«منصور»؛ متمرکز بر شخصیت | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۳۴
یادداشتی به قلم فرانک آرتا؛

«منصور»؛ متمرکز بر شخصیت

یک روزنامه‌نگار در یادداشتی به فیلم سینمایی «منصور» به کارگردانی سیاوش سرمدی که در جشنواره ملی فیلم فجر نمایش داده شد، پرداخته است.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، فرانک آرتا روزنامه‌نگار در یادداشتی به فیلم سینمایی «منصور» به کارگردانی سیاوش سرمدی و تهیه‌کنندگی جلیل شعبانی که محصول سازمان هنری رسانه ای اوج است و در سی و نهمین دوره جشنواره ملی فیلم فجر نمایش داده شد، پرداخته است.

متن یادداشت به شرح زیر است:

«منصور، برشی از زندگی شهید منصور ستاری از مقامات بلند پایه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که فیلمساز توانسته فیلمی متناسب با امکانات موجود از او بسازد.

بدین معنی که امکانات و تکنولوژی و اعتبارات مالی سینمای ایران اجازه نمی دهد که شاهد جاه طلبی های فیلمساز در به نمایش گذاشتن بُعد مهیج شغل شهید ستاری بود! حتی اگر تهیه کننده آن «اوج» باشد.

چون هوانوردی و خلبانی به اندازه کافی فرصت هایی ایجاد می کند که بتوان از آن فیلمی مفرح، حادثه پردازانه و قهرمان پرور ساخت.

نمونه جالب چنین فیلمی «هوانورد» به کارگردانی مارتین اسکورسیزی است که برای هر نوع تماشاگری جذابیت های بصری وافری دارد؛ صحنه های عاشقانه در پرواز، نماهای اکستریم لانگ شات از فرودگاه، تکنولوژی پیشرفته در خلق تصاویر جادویی، مهمانی های مجلل با لباس های پر زرق و ‌برق، بازیگران مشهور، پشت صحنه هالیوود و…

به همین دلیل حُسن «منصور» در این است که روی «شخصیت» متمرکز شده و به دور از تزریق حواشی گیج کننده، تلاش‌های ستاری را در احیا و توسعه صنعت نیروی هوایی کشور به تصویر می کشد.

ناگفته نماند دراماتیزه کردن شخصیت هایی همچون «ستاری» در سینمای ایران هم چندان راحت نیست! چون پیدا کردن عناصر جذاب از نقطه نظر سینمایی که بتوان آن ها را در معرض دید عموم قرار داد کم پیدا می شود، به همین دلیل فیلمساز در «منصور» سراغ درگیری ها و چالش های درون سازمانی می رود. به عبارتی چالش «شخص» در برابر شرایط بغرنج جنگ و افراد دردسرساز شکل می گیرد!

البته در نیمه نخست فیلم به همان دلایل که ذکر شد داستان کند پیش می رود و ‌فیلم خسته کننده به نظر می رسد، اما کم کم‌ خط اصلی داستان روشن تر می شود.

صحنه های درگیری با نماینده قوه قضاییه و یا نسخ کشی از مدیر دولتی رشوه گیر و یا جدال لفظی با نماینده مجلس تمامت خواه و یا مانور هوایی منجر به شکست مقابل رییس جمهور از صحنه های جالب توجه فیلم است.

بازی محسن قصابیان در نقش «منصور» قابل تقدیر است، چرا که یک تنه باید همدلی تماشاگر را به دوش بکشد و به عبارتی تنها ستاره فیلم است که باید توجهات را به خود جلب کند.

از اشکالات فیلم گریم آن است. هاشمی رفسنجانی بیشتر شبیه محمدعلی زم شده و در تعجبم که چرا صدا و تصاویر هاشمی کج و معوج شده است!

البته باید گفت اگر فیلم «منصور» تا حدودی موفق به نظر می رسد به دلیل کارگردانی آن است.

«سیاوش سرمدی» که در دو دهه‌ گذشته به‌عنوان مستندساز فعالیت کرده است و همین نکته درشکل گیری فضای فیلم موثر بوده است. حال باید منتظر فیلم بعدی سرمدی بود تا روند فیلمسازی او را بهتر ارزیابی کرد.»

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است