برنامه‌های جشنواره موسیقی فجر ۳۶ تشریح شد/ ۲ اجرای صحنه‌ای با یاد استاد شجریان | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۰۹

برنامه‌های جشنواره موسیقی فجر ۳۶ تشریح شد/ ۲ اجرای صحنه‌ای با یاد استاد شجریان

نشست خبری تشریح برنامه‌های سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر با حضور دبیر، رییس و مدیر کمیته بین الملل این دوره از جشنواره ۲۵ بهمن برگزار شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی صبا، نشست خبری تشریح برنامه‌های سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر با حضور حسن ریاحی دبیر جشنواره، محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی و رییس جشنواره و اردوان جعفریان مدیر کمیته بین الملل این دوره از جشنواره روز شنبه ۲۵ بهمن ماه در تالار رودکی برگزار شد.

حسن ریاحی دبیر جشنواره در ابتدا مطرح کرد: امسال قرار است جشنواره از ۲۸ بهمن تا ۴ اسفند که اختتامیه است، برگزار شود. من بسیار از برگزاری جشنواره امسال خرسندم چراکه کارها با آرامش پیش رفت. امسال مساله مهمی که اتقاق افتاد جایزه «باربد» بود که مجددا برقرار شد و هنرمندان هم استقبال کردند و آثار خود را فرستادند. همچنین شرکت دانشجویان ممتاز دانشگاه ها دز این جشنواره برای ما جای خرسندی دارد.

وی ادامه داد: احساس می کنم حرکتی در هنرمندان جوان ایجاد شده است و در این شرایط لازم بود دوستان پیش بروند. در بخش‌های دیگر جشنواره نیز شاهد حضور هنرمندانی هستیم که در عرصه‌های دانشگاهی و علمی موسیقی فعالیت مستمری داشتند امیدوارم شاهد برگزاری جشنواره با کیفیتی باشیم.

اصلاح آیین نامه جشنواره موسیقی فجر

محمد اله یاری رییس جشنواره و مدیرکل دفتر موسیقی نیز در سخنانی مطرح کرد: لازم است گرامی یاد هنرمندان موسیقی را به ویژه آن هایی را که در یک سال اخیر از دست دادیم، گرامی بدارم. سال گذشته پس از پایان جشنواره سی و پنجم شورای جشنواره جلسه تشکیل داد و پیشنهاداتی برای برگزاری جشنواره سی و ششم داشت. اصلاح آیین نامه یکی از موارد مهمی بود که شورای ارزیابی جشنواره مدنظر خود قرار داده بود. تشکیل شورای سیاستگذاری جشنواره نیز یکی دیگر از تغییرات مهمی بود که در آیین نامه جشنواره لحاظ شد. همچنین اضافه شدن بخش‌های رقابتی نیز یکی دیگر از تغییرات بود که در این مورد نیز اصلاحاتی صورت گرفت و پس از ارسال به وزیر ارشاد و تایید وزارت خانه کارها برای شروع جشنواره سی و ششم آغاز شد.

مدیرکل دفتر موسیقی درباره سناریوهای پیش رو برای برگزاری جشنواره اظهار کرد: سه سناریو بزای برگزاری جشنواره از جمله حضوری، مجازی و حضوری و مجازی در نظر گرفته بودیم چراکه ویروس کرونا از اسفند سال گذشته ما را درگیر کرده است. حتی در سناریو دوم قصد داشتیم بخشی از اجراهایی را که با اقبال بیشتر مخاطبان روبه رو می شوند، حضوری برگزار کنیم که این هم میسر نشد.

اله یاری افزود: از آنجاکه هم ستاد جشنواره و هم هنرمندان دغدغه سلامتی مردم را دارند، در نهایت اولویت به سلامتی مردم داده و قرار شد جشنواره به صورت مجازی برگزار شود.

ضبط اجراها انجام شده است

رییس جشنواره سی و ششم موسیقی مطرح کرد: ضبط اجراها با بالاترین سطح کیفیت اتفاق افناده است و امسال به لحاظ فنی و کیفی اجراهای متفاوتی را تجربه خواهید کرد که آرشیو غنی ای را نیز برای ما فراهم‌ می آورد.

وی با اشاره به اینکه جشنواره موسیقی فجر ۳۶ از سه شنبه ۲۸ بهمن آغاز می شود، بیان کرد: قرار بود برنامه ها تا سوم اسفند باشد اما به دلیل تراکم اجراها این‌ امر میسر نشد‌ و اجراها تا روز ۴ اسفند ادامه خواهد داشت و اختتامیه جشنواره نیز ۴ اسفند برگزار می شود.

اله یاری درباره آثار رسیده برای جایزه «باربد» مطرح کرد: تاکنون ۱۴۸ آلبوم در ۱۵ رشته به دست ما رسیده که ما در نهایت ۵۲ اثر برگزیده برای داوری این جایزه خواهیم داشت و فکر می‌کنم تا چند روز آینده نیز کاندیداهای دریافت جایزه اعلام شود.

