کتاب رکوردهای جشنواره ملی فیلم فجر۳۹/ تنها فیلمبرداری که سیمرغ کارگردانی گرفت | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۴۶
صبا گزارش می‌دهد؛

کتاب رکوردهای جشنواره ملی فیلم فجر۳۹/ تنها فیلمبرداری که سیمرغ کارگردانی گرفت

در اختتامیه جشنواره ملی فیلم فجر 39، مهدی جعفری به اولین فیلمبرداری تبدیل شد که سیمرغ بهترین کارگردانی گرفته و نرگس آبیار روند هدایت بازیگران به سوی سیمرغ را ادامه داد.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، شب گذشته ۲۲ بهمن ماه در مراسم اختتامیه سی‌ونهمین جشنواره ملی فیلم فجر، با اعطای ۲۱ سیمرغ بلورین در بخش سودای سیمرغ (مسابقه فیلم‌های بلند داستانی) و فیلم های بخش مستند و کوتاه پرونده این دوره از جشنواره بسته شد. نگاهی به فهرست برندگان، نشان می‌دهد در این مراسم رکوردهایی جابه‌جا شده و بهبود یافته است.

گزارش پیش رو به بررسی نکات آماری این دوره از جشنواره، با تاکید بر جوایز اهداشده می‌پردازد:

افتخار جالب کارگردان «یدو»

مهدی جعفری کارگردان فیلم سینمایی «یدو» پرافتخارترین فیلم این دوره از جشنواره، تنها مدیر فیلمبرداری است که توانسته به سیمرغ بهترین کارگردانی دست پیدا کند. او پیشتر مدیر فیلمبرداری آثاری چون «به وقت شام»، «بارکد»، «دهلیز» و «اتوبوس شب» را به عهده داشت و جالب آن که در مقام مدیر فیلمبرداری، هیچ‌گاه سیمرغ بلورین را به خانه نبرده بود!

پیش از وی چهره‌هایی مانند زنده‌یاد نعمت حقیقی، زنده‌یاد مازیار پرتو، محمود کلاری، تورج منصوری و تورج اصلانی از مدیران فیلمبرداری شناخته‌شده سینمای ایران بودند که یک یا چند بار، کارگردانی فیلم بلند را تجربه کردند، اما هیچ‌یک به سیمرغ بهترین کارگردانی جشنواره فجر دست پیدا نکردند.

تکرار رکورد مانی حقیقی در فجر ۳۹

ارسلان امیری، آیدا پناهنده و تهمینه بهرام در حالی در سی‌ونهمین جشنواره ملی فیلم فجر، سیمرغ بهترین فیلمنامه را برای «زالاوا» به خانه بردند که امیری و پناهنده، برای فیلم «تی‌تی» نیز نامزد همین جایزه بودند.

این اتفاق پس از ۱۵ سال در این دوره از جشنواره تکرار شد. آخرین بار مانی حقیقی در بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، برای فیلمنامه دو اثر «کارگران مشغول کارند» به تنهایی و «چهارشنبه‌سوری» مشترکا با اصغر فرهادی، نامزد شد که این جایزه را در نهایت برای فیلم خودش (کارگران مشغول کارند) دریافت کرد.

رکورد چشمگیر نرگس آبیار

نرگس آبیار که تبحر ویژه‌ای در بازی گرفتن از بازیگران دارد، به رکوردی جالبی در این زمینه دست یافته است. هرکدام از فیلم‌های او که در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر حضور داشته‌اند، حداقل یک سیمرغ بازیگری دریافت کرده‌اند.

گلاره عباسی تازه‌ترین بازیگری است که به دلیل بازی در فیلم «ابلق» اثر نرگس آبیار، با دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن از سوی هیات داوران تحسین شد.

مریلا زارعی برای «شیار ۱۴۳» در جشنواره سی‌ودوم و شبنم مقدمی برای «زاپاس» و «نفس» در جشنواره سی‌وچهارم به سیمرغ بلورین بازیگری دست پیدا کردند.

این اتفاق در سی‌وهفتمین جشنواره ملی فیلم فجر به اوج رسید و هوتن شکیبا، الناز شاکردوست و فرشته صدر عرفایی، ۳ سیمرغ از ۴ جایزه بازیگری جشنواره را برای «شبی که ماه کامل شد» کسب کردند.

اوج کم‌فروغ در جوایز

با وجودی که فیلم‌های بنیاد سینمایی فارابی با ۸ سیمرغ بلورین و ۲ دیپلم افتخار حضوری موفق در سی‌ونهمین جشنواره ملی فیلم فجر داشتند، اما سازمان هنری – رسانه‌ای اوج برای سومین دوره متوالی، در جوایز مورد بی مهری قرار گرفت.

اوج در این دوره از جشنواره، تنها یک دیپلم افتخار برای «مصلحت» در بخش بهترین فیلم اول گرفت. این در حالی است که دو فیلم «منصور» و «مصلحت» نقدهای نسبتا مثبتی از منتقدان دریافت کرده بودند.

این سازمان در ۳ دوره اخیر جشنواره ملی فیلم فجر، در مجموع ۳ سیمرغ بلورین و یک دیپلم افتخار دریافت کرده، در حالی که در جشنواره سی‌وششم ملی فیلم فجر، با دریافت ۹ سیمرغ، بیش از نصف جوایز را کسب کرده بود.

رکورد منحصربه‌فرد فیلمبردار جوان

مرتضی نجفی فیلمبردار ۳۸ ساله سینمای ایران تا به حال تجربه مدیریت فیلمبرداری سه فیلم بلند سینمایی را در کارنامه داشته و برای هر سه فیلم، سیمرغ بلورین جشنواره ملی فیلم فجر را گرفته است! او تنها برنده سال گذشته است که جایزه خود را با «روشن» و «یدو» تکرار کرد.

نخستین تجربه نجفی در مقام مدیر فیلمبرداری، فیلم «تومان» بود که سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری را در سی‌وهشتمین جشنواره ملی فیلم فجر برای وی به ارمغان آورد.

توفیق فیلم‌های دفاع مقدسی در سال‌های اخیر

«یدو» به کارگردانی مهدی جعفری که داستان آن در آبادان تحت محاصره می‌گذرد، سومین فیلم دفاع مقدسی در ۶ دوره اخیر جشنواره ملی فیلم فجر است که برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از این جشنواره شده است. دو فیلم قبلی، «ایستاده در غبار» در سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر و «تنگه ابوقریب» در سی‌وششمین جشنواره ملی فیلم فجر هستند.

جالب این که «ماجرای نیمروز» و «شبی که ماه کامل شد» برندگان این جایزه در جشنواره‌های سی‌وپنجم و سی‌وهفتم ملی فیلم فجر نیز از نظر مضمونی و ژانری، شباهت‌هایی به آثار دفاع مقدسی یادشده دارند.

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/285/101/000
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    21/913/998/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    3/035/327/000
  • مست عشق
    پیش‌فروش1/985/780/000