«سگدو» کابوس‌های دختریست که قصد مهاجرت دارد/ مردم تشنه تئاتر هستند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۰۵
عباس غفاری در گفتگو با صبا:

«سگدو» کابوس‌های دختریست که قصد مهاجرت دارد/ مردم تشنه تئاتر هستند

عباس غفاری درباره اجرای نمایش «سگدو» در جشنواره تئاتر فجر و مشکلات حوزه تئاتر گفت.

عباس غفاری کارگردان تئاتر «سگدو» در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا درباره روند پیش‌تولید نمایش «سگدو» که یک دور آبان و آذر سال ۹۸ در سالن سایه تئاترشهر اجرا شده است، توضیح داد: ابتدا قصد داشتم این‌ نمایش را در سالن خصوصی هم اجرا کنم‌ اما به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا همه سالن‌ها تعطیل شد تا زمانی که برای سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر تقاضا دادیم و اجرای ما پذیرفته شد.

وی افزود: یک پروسه تولیدی جدید داشتیم چون یکسال از اجرا گذشته بود پس تقریبا دو _ سه هفته فرصت تمرین داشتیم تا برای جشنواره آماده شویم. با هنرمندان گروه تماس گرفتم و با توجه به سختی‌ها و شرایط ویروس کرونا خوشبختانه همه اعلام آمادگی کردند. متاسفانه ۲ روز مانده به شروع تمرین‌ها زهره رستمی بازیگر ما مبتلا به ویروس کرونا شد و ما مجبور شدیم کس دیگری را برای جایگزینی پیدا کنیم. چون شخصیت و نمایش کار سختی بود، پروسه پیدا کردن بازیگر جدید بسیار دشوار بود ولی خوشبختانه مرضیه بدرقه این نقش را پذیرفتند و نمایش ۱۵ و ۱۶ بهمن در سالن چارسو تئاترشهر روی صحنه رفت.

این کارگردان درباره محتوای داستانی نمایش بیان کرد: نمایشنامه را محمد چرم‌شیر نوشته و قصه نمایش درباره دختری به نام ‌لنا است که قصد مهاجرت به یک کشور اروپایی دارد اما کابوس‌ها او را رها نمی‌کنند. در واقع تماشاگر با کابوس‌های لنا همراه می‌شود‌. مساله مهاجرت و پناهندگی یکی از مسائل مهم‌ جهان است. آدم‌ها در پی آزادی و خوشبختی می‌خواهند از یک جایی به جای دیگر بروند. حتی در این شرایط کرونا هم‌ مساله مهاجرت  همچنان وجود دارد.

وی افزود: متاسفانه می‌بینیم که کشتی‌ها در دریای مدیترانه غرق می‌شوند و کامیون‌هایی که مهاجران را منتقل می‌کنند، تصادف می‌کنند یا کسانی با خفگی جان خود را از دست می‌دهند. تمام این اتفاقات مانع از این نمی‌شود که آدم‌ها مهاجرت نکنند، زیرا دوست دارند به زندگی بهتر و رفاه مالی دست پیدا کنند درنتیجه صحبت کردن درباره مهاجرت هرگز کهنه نمی‌شود.

غفاری با بیان اینکه مردم تشنه تئاتر هستند درباره استقبال تماشاچیان از اجراها عنوان کرد: تقریبا می‌توان‌ گفت یک سال است که تئاتر ما تعطیل بود و فقط یک مقطع کوتاه سالن‌ها برای اجرا باز شدند. مردم یک سال است که تئاتر، سینما و کنسرت نرفته‌اند و بسیار تشنه‌اند. ما در کشور به‌شدت دچار ضعف فرهنگی هستیم و به اعتقاد من تنها چیزی که می‌تواند جامعه را از خشونت و غم‌زدگی نجات دهد، هنر است و مخصوصا هنر تئاتر، زیرا می‌تواند حرف‌های انسان‌هایی که در اجتماع ما زندگی می‌کنند را بازگو کند. ما باید دوباره به دورانی بازگردیم که هنر در جامعه رواج‌ داشته باشد. خوشبختانه در این چند روزی که از جشنواره تئاتر فجر گذشته است استقبال تماشاچیان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خوب بوده است. البته سالن‌ها با ظرفیت ۳۰ و ۵۰ درصد اجرا می‌کنند چون باید سلامت عوامل و مخاطبان حفظ شود.

غفاری درباره مشکلات حوزه تئاتر و نبود حمایت مسئلان از هنرمندان تصریح کرد: از زمانی که ویروس کرونا شروع شد، دولت مدام به هنرمندان وعده بسته رفاهی داد و بعد از گذشت یک سال هنوز چیزی پرداخت نشده است. در این مدت عوامل و هنرمندان تئاتر بیکار بوده‌اند و مشکلات شدید روحی و مالی داشتند. اگر در کشورهای دیگر با تعطیلی سالن‌ها مواجه بودیم در عوض دولت‌ها حقوق و وام‌های بلاعوض به هنرمندان پرداخت می‌کردند تا زندگی روزمره خود را بگذرانند اما متاسفانه در کشور ما نه سالن‌ها باز بود تا بتوان مشکلات روحی و روانی را التیام بخشید و نه مشکلات مالی حل می‌شد.

این نویسنده و کارگردان تئاتر در پایان عنوان کرد: بحث من اصلا سیاسی نیست بلکه صنفی است زیرا هنر بسیار بالاتر از سیاست قرار دارد. در این مدت هنرمندان عزیزی را از دست دادیم که به سادگی نمی‌توانیم ‌جای افرادی مانند پرویز پورحسینی، نصرت کریمی، کریم‌ اکبری مبارکه و هنرمندان دیگر را پر کنیم. با توجه به شرایطی که پیش‌بینی می‌شود تا یک سال دیگر هم درگیر ویروس کرونا هستیم و نمی‌شود فقط با تعطیلی تماشاخانه‌ها، سینماها و کنسرت‌ها وضعیت را مدیریت کرد، بلکه باید هنرمندان را حمایت کنند.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است