وی ادامه داد: در بخش موسیقی دستگاهی و معاصر ۷ اجرا، در بخش موسیقی کلاسیک ۵ اجرا، در بخش موسیقی نواحی ۲ اجرا و در بخش بین الملل ۶ اجرا را شاهد خواهیم بود. همچنین ارکستر ملی و سمفونیک ۲ اجرا از ۳ اجرا را خواهند داشت. ما در این جشنواره رنگین کمانی از گروه‌های سنی مختلف هنرمندان را خواهیم داشت که اگر به جدول جشنواره نگاه کنید شاهد این تنوع سنی آمار شرکت‌کنندگان خواهید بود.

رییس جشنواره موسیقی فجر تاکید کرد: امسال هنرمندان مختلف از استان های کشور نیز در جشنواره حضور دارند. استان اصفهان با یک اجرا، استان مازندران با ۱ اجرا، استان گلستان با ۲ اجرا، استان خراسان رضوی با ۲ اجرا، استان کردستان با یک اجرا و استان لرستان با یک اجرا حضور دارند. مجموعا در بخش غیررقابتی و اجرای صحنه ای ۴۲ گروه ۵۷ اجرا دارند و ۱۸۹۰ دقیقه ضبط موسیقی در سالن رودکی اتفاق افتاده است. در نهایت ۴۶۴ هنرمند مرد و زن در این جشنواره به اجرا خواهند پرداخت.

۲ اجرای صحنه ای با یاد محمدرضا شجریان

اله یاری درباره جایزه ترانه و جایزه موسیقی و رسانه گفت: جایزه ترانه مانند سال گذشته ادامه دادیم. امسال بیش از ۴۰۰۰ هزار ترانه توسط هیات داوران داوری رصد شد و آن ها در نهایت به ۴۰ اثر نهایی رسیدند. این ترانه ها، ترانه هایی است که منتشر شده و مردم آن ها شنیده اند. برای جایزه موسیقی و رسانه نیز بالغ بر ۱۶۰ اثر به دبیرخانه رسید که فرآیند داوری آن ها هم انجام شده است.

وی ادامه داد: در بخش بزرگداشت‌ها نیز از چهار هنرمند محمدرضا اسحاقی، استاد حسن ناهید، ملیحه سعیدی و مرحوم احمدعلی راغب قدردانی می‌شود. در این راستا مستندسازی هایی هم در حال انجام است که در روز اختتامیه به نمایش در می‌آید. در بخش اجراهای صحنه دو اجرا به یاد محمورضا شجریان که متاسفانه ایشان را امسال از دست دادیم و یک اجرا از لرستان در رثای سردار سلیمانی داریم. در جدول احراهای جشنواره ۶ اجرا مربوط به تالار وحدت است و به صورت زنده و آنلاین پخش و بقیه اطلاعات آن نیز در روزهای آینده منتشر می‌شود.

اجرای ۶ گروه از چهار کشور خارجی در جشنواره

اردوان جعفریان مدیر بخش بین الملل جشنوارع موسیقی فجر نیز در سخنانی اظهار کرد: مهرماه کمیته بین الملل شروع به کار کرد و پس از یک جلسه با شورای سیاستگذاری تبادل نظر انجام و سمت و سوی چگونگی برگزاری بخش بین الملل بررسی شد. در این راستا رایزنی با دبیرخانه‌های جشنواره‌ها و رویدادهای مختلف بین‌المللی صورت گرفت و بعد از بررسی گروه‌ها و هنرمندانی که قابلیت حضور در جشنواره را دارند، نهایتا به ۶ گروه از چهار کشور رسیدیم. البته بسیاری از کشورها حضور در این جشنواره را به دلیل قرنطینه از دست دادند. ۲ گروه از آلمان، ۱ گروه از ایتالیا، ۱ گروه از کوبا، ۲ گروه از اتریش به اجرا می پردازند. ۴ اجرا به صورت آنلاین با رعایت استانداردهای فنی و هنری به صورت انحصاری در خارج از کشور ضبط شده است و ۲ اجرا در ایران‌ برگزار می شود.

وی درباره معیارهای برگزاری این بخش مطرح کرد: انطباق اجرا با شرایط کرونا یکی از معیارهای ما در این جشنواره بود برای همین به سمت احراهای ۳ نفر کمتر رفتیم و با این‌نگاه این هنرمندان انتخاب شدند. تنوع سبک برای جذب مخاطب حرفه ای، کیفیت اجرا، اجراهای مبتنی بر خلاقیت نیز جزو معیارهای ما بوده است. هنرمندانی که برای این جشنواره انتخاب شده اند، شاخص هستند و جوایزی را در سطح جهانی برده اند.

مدیر بخش بین الملل جشنواره تاکید کرد: برای بین‌المللی شدن یک جشنواره طبیعتا خبررسانی به زبان‌های غیرفارسی مهم است و من از خبرگزاری‌های رسمی کشور تقاضا می‌کنم که در این زمینه یاری‌گر ما باشند تا ما بتوانیم جشنواره موسیقی فجر را درگاهی برای تبادل فرهنگی به دنیا معرفی کنیم.

