هاروارد قصد داشت به کیارستمی یک جایگاه بدهد/ طرفدار جدی سینمای ایران هستم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۵۲
مدیر دپارتمان فیلم دانشگاه هاروارد:

هاروارد قصد داشت به کیارستمی یک جایگاه بدهد/ طرفدار جدی سینمای ایران هستم

مدیر دپارتمان فیلم دانشگاه هاروارد می‌گوید این دانشگاه قبل از فوت عباس کیارستمی تصمیم گرفته بود جایگاهی را برای نخستین بار به یک فیلمساز که کیارستمی باشد، بدهد.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، معاونت پژوهشی دانشکده الهیات دانشگاه تهران پنجشنبه نهم بهمن ماه وبیناری مشترک با دانشگاه هاروارد و با حضور مهمانانی از ۲ کشور برگزار کرد.

در این وبینار که به زبان انگلیسی و با مدیریت محمود نوری فیلمساز و دکترای تاریخ هنر، برگزار شد، راب ماس مستندساز و استاد و مدیر دپارتمان هنر، فیلم و مطالعات تصویری دانشگاه هاروارد و نادیا مفتونی استاد فلسفه دانشکده الهیات دانشگاه تهران سخنرانی کردند.

نادیا مفتونی استاد فلسفه دانشکده الهیات دانشگاه تهران به ظرفیت بالای فلسفی آثار هنری به طور کلی و توان فلسفی آثار راب ماس به طور خاص اشاره کرد و نظریه هنر فاضله فارابی را توضیح داد که هنر را برای انتقال معارف و سعادت معقول به اذهان و قلوب مردم ضروری می‌شمارد.

یکی از حضار اصطلاحی را که مفتونی در این زمینه ابداع کرده بود، مطرح کرد و گفت: اصطلاح فیلارتیست philartist در مقالات و کتاب‌های مفتونی به معنای کسی است که می‌تواند به وسیله هنر و آثار هنری حقایق فلسفی را بیان کند.

راب ماس مستندساز و استاد و مدیر دپارتمان هنر، فیلم و مطالعات تصویری دانشگاه هاروارد این اصطلاح و مفهوم را که ترکیبی از دانش نظری و مهارت عملی بسیار جالب دانست و گفت: ما در دانشگاه هاروارد و در دپارتمان خودمان به سمت scholar practitioner می‌رویم و به نظر من آینده دانشگاه‌ها در جهان به چنین سمت و سویی می‌رود یعنی محقق صرف نیازهایمان را برطرف نمی‌کند.

وی افزود: بیست سال پیش، محقق صرف بودن مزیت محسوب می‌شد اما اینک ما با فهم فزاینده ای به سوی مزیت بودن scholar practitioner پیش می‌رویم.

ماس همچنین درباره شیفتگی خود نسبت به سینمای ایران گفت: من متخصص سینمای ایران نیستم اما عاشق سینمای ایران هستم. کارگردانان ایرانی زیادی مرا تحت تاثیر قرار داده‌اند. وقتی فیلم جدیدی از ایران عرضه می‌شود گویی برای من و دوستانم و سینمادوستان بهانه‌ای برای گردهمایی و خوشحالی به وجود می‌آید. در هاروارد هرساله برنامه‌ای تحت عنوان درس‌گفتار نورتون برگزار می‌شود که به شعر می‌پردازد اما شعر به معنای عام آن نه به معنای خاص آن که ایرانی‌ها بهتر از هر کسی آن را می‌شناسند.

این مستندساز ادامه داد: تی اس الیوت، لئونارد برنستاین و تونی موریسون در قالب این جایگاه صحبت کرده‌اند. ما داشتیم برای اولین بار به دادن این جایگاه به یک فیلمساز فکر می‌کردیم. تنها فیلمسازی در جهان که کمیته ما اعتقاد داشت هم می‌تواند در بالاترین مراتب سینما باشد، هم نمادی از سینمای معاصر باشد و هم بتواند ۲ درس‌گفتار را در این جایگاه ارایه دهد، عباس کیارستمی بود. ۶ درس‌گفتار حجم زیادی است و فیلمسازان لزوما سخنرانان خوبی نیستند اما تنها فیلمسازی که کمیته ما روی آن توافق داشت کیارستمی بود و این مساله درست به کمی قبل از فوت او برمی‌گردد.

استاد و مدیر دپارتمان هنر، فیلم و مطالعات تصویری دانشگاه هاروارد بیان کرد: دانشگاه هاروارد در غیاب عباس کیارستمی این جایگاه را به صورت مشترک به سه فیلمساز دیگر نظیر فردریک وایزمن، آنیس واردا و ویم وندرس داد. از دیگر هنرمندانی که در تاریخ هاروارد در این جایگاه سخن گفته‌اند، می‌توان به ایگور استراوینسکی، اروین پانوفسکی، خورخه لوئیس بورخس، نورتروپ فرای و اومبرتو اکو اشاره کرد.

راب ماس در پایان گفت: برخی از ویژگی‌های سینمای ایران که مرا تحت تاثیر قرار داده‌اند عبارتند از شاعرانگی تصویر، روایت‌های داستانی خاص و حرکت روان بین سینمای داستانی و غیرداستانی. همچنین سینمای ایران بیانگر آزادی فراوان در چارچوب قیود فراوان است که به نوعی بهترین نوع هنر و سینما است. من در این زمینه بیش از آنکه به عنوان پژوهشگر صحبت کنم به عنوان یک طرفدار جدی صحبت می‌کنم و سینمای ایران بخش مهمی از زندگی من و رشد سینمایی من بوده است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000