اسامی همه برندگان جشنواره ملی فیلم فجر ۳۹/ حاشیه و متن اختتامیه | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۱
صبا گزارش می‌دهد؛

اسامی همه برندگان جشنواره ملی فیلم فجر ۳۹/ حاشیه و متن اختتامیه

سی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر امشب، 22 بهمن‌ماه 99 به کار خود پایان داده و برگزیدگانش را شناخت.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، سی و نهمین دوره جشنواره ملی فیلم فجر که در سال کرونا با اما و اگرهایی به شکل فیزیکی برگزار شد عصر امروز ۲۲ بهمن ساعت ۱۸:۱۵ به ایستگاه پایانی رسید و در مراسم اختتامیه برندگان سیمرغ این دوره نیز مشخص شدند.

طباطبایی نژاد دبیر جشنواره در سخنانی گفت: سالروز پیروزی انقلاب را تبریک می گویم. کار ناممکن را ممکن کردیم چون گفته می شد امکان برگزاری این جشنواره وجود ندارد ولی ۴ هزار سانس نمایش اجرا کردیم و همه در سلامت هستند و ایمنی وجود داشت.

وی افزود: مردم پروتکل ها را رعایت کردند. از همه فیلمسازان و صاحبان آثار تشکر می کنم چه آنهایی که در جشنواره رقابت کردند و چه آنهایی که ارایه شدند ولی به لیست نامزدها نرسیدند.

سپس سلوکی مجری برنامه ادای احترامی به درگذشتگان کرونا کرد و به ویژه از علی انصاریان یاد کرد و سپس کلیپی درباره وی پخش شد. سپس جمعیت به افتخار علی انصاریان ایستاده و او را تشویق کردند.

در ادامه مجری یادی از زنده یاد چنگیز جلیلوند کرد و کلیپی برای بزرگداشت وی پخش شد.

سپس حسین انتظامی و محمد طباطبایی نژاد و پیروز حناچی روی صحنه آمدند تا بخش بزرگداشت ها اجرا شود. ابتدا بزرگداشت چنگیز جلیلوند برگزار شد. در این بخش پیام صوتی دختر استاد جلیلوند پخش شد.

حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی اعلام کرد سخنرانی نمی کند.

پیروز حناچی شهردار تهران پشت میکروفن قرار گرفت و گفت: درگذشت همه عزیزان در این مدت یک ساله را تسلیت می گویم.

وی افزود: کرونا برای همه افراد و به ویژه کسانی که زندگی را روزمره می گذراندند، فقر به دنبال داشت. ما در ایران تحت تاثیر تحریم هم بودیم و تاثیر این بلیه را در جشنواره امسال دیدیم و موضوع حاشیه نشینی و فقر در فیلم ها پررنگ تر شده است.

شهردار تهران تاکید کرد: این رسم هنرمندان است که مسایل اجتماعی را بازتاب دهند و حتی راهکار ارایه دهند. ما هم به دلیل وظیفه مان در این زمینه کار خواهیم کرد.

سپس سیمرغ چند بخش به برندگان آن اهدا شد.

بخش عکس

«خورشید» (سحاب زری‌باف)

زری باف پس از دریافت این جایزه بیان کرد: از علی نیک رفتار، پیشکسوت خودم که از دهه ۶۰ نقش مهمی در این حرفه داشته تشکر کنم. به عوامل «خورشید» اتفاق امروز صبح اسکار را تبریک می‌گویم. جایزه‌ام را به مادرم اهدا می‌کنم و از پدرم یاد می‌کنم.

بخش پوستر

«هفت و نیم» (وحید عبدالحسینی)

بخش تیزر و آنونس

«شنای پروانه» (حمید نجفی راد)

همسر وی جایزه را دریافت کرد و گفت: تو بی نظیری حمید نجفی راد.

بخش فیلم کوتاه

«وضعیت اورژانسی» (مریم اسمی خانی)

بهترین فیلم مستند بلند

«کودتای بلند ۵۳» (تقی امیرانی)

حسام اسلامی از طرف امیرانی که در ایران نیست سیمرغ را گرفت و عنوان کرد: آقای امیرانی خیلی دوست داشتند باشند و متنی را فرستادند. این فیلم مهم‌ترین فیلم زندگی من است. ۱۱ سال پیش این فیلم در ایران کلید خورد. بخش مهمی از اسناد این فیلم از ایران آمده است. «کودتای ۵۳» ادای دین من به ایران و سرزمینم است. این جایزه را به مردم ایران تقدیم می‌کنم. تقدیم می‌کنم به نام بلند محمد مصدق.

در ادامه مراسم نکوداشت زنده یاد پرویز پورحسینی با پخش کلیپی برگزار شد.

