کسی می‌داند چه چیزی «اخلاقی» است؟/ باید تئاتر آنلاین را جدی بگیریم | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۰۱
آژیر ارشد در گفتگو با صبا:

کسی می‌داند چه چیزی «اخلاقی» است؟/ باید تئاتر آنلاین را جدی بگیریم

امیرحسین آژیر ارشد درباره اجرای نمایش «ریبوت» در جشنواره تئاتر فجر و مشکلات این حوزه گفت.

امیرحسین آژیر ارشد که با نمایش «ریبوت» در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر حضور دارد در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا درباره این اثر گفت: این نمایش درباره تقابل ۴ نفر با گذشته‌های مختلف است که در یک بازی زیرزمینی دچار چالش می‌شوند؛ یک بازی زیرزمینی که با هدف مالی رقم خورده و بیشتر آ‌ن‌ها بر اساس نیاز مالی به این بازی کشیده شده‌اند ولی این موضوع کم‌کم به بازی‌ای تبدیل می‌شود که مرزهای اخلاق در آن باریک می‌شود و در هر بازی اخلاق از بین می‌رود. یک جاهایی حتی تماشاگران هم نمی‌توانند تشخیص بدهند که کدام قسمت بازی اخلاق را زیر سوال می‌برد و تعریف درست از اخلاق در موقعیت‌های مختلف ممکن است چه چیزی باشد؟

وی با بیان اینکه در این نمایش به صورت مینی‌مالیستی به موضوع پرداخته‌اند درباره تمرین در شرایط کرونا اظهار کرد: تمرین های ما با حفظ پروتکل‌های بهداشتی انجام شد ولی نگرانی‌هایی داشتیم چون به‌هرحال تئاتر فضای سربسته‌ای دارد، به همین دلیل من کمی سر این قضیه دلهره داشتم، اما سعی می‌کردیم تا جایی که ممکن است با حفظ شرایط بهداشتی از تمرین ها عقب نیافتیم و با حداکثر تلاش این قضیه را رقم بزنیم و درست پیش برویم.

این کارگردان با اشاره به اینکه تئاتر به عنوان یک شغل در مشهد شناخته شده نیست، توضیح داد: اتفاق ناراحت کننده‌ای که با ورود کرونا به ایران افتاد این بود که بسیاری از تئاتری‌ها بیکار، سرخورده و افسرده شدند. این موضوع حتی در قشری که تازه وارد این حوزه شده بودند، شوق و ذوق داشتند، می‌خواستند دیده شوند و خود را نشان بدهند، وجه بیشتری داشت. حالا هم هیچ بودجه‌ای به این افراد اختصاص پیدا نکرده است. با این حال همین شرایط کرونایی می‌تواند عاملی باشد تا برنامه‌ریزی دقیق‌تر و هدفمندتری برای شرایط این چنینی انجام شود تا هنرمندان دچار افسردگی نشوند، از تئاتر فاصله نگیرند و یک نیرو و پتانسیل خوب را از دست ندهیم.

به گفته وی، هیچ برنامه حمایتی پشت تئاتر نیست و هنرمندان تئاتر همیشه مورد کم لطفی مسئولان بوده‌اند.

آژیر ارشد با مثبت ارزیابی کردن برپایی جشنواره تئاتر فجر عنوان کرد: اتفاق مثبتی که جشنواره تئاتر فجر  هر سال رقم می‌زند این است که عده‌ای از تئاتری‌ها دور هم جمع می‌شوند، اطلاعات خود را با هم به اشتراک می‌گذارند و کارهای یکدیگر را می‌بینند، این امر به خودی خود اتفاق مثبتی است اما به نظرم برای فراموش نشدن تئاتر نیازی به جشنواره نداریم بلکه نیاز به این داریم که تئاتر به روز شود و تئاتر آنلاین داشته باشیم، دولت باید برنامه‌ای بچیند که این هنر در سبد خانواده‌ها قرار بگیرد تا ذوق و شوق برای تماشای آن داشته باشند و فرزندانشان را آموزش دهند تا این هنر را دنبال کنند.

این هنرمند جوان در پایان توضیح داد: این هنر هنوز به آن صورت در سبد خانواده جا نگرفته بلکه یک مخاطب ثابت دارد که در اقلیت قرار دارند مثلا تئاتر مشهد که به عنوان قطب دوم تئاتر ایران شناخته می‌شود هنوز خیلی جا دارد که دایره مخاطبانش وسیع‌تر شود، ضمن اینکه شیوه‌هایی که یک تئاتر اجرا می‌شود مهم است مثلا به نظرم می‌شود به تئاتر آنلاین بهتر پرداخت بنابراین اگر قرار است کرونا ادامه پیدا کند باید با برنامه‌ریزی هدفمند به روشن بودن چراغ تئاتر کمک کنیم.

این نمایش یکشنبه ۱۹ بهمن در سالن اصلی تالار مولوی اجرا شد.

سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافرآستانه دوشنبه ۲۰ بهمن‌ماه با معرفی برگزیدگان در آیین اختتامیه به کار خود پایان می‌دهد.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/285/101/000
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    21/913/998/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    3/035/327/000
  • مست عشق
    پیش‌فروش1/985/780/000