اعلام خبر درگذشت فیلمبردار آثار کوزینتسف و بازیگر سرشناس آمریکایی | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۳۲

اعلام خبر درگذشت فیلمبردار آثار کوزینتسف و بازیگر سرشناس آمریکایی

شب گذشته خبر درگذشت هال هالبروک بازیگر کهنه کار آمریکایی و یوناس گریسیوس فیلمبردار شناخته شده لیتوانیایی اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از ورایتی، هال هالبروک بازیگر برنده جوایز امی و تونی که بیشتر برای ایفای نقش مارک تواین در یک نمایش تک نفره در طول چندین دهه شناخته می شد، روز ۲۳ ژانویه در ۹۵ سالگی از دنیا رفت.

دستیار شخصی هالبروک، خبر درگذشت این بازیگر را شب گذشته یک فوریه به نیویورک تایمز اعلام کرد.

هالبروک بیشتر برای ایفای نقش مارک تواین رمان نویس سرشناس آمریکایی در نمایش تک نفره «مارک تواین شو» به کارگردانی خودش شهرت داشت او برای ایفای این نقش در سال ۱۹۶۶ جایزه تونی بهترین بازیگر را دریافت کرد. او در سال های ۱۹۷۷ و ۲۰۰۵ بار دیگر به این نقش بازگشت و نزدیک به ۲۲۰۰ بار آن را در تئاترهای سراسر کشور آمریکا روی صحنه برد. اولین بار هالبروک سال ۱۹۵۴ نقش مارک تواین را در این نمایش بازی کرده بود. اقتباس تلویزیونی این نمایش برای هالبروک نامزدی جایزه امی را نیز به همراه داشت.

هال هالبروک یک بار در سال ۲۰۰۸ برای بازی در فیلم «درون وحشی» نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر مکمل مرد شد، او در آن سال با ۸۲ سال سن لقب پیرترین نامزد بازیگری اسکار مرد تاریخ را از آن خود کرده بود.

از دیگر نقش های هالبروک می توان به  کاراکترش در فیلم «همه مردان رییس جمهور» (۱۹۷۶) که مرد «ته حلقی» مشهور بود اشاره کرد، در آن فیلم او صاحب دیالوگ مشهور «رد پول رو دنبال کن» بود.

در دیگر خبر مربوط به درگذشت یک سینماگر در دنیا، یوناس گریسیوس فیلمبردار شناخته شده لیتوانیایی آثار شاخصی چون «هملت» و «شاه لیر» هر دو ساخته گریگوری کوزینتسف در ۹۲ سالگی درگذشت. آگوستیناس گریسیوس پسر این فیلمبردار مرگ پدرش را در روز دوشنبه یک فوریه تایید کرد.

یوناس گریسیوس که در سال ۱۹۲۸ به دنیا آمده بود در دنیای سینما بیشتر به واسطه چند فیلم کلاسیک از جمله فیلم محصول ۱۹۶۶ «هیچکس نمی خواهد بمیرد» ساخته ویتاوتاس زالاکویسیوس و فیلم «دختر و پژواک» ساخته سال ۱۹۶۵ آروناس زبریوناس شناخته می شد.

گریسیوس از انستیتوی فیلم گراسیموف در موسکو فارغ التحصیل شده بود او در کشور شوروی فیلمبرداری دو تا از کارهای شاخص سینمای آن دوره این کشور یعنی «هملت» (۱۹۶۴) و «شاه لیر» (۱۹۷۱) هر دو ساخته گریگوری کوزینتسف را برعهده داشت.

این فیلمبردار لیتوانیایی مدیر فیلمبرداری اولین فیلم تولید مشترک بین آمریکا و شوروی در دوران جنگ سرد در سال ۱۹۷۶ با نام «پرنده آبی» به کارگردان جرج کیوکر، با بازی الیزابت تیلور، جین فوندا و آوا گاردنر نیز بود.

یوناس گریسیوس در طول دوران زندگی اش جوایز زیادی دریافت کرد که از جمله آنها می توان به جایزه هنر در فرهنگ ملی لیتوانی در سال ۲۰۱۳ اشاره کرد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است