اختتامیه توضیح داد: در مراسم‌ اختتامیه قرار است از ۲ تن از شاعران و نویسندگان انقلاب اسلامی تجلیل کنیم که در بخش «داستان» محمدرضا بایرامی و در بخش «شعر» محمدرضا سهرابی‌نژاد هستند. کتاب جشنواره را نیز خواهیم داشت و کتاب‌های شعر و داستان با توجه به شرایط آیین‌نامه جشنواره از طریق انتشارات سوره مهر منتشر می‌شود، این کتاب جلوه‌گر آثار جشنواره است اما همه آثار جشنواره در آن نیست.

وی تاکید کرد: دوره پیش توجه ما زبان فارسی بود و امسال هم‌ تاکید ما، توجه ویژه به نگاه نویسندگان و شاعران زبان فارسی و رعایت در آفرینش آثارشان است.

مودب نیز عنوان کرد: از مجموعه سیاستگذاران ادبیات کشور در حوزه فرهنگ و مدیران ارشد خواهش دارم برای سال‌های پیش رو به این جشنواره توجه ویژه داشته باشند. ادبیات در نظام بودجه‌ریزی ما سهم کمی دارد و مبالغ جایزه‌ها حتما باید بالاتر برود. یک شاعر برای تک شعر گاهی ماه‌ها درگیر موضوع و مطالعه است. حق هنر اول ما این نیست، ادبیات هنر هویت‌ساز ماست.

جعفری نیز در پایان اظهار کرد: سینمای ما ادبیات را نمی‌شناسد و دچار بحران داستان و فیلمنامه است. مسئولان جشنواره اگر ارتباط برقرار کنند و سینماگران به سمت اقتباس از رمان‌ها بیایند، هم کمک به نویسندگان است و هم معضل سینما حل می‌شود. اگر ۲ بخش شعر و داستان جدا باشند شاید بهتر برگزار شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    100/867/118/000
  • بی‌بدن
    22/358/841/000
  • سال گربه
    10/639/228/500
  • آپاراتچی
    3/809/166/500
  • پرویز خان
    3/135/337/000
  • نوروز
    2/746/203/000
  • ایلیا جستجوی قهرمان
    2/310/894/500
  • آسمان غرب
    2/022/378/500