جشنواره موسیقی فجر را در شرایط سال ۹۹ ارزیابی کنید

اله یاری درباره چرایی برگزاری جشنواره سی و ششم بیان کرد: شاید راحت ترین کار پاک کزدن صورت مساله و برگزار نکردن جشنواره بود اما این جشنواره به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب برگزار می شود. شرایط بهداشتی کشور متغیر است و ما تا روزهای پایانی به این فکر می کردیم که جشنواره را باید به جه صورت برگزار کرد. نگاه ما این بود که جشنواره تعطیل نشود و حتی به این موضوع هم فکر کردیم که چه کنیم تا جشنواره هویت خود را حفظ کند.

وی ادامه داد: شاید اضافه شدن بخش رقابتی محلی برای عرضه دوباره آثار هنرمندان در رقابت با یکدیگر باشد. اگر بتوانیم در حوزه جایزه «باربد» به نقطه مطلوب برسیم قطعا می‌توانیم مانند سینما نیز جشنواره را تبدیل به رویدادی تاثیرگذارتر بکنیم. البته اضافه شدن این جایزه خون تازه‌ای در جشنواره موسیقی فجر وارد کرده است و اضافه کردن آن و حتی حضور بخش بین‌الملل جشنواره نیز در راستای همین هدف بوده است.

مدیرکل دفتر موسیقی تاکید کرد: لطفا در شرایط سال ۹۹ جشنواره موسیقی فجر را ارزیابی کنید. شما مطمئن باشید کیفیت آثار شرکت‌کننده جشنواره امسال ذخیره خوب تصویری برای موسیقی کشور خواهد بود. البته با توجه به اینکه ما در حوزه موسیقی پاپ برنامه زیادی نداریم، بنابراین می‌توانیم به آمار درستی در حوزه جمعیت واقعی مخاطبان موسیقی ایرانی داشته باشیم.

برگزاری جشنواره با رعایت کامل مقررات

اله‌یاری درباره برگزاری کنسرت‌ها در فضای مجازی نیز مطرح کرد: بیش از دو ماه است که در تعامل با صدا و سیما هستیم و تلاش می‌کنیم با همه مقرراتی که در حوزه پخش آثار موسیقایی در فضای مجازی وجود دارد، جشنواره را برگزار کنیم. البته بخشی از پلتفرم‌ها و مجموعه‌های اینترنتی فضای مجازی تحت نظر ساترا هست و امیدوارم شرایط و تعاملات به گونه‌ای شکل گیرد تا ما شاهد حضور بسترهای بیشتری برای برگزاری کنسرت‌های مجازی در جشنواره موسیقی فجر باشیم.

رییس جشنواره موسیقی فجر درباره سرنوشت اجراهای موسیقی که در بستر فضای مجازی انجام می شود، گفت: تمام فیلم‌های جشنواره در طول جشنواره برابر قرارداد مادی که با هنرمندان منعقد شده، به نمایش در می‌آید. البته ما رایزنی‌هایی نیز با مجموعه‌های بین‌المللی داشته‌ایم تا فیلم‌های جشنواره در بسترهای مناسب دیگر و به عنوان مثال به‌صورت فیلم توزیع شود. همچنین لازم است بگویم اگر پخش ویدیوها عایدی به همراه داشته باشد، دوباره با هنرمندان گفتگو می شود تا درصدی نیز به آن ها تعلق بگیرد.

به گفته اله یاری، برای همه گروه های حاضر در جشنواره پوستر و یک فیلم یک دقیقه ای برای معرفی آن ها طراحی شده است.

بخش اعظمی از هزینه‌های جشنواره مربوط به حمایت‌ها می‌شود

وی درباره بودجه این دوره از جشنواره نیز اظهار کرد: ممکن‌ است این تصور باشد که چون جشنواره مجازی برگزار می شود با کاهش هزینه‌ها مواجه شدیم اما بخش اعظمی از هزینه‌های جشنواره مربوط به حمایت‌ها می‌شود که در این جشنواره نیز وجود داشته‌ است. ما برای جشنواره سی و ششم علاوه بر کمیته مالی مستقر در انجمن موسیقی شورایی در معاونت هنری نیز برای بررسی عملکرد مالی ستاد جشنواره موسیقی فجر وجود دارد که بعد از پایان جشنواره هزینه کردها به صورت عمومی منتشر می شود.

مدیر بخش بین الملل جشنواره نیز درباره فعالیت‌های مناسب برای جلوگیری از سرقت‌های احتمالی آثار مطرح کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، شناسه محتوای ویدیوهای به نمایش درآمده ثبت می‌شود. این موضوع در بخش بین‌الملل نیز به صورت حقوقی قابل پیگیری است و اگر در این زمینه سرقتی صورت گیرد از طریق نهادهای حقوقی و قضایی پیگیری‌های لازم صورت می‌گیرد. هچنین تمامی ضبط‌های صورت گرفته بخش بین‌الملل به صورت فنی انجام گرفته و با نظارت کیفی ما بوده است.

اله یاری در پایان درباره بخش بین الملل جشنواره نیز مطرح کرد: امکان حضور تعداد هنرمندان بیشتری در این بخش مهیا بود اما به دلیل رعایت در تعداد اجراها حضور بیشتر دوستان امکانپذیر نشد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است