انتقال مجموع بایگانی‌های راکد استان کرمانشاه به آرشیو ملی ایران | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۳۳

انتقال مجموع بایگانی‌های راکد استان کرمانشاه به آرشیو ملی ایران

معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمانشاه از انتقال مجموع بایگانی راکد استان کرمانشاه به آرشیو ملی ایران خبر داد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، بر اساس قانون تاسیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، همه اسناد و اوراق بایگانی راکد ادارات و دستگاه‌های اجرایی کشور باید به آرشیو ملی ایران منتقل شود.

میثاق گودرزی مدیرکل اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور و حسین خوش‌اقبال معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمانشاه، در جلسه‌ای مشترک موضوع واسپاری اسناد و اوراق بایگانی راکد دستگاه‌های دولتی این استان را مورد بررسی قرار دادند و ضمن از میان رفتن مشکلات موجود بر اجرای کامل قانون، تاکید کردند.

میثاق گودرزی مدیرکل اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور با اشاره به وجود بیش از ۳ میلیون و ۲۲۲ هزار برگ و قطعه اسناد و تصاویر تاریخی استان کرمانشاه در آرشیو ملی ایران گفت: منابع موجود در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، منبع با ارزش تاریخی برای محققان و تاریخ‌پژوهان است و دانشجویان، اساتید دانشگاه و سند‌پژوهان می‌توانند با استفاده از این اسناد بیش از پیش تاریخ ملی و محلی استان کرمانشاه و منطقه غرب کشور را معرفی کنند.

وی ادامه داد: طرح‌های مربوط به حافظه جهانی، مکتب، تاریخ شفاهی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای گروه‌های هدف در استان تاریخی و فرهنگی کرمانشاه اجرایی می‌شود  زیرا منابع ارزشمندی به عنوان میراث مکتوب و معنوی، در استان کرمانشاه وجود دارد. به همین منظور همکاری دستگاه‌های اجرایی مرتبط و تشکل‌های علمی، فرهنگی و هنری استان برای ثبت در فهرست آثار ملی و جهانی مورد بررسی قرار گرفت.

حسین خوش‌اقبال معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمانشاه همچنین با اعلام آمادگی برای اجرای کامل قوانین واسپاری اسناد و اوراق دولتی استان کرمانشاه به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: ثبت اسناد و مدارک دولتی در آرشیو ملی ایران به نوعی ثبت عملکرد دستگاه‌های اجرایی در تاریخ مکتوب کشور به شمار می‌رود و همه ادارات باید به این امر مهم توجه ویژه داشته باشند.

وی ادامه داد: در همین راستا می‌توان نمایشگاه‌های اسنادی، کارگاه‌های آموزشی و استفاده از ظرفیت فعالان فرهنگی استان کرمانشاه برای تبیین و تشریح تاریخ غنی این استان برپا کرد.

معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمانشاه در پایان مطرح کرد: در برهه‌های تاریخی و وقایع تلخ و شیرین روزگار، مردم استان کرمانشاه همواره نقش مهمی در آبادانی ایران به ویژه در سال‌های انقلاب و هشت سال دفاع مقدس داشته اند. رشادت و پایمردی این مردم برای دفاع از کشور و انقلاب زبانزد است که اسناد این افتخارهای بزرگ باید در تاریخ ایران اسلامی ثبت شود. از همین‌رو برای اجرای طرح‌ها و کارگاه‌های تاریخ شفاهی برای ثبت خاطرات و عملکرد رجال سیاسی و مفاخر این استان اعلام آمادگی می‌کنیم.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است