جشنواره باعث شد بفهمیم تئاتر زنده است/ دلتنگی برای دوست پنجم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۴۵
امیر دلفانی در گفتگو با صبا:

جشنواره باعث شد بفهمیم تئاتر زنده است/ دلتنگی برای دوست پنجم

امیر دلفانی درباره روند پیش تولید و اجرای نمایش «بین یه عالمه ماهی» در جشنواره تئاتر فجر توضیحاتی را ارایه داد.

امیر دلفانی کارگردان و نویسنده نمایش «بین یه عالمه ماهی» که در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر روی صحنه رفت در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا درباره روند پیش‌تولید این اثر گفت: ابتدا ما در نظر داشتیم اجرای نمایش در اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ باشد و از آذرماه تمرین‌ها را شروع کردیم، ولی با شیوع ویروس کرونا همه ‌سالن‌ها و تماشاخانه‌ها تعطیل شد. ما هم تمرین‌ها را تعطیل و سعی کردیم بیشتر به صورت پژوهشی و تماس تصویری با هم ‌گفتگو و آزمون و خطا کنیم. بعد از مدتی که شمار مبتلایان کم‌تر شد ما‌ با دادن آزمایش و رعایت موارد بهداشتی تمرین‌ها را شروع کردیم.  مدت کوتاهی هم تماشاخانه‌ها باز شد و ما توانستیم حدود بیست اجرای عمومی داشته باشیم. برخی روزها هم دو اجرا با نصف ظرفیت سالن داشتیم.

وی افزود: بعد از آن با هم‌فکری گروه برای شرکت در سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر اقدام کردیم ولی هنوز همه‌ ما مردد بودیم ‌که آیا اجراها آنلاین است یا مخاطبان حضور دارند؟ خوشبختانه کار تایید شد و با دعوت دبیرخانه در جشنواره فجر اجرا کردیم. ما گروهی هستیم که چندسال است با هم کار می‌کنیم و از شهرستان شروع کردیم. در دوران دانشجویی در اراک، تبریز و خرم‌آباد کار تولید می‌کردیم و در تهران هم‌ با کمک هم این کار را شروع کردیم و به مرحله اجرا رساندیم و ۱۵ و ۱۶ بهمن در سالن سایه تئاتر شهر روی صحنه بردیم.

این کارگردان با بیان اینکه این نمایشنامه را برای پایان‌نامه کارشناسی‌اش نوشته است، عنوان کرد: آن‌موقع به صورت پنج‌ صفحه به صورت مونولوگ‌های موازی بود.‌ پنج دوست هستند که در یک فضای یدون زمان و مکان خاطرات خود را مرور می‌کنند. این خاطرات به جنگ، مهاجرت، ترس و عشق طعنه می‌زند و تم اصلی داستان دلتنگی این چهار نفر است برای رفیق پنجم‌ که بین‌شان نیست.

وی دادمه داد: در مقطع کارشناسی ارشد کارگردانی نیز همین نمایشنامه‌ را به صورت گروهی پیش بردیم. آزمون و خطاهای بسیاری انجام دادیم، از سبک‌های مختلفی وام گرفتیم، از تعزیه و شیوه‌های نقالی و روایتگری ایرانی در فرم و محتوای اثر استفاده کردیم. برای اینکه طولانی شدن تمرین ها روند فرسایشی نداشته باشد، تصمیم گرفتیم پژوهش و تحقیق را بیشتر کنیم تا نه ذهنمان از کار دور شود، نه تمرین پشت سر هم میزانسن‌های طولانی  باعث خستگی‌ گروه شود و فکر می‌کنم خداراشکر خوب پیش رفتیم.

دلفانی در پایان درباره تاثیر برگزاری جشنواره تئاتر فجر بر رونق دوباره حوزه تئاتر تصریح کرد: استقبال تماشاچیان را در این دوره نمی‌توان با ادوار گذشته مقایسه کرد، زیرا به لحاظ بهداشتی نگرانی‌هایی وجود دارد. همین که جشنواره برگزار شد روح تازه ‌ای به تئاتر دمیده شد، که ببینیم تئاتر زنده‌است و نفس می‌کشد. مخصوصا در شهرستان‌ها که افراد در یک سال گذشته نمی‌توانستند هیچ‌ فعالیتی کنند. خوشبختانه تئاتر هزاران سال قدمت دارد و نه این بیماری و نه هیچ چیز دیگری نمی‌تواند آن را از بین ببرد. اهالی تئاتر باید امید داشته باشند تا اجراهای بهتری از آن‌ها ببینیم. امیدوارم جمعیت تئاتر بعد از گذراندن ویروس کرونا باز هم به سالن‌های تئاتر برگردند، با اجراهای قوی‌تر و تمرکز و مخاطب بیشتر.

سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافرآستانه دوشنبه ۲۰ بهمن‌ماه با معرفی برگزیدگان در آیین اختتامیه به کار خود پایان می‌دهد.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است