عباس صالحی وزیر ارشاد و طباطبایی نژاد روی سن حاضر شدند تا از زنده یاد پرویز پورحسینی تجلیل کنند.

پورنگ پورحسینی فرزند استاد روی صحنه آمد. وی اظهار کرد: از همه بزرگواران و کسانی که با همراه بودند تشکر می‌کنم. در این مدت همراهی با پدرم صحنه‌هایی را دیدم که باورناپذیر بود. از کادر درمانی ممنونم و امید دارم این شرایط کرونا از بین برود.

وزیر ارشاد نیز در سخنانی بیان کرد: سینما گرچه پدیده مدرن در ایران است ولی به سرعت جای خود را در زندگی ایرانی پیدا کرده است. در دهه‌های اخیر تجربه جنگ را داشتیم که با همه سختی‌ها، سینمای ایران که پس از انقلاب تازه به خود آمده بود حدود ۲۰ تولید داشت در سال‌های پایانی جنگ به بیش از ۵۰ تولید سالانه رسید که بسیاری از آن‌ها بهترین‌های سینمای ایران هستند و تجربه دوم همین دوران کرونا است که با وجود شرایط دشوار، امسال جشنواره ای داریم که با شرایط سخت تولید و اکران بیش از ۵۰ اثر وارد جشنواره شدند و شاهد حضور ۱۶ اثر داخل جشنواره بودیم که توانستند تا حدود قابل توجهی رضایت مخاطبان را جلب کنند. سینمای ایران در خون و رگ هنر ایران جاری است حتی در دوران کرونایی.

در ادامه کلیپی از فیلم‌های جشنواره با قطعه‌ای از محسن چاوشی پخش شد و پس از آن هیات داوری بخش سودای سیمرغ معرفی و روی سن حاضر شده و بیانیه آن توسط جمال ساداتیان بیان شد.

متن بیانیه به شرح زیر است: «حضور کم رونق بخش خصوصی و تولید کم آثار بر کیفیت آثار تاثیرگذار بود. عنصر داستان گویی کم شده است. تنوع ژانر و موضوع داشتیم و دیگر نمی‌توان گفت سینمای ایران تک ژانر است. فارغ از فضاسازی‌های خارج از عرف رسانه‌های فضای مجازی قضاوت کردیم. فضای مجازی امسال محلی برای تبلیغات غلوشده فیلم های خاص بود. امیدواریم سال بعد رقابت سالم تری داشته باشیم. خوشحالیم که اقتباس در سینمای ایران رونق گرفته است. هیات داوران اصرار داشت در این دوره بخشی از جداگانه برای نمایش فیلم های هنروتجربه برای اهالی رسانه ایجاد شود که این مهم از طرف جشنواره فراهم نشد. بخش مستقل فیلم اول و هنروتجربه باید در جشنواره شکل گیرد.»

بهترین جلوه‌های بصری

«ابلق» (فرید ناظر فصیحی)

ناظرفصیحی تاکید کرد: از خانواده فیلم «ابلق» و همکاران مستقیمم تشکر می‌کنم. جایزه را به همسرم تقدیم می‌کنم.

بهترین جلوه‌های ویژه میدانی

«تک تیرانداز» (ایمان کرمیان)

کرمیان پس از دریافت جایزه خاطرنشان کرد: سال‌ها دستیار بودم و البته بار سوم است این جایزه را دریافت می‌کنم. تولد آقای کیایی را تبریک می‌گویم.

بهترین چهره‌پردازی

«ابلق» (ایمان امیدواری)

بهترین طراحی لباس

«بی همه چیز» (مارال جیرانی)

جیرانی پس از دریافت جایزه بیان کرد: این اولین جایزه حرفه‌ای من است و خوشحالی‌ام برای «بی همه چیز» است. از همه گروه خوب فیلم تشکر می‌کنم. جای خانم‌های کوثری و تهرانی اینجا خالی است.

بهترین طراحی صحنه

«روزی روزگاری آبادان» (سهیل دانش اشراقی)

دانش اشراقی در ادامه عنوان کرد: خیلی خوشحالم که از ایران نرفتم. رفتن همیشه راه چاره نیست. از استاد اسکندری و گروه تولید فیلم ممنونم.

بهترین صدابردار

«یدو» (رشید دانشمند)

دانشمند پس از دریافت جایزه گفت: از تیم فیلم تشکر می‌کنم و جایزه را به خانواده‌ام تقدیم می‌کنم.

بهترین صداگذار

«یدو» (امیرحسین قاسمی)

بهترین موسیقی متن

«بی همه چیز» (حامد ثابت)

ثابت پس از دریافت جایزه تصریح کرد: تشکر از داوران و محسن قرایی کارگردان فیلم و نوروزبیگی تهیه‌کننده آن. سیمرغ را به نوازندگان ارکستر ملی و سمفونیک ایران تقدیم می‌کنم.

