شفاف‌سازی ساداتیان درباره برخی حاشیه های داوری جشنواره فیلم فجر ۳۹ | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۲۶

شفاف‌سازی ساداتیان درباره برخی حاشیه های داوری جشنواره فیلم فجر ۳۹

یکی از داوران جشنواره ملی فیلم فجر درباره داوری ها و برگزار شدن جشنواره در سال کرونا گفت.

به گزارش صبا، سید جمال ساداتیان یکی از اعضای هیات داوران سی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر در دو گفتگو درباره این دوره جشنواره گفت: سال سینما با دهه فجر آغاز می‌شود، ظاهرا هرچیزی سالی دارد و برای سال سینما هم دهه فجر را منظور کرده‌اند. عصاره سینمای ایران در پروسه‌ای قرار می‌گیرد، هیات انتخاب و داوران، بعد اعلام جوایز، بعد هم کنتور صفر می‌شود و اکران فیلم‌های سال آینده یواش یواش شروع می‌شوند به همین دلیل برای اهالی سینما و مردم دهه فجر در حوزه هنر، برجسته‌ است.

وی درباره اهمیت سینما در دهه فجر عنوان کرد: ما در دهه فجر سه رویداد مهم داریم که باعث روشن شدن چراغ جشن‌های این دهه می‌شوند، یکی سینما، دیگری موسیقی و در آخر تئاتر است. در این میان سینما برجستگی بیشتری دارد و توجه مردم به جشنواره ملی فیلم فجر بیشتر است.

ساداتیان با اشاره به تعطیل بودن یک ساله سینما خاطرشان کرد: خوشبختانه یا بدبختانه، یک سال سینمای ما تعطیل بود و در این سال، ۲ یا سه دفعه برای بازگشایی سینماها دورخیز کردند ولی متاسفانه شرایط طوری نبود که این باز شدن استمرار داشته باشد، سینما تعطیل شد و باز شدن در ایام جشنواره فجر هم با تردیدهای زیادی مواجه بود، بالاخره با ستاد کرونا هماهنگ شد و آن‌ها هم با شرط و شروط و یک سوم ظرفیت اجازه نمایش دادند.

این تهیه‌کننده درباره پیش‌بینی جشنواره برای قلیل بودن فیلم‌های آماده نمایش بیان کرد: این تهدید وجود داشت که چند فیلم ممکن است آماده شده تا در این شرایط نمایش داده شود. به دلیل اینکه فکر می‌کردند، تعداد فیلم‌های شرکت‌کننده قلیل خواهند بود، تصمیم گرفته شد دیگر هیات انتخابی نداشته باشیم و یک هیات وجود داشته باشد که فقط به تعداد فیلم‌هایی که شرکت کرده‌اند، جوایز را اهدا کنند ولی ظاهرا تعداد فیلم‌هایی که شرکت کردند از انتظارات بیشتر بود یعنی به ۵۷ فیلم رسیدیم که از میان آن‌ها ۱۶ فیلم انتخاب شد.

تهیه‌کننده «متری شیش و نیم» در پاسخ به اینکه آیا همه فیلم‌ها را دیده‌اند، گفت: ما همه ۵۷ فیلمی که به ما معرفی شد دیدیم ولی ۱۶ تا از آن‌ها انتخاب شد.

او ادامه داد: ما باید فیلم‌ها را برای بخش مسابقه انتخاب می‌کردیم و گاه به دلیل تعدد فیلم‌هایی که دیده بودیم، ذهن‌مان خسته می‌شد و ممکن بود برخی موارد را از قلم بیاندازیم، به همین دلیل برخی فیلم‌ها را برای بار دوم دیدیم.

ساداتیان با اشاره به این که هر ۵۷ فیلم پذیرفته شده در جشنواره توسط داوران دیده شده است، گفت: برخی فیلم‌هایی که قرار است در بخش مسابقه باشند به لحاظ کیفی و روند قصه به این بخش می‌آیند اما در بخشی که قرار است اجزای فیلم مورد قضاوت قرار گیرند، نیاز به دقت بیشتر حس می‌شد و به همین دلیل، این دسته از فیلم‌ها را دوبار دیدیم.

او درخصوص اینکه چرا تعداد فیلم‌های بیشتری برای نمایش در جشنواره انتخاب نشدند، افزود: طبق عرف باید ۲۲ فیلم انتخاب شود. سال گذشته از ۱۰۰ فیلم ۲۲ فیلم و در واقع ۲۲ درصد از آثار انتخاب می‌شدند و اگر می‌خواستیم ۲۲ درصد از آثار را انتخاب کنیم باید ۱۱ فیلم انتخاب می‌کردیم. ما استانداردی را برای فیلم‌ها درنظر گرفتیم. در سال‌های گذشته، جشنواره فیلم‌هایی را به مردم معرفی می‌کرد و آن‌ها مجبور به خرید سری بلیت بودند و برخی فیلم‌ها مورد پسند واقع نمی‌شد اما امسال مردم با استفاده از سمفا هر فیلمی که دوست داشتند، انتخاب کردند. ما سلایق مختلفی داریم و فکر کردیم که با این شرایط اگر فردی فیلمی را دوست نداشت حداقل برایش ناخوشایند نباشد. فیلترها را تنگ‌تر کردیم و فیلم‌های متوسط به بالا، به لحاظ تکنیکی و موضوعی ارزیابی و انتخاب شدند تا مردم با هر سلیقه‌ای، بتوانند فیلم دلخواه خود را بیابند و ببینند. از فیلم‌های نامزدنشده، از نطر کیفی، برخی از آثار فاصله نزدیک و برخی فاصله بیشتری با این ۱۶ فیلم داشتند. نقطه نظرهایی هم بین داورها وجود داشت اما این خروجی، جمع‌بندی نظر قاطع داوران بود.

