انتقال مجموع بایگانی‌های راکد استان کرمانشاه به آرشیو ملی ایران

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، بر اساس قانون تاسیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، همه اسناد و اوراق بایگانی راکد ادارات و دستگاه‌های اجرایی کشور باید به آرشیو ملی ایران منتقل شود.

میثاق گودرزی مدیرکل اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور و حسین خوش‌اقبال معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمانشاه، در جلسه‌ای مشترک موضوع واسپاری اسناد و اوراق بایگانی راکد دستگاه‌های دولتی این استان را مورد بررسی قرار دادند و ضمن از میان رفتن مشکلات موجود بر اجرای کامل قانون، تاکید کردند.

میثاق گودرزی مدیرکل اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور با اشاره به وجود بیش از 3 میلیون و 222 هزار برگ و قطعه اسناد و تصاویر تاریخی استان کرمانشاه در آرشیو ملی ایران گفت: منابع موجود در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، منبع با ارزش تاریخی برای محققان و تاریخ‌پژوهان است و دانشجویان، اساتید دانشگاه و سند‌پژوهان می‌توانند با استفاده از این اسناد بیش از پیش تاریخ ملی و محلی استان کرمانشاه و منطقه غرب کشور را معرفی کنند.

وی ادامه داد: طرح‌های مربوط به حافظه جهانی، مکتب، تاریخ شفاهی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای گروه‌های هدف در استان تاریخی و فرهنگی کرمانشاه اجرایی می‌شود  زیرا منابع ارزشمندی به عنوان میراث مکتوب و معنوی، در استان کرمانشاه وجود دارد. به همین منظور همکاری دستگاه‌های اجرایی مرتبط و تشکل‌های علمی، فرهنگی و هنری استان برای ثبت در فهرست آثار ملی و جهانی مورد بررسی قرار گرفت.

حسین خوش‌اقبال معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمانشاه همچنین با اعلام آمادگی برای اجرای کامل قوانین واسپاری اسناد و اوراق دولتی استان کرمانشاه به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: ثبت اسناد و مدارک دولتی در آرشیو ملی ایران به نوعی ثبت عملکرد دستگاه‌های اجرایی در تاریخ مکتوب کشور به شمار می‌رود و همه ادارات باید به این امر مهم توجه ویژه داشته باشند.

وی ادامه داد: در همین راستا می‌توان نمایشگاه‌های اسنادی، کارگاه‌های آموزشی و استفاده از ظرفیت فعالان فرهنگی استان کرمانشاه برای تبیین و تشریح تاریخ غنی این استان برپا کرد.

معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمانشاه در پایان مطرح کرد: در برهه‌های تاریخی و وقایع تلخ و شیرین روزگار، مردم استان کرمانشاه همواره نقش مهمی در آبادانی ایران به ویژه در سال‌های انقلاب و هشت سال دفاع مقدس داشته اند. رشادت و پایمردی این مردم برای دفاع از کشور و انقلاب زبانزد است که اسناد این افتخارهای بزرگ باید در تاریخ ایران اسلامی ثبت شود. از همین‌رو برای اجرای طرح‌ها و کارگاه‌های تاریخ شفاهی برای ثبت خاطرات و عملکرد رجال سیاسی و مفاخر این استان اعلام آمادگی می‌کنیم.

انتهای پیام/