بهترین تدوین

«بی همه چیز» (عماد خدابخش)

خدابخش بیان کرد: تشکر از هیات داوران و تیم تولید فیلم و محسن قرایی برای اعتماد و صبرش. از استادانم خرقه پوش و دهقانی تشکر می‌کنم. این جایزه را به پدرم که در سخت‌ترین لحظات کنارم بود تقدیم می‌کنم. او فقط از من خواست آدم خوبی باشم امیدوارم ناامیدش نکنم.

بهترین فیلمبرداری

دیپلم افتخار بهترین فیلمبرداری به محمد رسولی برای فیلم «زالاوا» رسید. او پس از دریافت جایزه گفت: سپاس برای هیات داوران و بعد ارسلان امیری و گروه خوب «زالاوا» و خانواده عزیزم و یک نفر دیگر!

سیمرغ بلورین این بخش به مرتضی نجفی برای فیلم‌های «یدو» و «روشن» اهدا شد.

نجفی خاطرنشان کرد: ممنونم که ۲ سال پیاپی مرا لایق دانستند برای این جایزه. همین که استاد پورصمدی به من گفت دمت گرم برایم کافی است.

بهترین نقش مکمل مرد

«زالاوا» (پوریا رحیمی سام)

رحیمی سام تاکید کرد: الهی شکر…از داوران ممنونم. احترام ویژه به نامزدها که همه دوستانم هستند. خوشحالم که در این جمع نامزدی جایزه به من رسید. از گروه نازنین فیلم که به من اعتماد کردند ممنونم. من به نمایندگی از بچه‌های خوب کردستان اینجا ایستاده‌ام. خیلی سال پیش همین روز پدرم را از دست دادم و سر خاکسپاری‌اش نبودم. ۱۴ سال منتظر این لحظه بودم: سلام پدرم… جایزه‌ام را گرفتم.

بهترین نقش مکمل زن

«ابلق» (گلاره عباسی)

عباسی بیان کرد: خوشحالم که در جمع دوستانه این جایزه را می‌گیرم. از داوران ممنونم که نقش مرا دیدند. به دلیل اعتماد نرگس آبیار در همه این سال‌ها و نقش‌ها ممنونم. پدرم گفت اگر جایزه گرفتی از ما جایزه نگیر! من سیمرغ را تقدیم کردم به پدر و مادرم چون هیچوقت حرف‌شان را گوش نمی‌کنم! از همه تیم «ابلق» ممنونم که این جایزه را مدیون آن‌ها هستم.

بهترین نقش اول مرد

«روشن» (رضا عطاران)

عطاران پس از کسب جایزه اظهار کرد: تبریک می‌گویم به روح‌الله حجازی برای انتخاب من! تبریک می‌گویم به بقیه گروه. از «شیشلیک» ممنونم و مهدویان. مردم خواهند دید و نظرشان را می‌گویند. زودتر واکسن‌ها را بزنند و سرعت بگیرد برای هر شهر یک آمپول‌زن نگذارند که مدت‌ها طول بکشد!

بهترین نقش اول زن

دیپلم افتخار به ستاره پسیانی از فیلم «یدو» رسید. وی در ادامه گفت: خیلی خوشحالم که همگی را اینجا می‌بینم. تشکر می‌کنم از داوران که روزهای سختی داشتند. ممنونم از کل گروه تولید فیلم «یدو». اینکه مرا با آبادانی بودن آشنا کردند ممنونم. آقای جعفری مرسی که فیلم انسانی «یدو» را ساختید و اجازه دادید من سهمی داشته باشم. از آتیلا پسیانی و مادرم فاطمه نقوی تشکر می‌کنم که مرا با دنیای جادویی سینما آشنا کردند.

سیمرغ بلورین به رویا افشار از فیلم «مامان» رسید. او پس از دریافت جایزه خاطرنشان کرد: ممنونم برای این لطف. مطمئنم انتخاب سختی بوده است ولی ناگزیریم از انتخاب. من افتخار می‌کنم که همیشه کنار مردم ایستادم؛ مردمی که روزگار سختی را می‌گذارند. در این فیلم هم سعی کردم چهره‌ای از مردم را به نمایش بگذارم.

بهترین فیلمنامه

«زالاوا» (ارسلان امیری، آیدا پناهنده و تهمینه بهرام)

بهرام پس از دریافت جایزه بیان کرد: از داوران تشکر می کنم. از ارسلان امیری ممنونم که به من اعتماد کرد. کار کردن با تو خیلی لذت بخش بود. حالا که سیمرغ بهترین فیلمنامه دست من است نمی توانم از تی تی نام نبرم. آیدا تو یکی از ماندگارترین شخصیت های زن سینما را خلق کردی

بهترین فیلمنامه اقتباسی

«بی همه چیز» (محسن قرایی و محمد داوودی)

قرایی در جمله‌ای کوتاه ذکر کرد: از داوران و عوامل فیلم تشکر می‌کنم.