این تهیه‌کننده سینما در پاسخ به این سوال که «آیا این درست است که یکی از داوران اصرار داشت که ۱۶ فیلم به عنوان نامزد حضور داشته باشند و بر این موضوع پافشاری می‌کرد؟»، گفت: مساله این بود که ما باید به چند فیلم با استاندارد مشخص می‌رسیم و هیچ‌یک از ما روی نامزد شدن ۱۶ فیلم اصرار نداشتیم.

داور جشنواره سی و نهم در پاسخ به اینکه چرا در برخی رشته‌ها تعداد نامزدها بیشتر بودند و برخی کمتر، عنوان کرد: اگر در برخی رشته‌ها شش فیلم نامزد شدند، به این دلیل بود که در آن رشته، فاصله نزدیکی بین نامزدها وجود داشت. در مواردی مجبور شدیم که در عنوان‌هایی دیپلم افتخار هم بدهیم‌ زیرا ارزیابی‌ها به‌هم نزدیک بودند. در برخی عنوان‌ها نمی‌شد کسی را حذف کرد زیرا کیفیت کار افراد به‌هم نزدیک بود و با گله‌گذاری‌هایی مواجه می‌شدیم. امسال در حوزه فنی شاهد رشد و جهش خوبی بودیم. یکی از اتفاقات خوب این دوره این بود که مثلا فیلمبرداری که سال گذشته برای یک فیلم جایزه گرفت، امسال با دو فیلم شاخص حضور داشت. اگر می‌خواستیم در کارگردانی و بهترین فیلم نامزدی را اضافه کنیم، باید چند فیلم نزدیک بهم را اضافه می‌کردیم و به همین دلیل آثاری را معرفی کردیم که فاصله بیشتری با سایر آثار داشتند.

ساداتیان درباره استقبال مردم از فیلم‌ها اظهار کرد: بحث این بود که سینماها با یک سوم ظرفیت کارشان را ادامه دهند ولی خوشبختانه بعضی فیلم‌ها به دلیل اینکه استقبال مردمی خوبی داشت به سانس‌های فوق‌العاده کشیده شد. جالب بودن سانس‌های فوق‌العاده این بود که ساعت ۹ و نیم صبح بودند ولی باید گفت به محض اینکه سایت برای فروش باز می‌شد سریع می‌دیدیم که استقبال شده و جمعیت یک سوم پر می‌شد.

او ادامه داد: در مجموع فکر می‌کنم استقبال مردم از ایام جشنواره برای دیدن فیلم‌ها نسبتا خوب بوده است حتی باتوجه به اینکه تعداد فیلم‌های جشنواره مثل سال‌های قبل نبود. سال‌های قبل ۱۱۰ فیلم شرکت می‌کرد و در این میان می‌توانستیم بگوییم ۲۰ درصدشان قابل اعتنا باشد. امسال به ۱۶ فیلم برای نمایش در جشنواره رسیدیم، حتی بعضی از فیلم‌ها هم ظرفیت‌شان برای نمایش بد نبود و می‌شد نمایش‌شان داد ولی به دلایلی نشد.

تهیه‌کننده «جامه‌دران» در پاسخ به اینکه چرا ۲۰ فیلم انتخاب نکرده‌اند و این موضوع به دلیل ۱۰ روزه بودن فرصت نمایش در جشنواره بود، عنوان کرد: هرکاری می‌شد انجام داد، بحث سر این بود که فیلم‌هایی را انتخاب کنیم که استانداردهایی را رعایت کرده باشند چون مردم در ایام جشنواره فجر به هیات داوران یا لیست‌هایی که اعلام می‌شود، اعتماد می‌کنند و معمولا آن‌ها را می‌بینند، تصورمان این بود که کمی خلاصه‌تر باشد، فیلم‌هایی را با استانداردهای خاصی به مردم معرفی کنیم حتی تصورمان این بود که شرایط کروناست و مردم به سختی ریسک آمدن به سینما را قبول کنند پس باید فیلم‌هایی را در معرض نمایش قرار دهیم که اگر مردم استقبال آن‌چنانی نکردند خیلی نسبت به ندیدن فیلم‌ها نارضایتی نداشته باشند.

این داور با اشاره به اینکه فقط کیفیت آثار اهمیت داشت، تصریح کرد: خودتان در سال‌های پیش شاهد بودید که بعضی‌ها به سینما می‌رفتند و ممکن بود فیلمی را نپسندند و واکنش‌های منفی داشته باشند،

وی درباره اینکه مرزبندی میان ۱۶ فیلم انتخاب شده و بقیه فیلم‌هایی که انتخاب نشدند، تاکید کرد: واقعیت این است که مرزی میان فیلم‌ها وجود ندارد، در معیاری که با هیات داوران در روزهای اول قرار گذاشتیم که به چیزهایی توجه کنیم، به همین ۱۶ فیلم رسیدیم، تا جایی هم که مطلع شدیم مردم بدشان نیامده بود. سعی کردیم فیلم‌هایی را انتخاب کنیم که چه به لحاظ ساختاری چه به لحاظ قصه‌ای، استانداردهایی را رعایت کرده باشند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/285/101/000
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    21/913/998/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    3/035/327/000
  • مست عشق
    پیش‌فروش1/985/780/000