خالق تصاویر بکر آثار ویسکونتی و فلینی درگذشت | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۰
در 97 سالگی؛

خالق تصاویر بکر آثار ویسکونتی و فلینی درگذشت

جوزپه روتونو فیلمبردار بزرگ ایتالیایی فیلم های «روکو و برادرانش»، «یوزپلنگ» و «آمارکورد» در 97 سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از فیگارو، جوزپه روتونو فیلمبردار بزرگ ایتالیایی که با فیلمسازان نامدار ایتالیایی چون فلینی، ویسکونتی و دسیکا و همینطور سیدنی پولاک آمریکایی همکاری کرده بود، در ۹۷ سالگی از دنیا رفت. این خبر را رسانه های ایتالیایی اعلام کردند.

پپینو روتونو در سال ۱۹۲۳ در رم به دنیا آمد، او در ۲۰ سالگی وارد عرصه سینما شد. یکی از نخستین کارهای روتونو در دنیای سینما مربوط به فیلم «مردی با صلیب» ساخته روبرتو روسلینی بود، روتونو در این فیلم محصول سال ۱۹۴۳ در جایگاه دستیار فیلمبردار فعالیت می کرد.

او بعدها فیلمبرداری ۸ تا از کارهای فدریکو فلینی از جمله «کازانووا»، «ساتیریکون» و «آماروکورد» را انجام داد. روتونو با ویسکونتی و دسیکا نیز در کارهای مهمی چون «شب های سفید»، «روکو و برادرانش»، «یوزپلنگ»، «گلهای آفتابگردان»، «دیروز، امروز، فردا» همکاری کرد.

از فیلمهای غیر ایتالیایی این فیلمبردار سرشناس هم می توان به «کتاب آفرینش» اثر جان هیوستن، «این طور چیزها» باب فاسی و «سبرینا» ساخته پولاک اشاره کرد.

جوزپه روتونو در سال ۱۹۸۰ برای فیلمبرداری فیلم «این طور چیزها» نامزد جایزه اسکار شد و توانست جایزه بفتا را نیز دریافت کند.

این فیلمبردار سرشناس ایتالیایی که دوران کاری اش از نیمه های دهه ۴۰ آغاز و تا اواخر دهه ۹۰ ادامه داشت، در پایان فعالیت هنری اش به عنوان مدرس فیلمبرداری در مدرسه ملی فیلم در شهر رم ایتالیا فعالیت داشت.

محمدامین شکاری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است