داودی اظهار کرد: از محسن عزیز ممنونم. سال سختی برای سینما بوده است. امشب جای خالی مردم را احساس کردیم. امیدوارم شر این ویروس جمع شود. یاد همه همکارانم را زنده می کنم خانم تهرانی و کوثری و پرویز پرستویی جایتان خالی است. شما در جان و دل مردم مانا هستید.

بهترین کارگردانی

«یدو» (مهدی جعفری)

جعفری گفت: ۲ ادای دین دارم؛ یکی به مردم مظلوم و صبور خوزستان به ویژه آبادان و دیگر فیلم های موسوم به کانونی. این فیلم به پای باشو نمی رسد ولی تلاشی برای احیای آن سینماست. از داوران ممنونم. همانطور که ارسلان گفت پشت هر یک از ما یک گروه است. از کانون و فارابی هم ممنونم.

بهترین فیلم

«یدو» (محمدرضا مصباح)

مصباح به همراه بازیگر نوجوان فیلم روی صحنه آمد و سیمرغ را به وی تقدیم کرد و گفت: درود به روح بزرگ امنیت و سلامت. از داوران ممنونم. افتخار می کنم که در رقابتی بودم که فیلم های ارزشمندی داشتند. من به نمایندگی همه نامزدها اینجا هستم. تشکر می‌کنم از تک تک گروهم و کسانی که کنار ما بودند. تشکر ویژه از مهدی جعفری و علی درخشنده. تشکر ویژه دارم از کانون و فارابی که این فیلم‌ها رونق یابد.

کارگردان اول

دیپلم افتخار این بخش به حسین دارابی با فیلم «مصلحت» رسید. وی عنوان کرد: بسم الله الرحمن رحیم. از داوران و خداوند متشکرم. عرض ادب به محضر امام زمان. از همه گروه ممنونم که در فیلم اول به من کمک کردند. از باشگاه سوره و پدر و مادرم و همسرم که با ۲ فرزند مرا همراهی کرد که بتوانم کار کنم.

سیمرغ بلورین این بخش به ارسلان امیری برای فیلم «زالاوا» اهدا شد. وی پس از دریافت جایزه گفت: درست است که جایزه را به کارگردان می‌دهند ولی بیش از ۱۰۰ نفر از عوامل در گرفتن این سیمرغ سنگین نقش داشتند. از فیلم اولی‌هایی که در این رقابت سالم کنار هم بودیم تشکر می‌کنم. از داوران ممنونم امیدوارم سلامت به سینمای ایران برگردد. سمیرا برادری مثل خواهرم است و پدرش ریسک تهیه‌کنندگی این فیلم را پذیرفتند. از فارابی ممنونم که هزینه ریسک را برای این فیلم‌ها کم کرده‌اند.

بهترین فیلم از نگاه ملی

سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی با یادی از سردار شهید قاسم سلیمانی به کارگردان و تهیه‌کننده فیلم سینمایی «تک تیرانداز» تقدیم شد.

علی غفاری کارگردان فیلم عنوان کرد: خوشحالم این جایزه را دریافت می‌کنم. جای همه همکارانم خالی است. از مجموعه روایت فتح و انجمن سینمای دفاع مقدس ممنونم. حق شهدا و خانواده شهدا از پرده سینما خیلی بیشتر از این است و از مسئولان می خواهم سینمای دفاع مقدس را بیشتر دریابند.

جایزه ویژه هیات داوران

«بی همه چیز» (محسن قرایی)

قرایی پس از دریافت جایزه عنوان کرد: ممنونم از هیات داوران که فیلم را لایق این جایزه دانستند.

بهترین فیلم از نظر مردم

فیلم سوم: «شیشلیک» با سه هزار و ۱۰۰ رای.

فیلم دوم: «بی همه چیز» با سه هزار و ۶۸ رای.

فیلم اول: «ابلق» با سه هزار و ۴۷۸ رای.

آبیار پس از دریافت جایزه تصریح کرد: فیلم «ابلق» صدای فروخورده همه آدم‌ها به ویژه زنان در شرایط پیچیده‌ای است که جامعه به آن‌ها تحمیل می‌کند. کار ما نشان دادن این ناهنجاری است. امیدوارم زمانی برسد که فریاد عدالت خواهی خفته نشود.

قاسمی نیز در پایان تاکید کرد: من از مردم تشکر می‌کنم که در شرایط کرونا حتی در سانس های ۹ صبح هم ما را تنها نگذاشتند. اختلالی در سامانه رخ داد و ما اعتراض کردیم و رصدی شد و این جایزه به ما رسید ولی باز هم می‌توانند بررسی کنند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است