امروز ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۰۵:۱۴
حسین مسافرآستانه:

تلویزیون تئاتر ایران فرصتی نو برای ارتباطات بین‌الملل است/ اجرای زنده آثار نمایشی

حسین مسافرآستانه درباره سامانه تلویزیون تئاتر ایران و ویژگی‌های آن می‌گوید.

به گزارش صبا به نقل از عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، حسین مسافر آستانه دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر درباره راه‌اندازی سامانه تلویزیونی تئاتر ایران گفت: حفظ سلامت اجتماعی در اولویت است و لذا با توجه به شرایط خاصی که در آن قرار داریم برگزاری موثر جشنواره امسال تئاتر فجر صرفا از طریق فضای مجازی امکان‌پذیر بود تا این رویداد بتواند آثار نمایشی راه‌یافته را از این طریق در معرض دید عموم علاقه‌مندان قرار دهد که برای این کار باید زیرساخت‌هایی تدارک دیده و طراحی می‌شد.

وی ادامه داد: این امر منجر به ارایه سازوکار برای ضبط حرفه‌ای آثار با قابلیت پخش و دیده شدن از سوی مخاطبان را شد و پرداختن به آن در اولویت کاری دبیرخانه جشنواره قرار گرفت تا طی یک کارگردانی ویژه و با فراهم آوری امکانات فنی لازم از اجرای زنده آثار ضبط و تدوین صورت گیرد و برای پخش آماده شود که به‌ جرئت می‌توان گفت پیشتر چنین اقدامی را در هیچ‌یک از جشنواره‌های تئاتر شاهد نبودیم.

مسافر آستانه تصریح کرد: اتخاذ چنین تصمیمی یعنی تحمیل هزینه‌هایی که در آغاز و در برآورد بودجه جشنواره پیش‌بینی‌نشده بود مضافا بر اینکه نیاز به‌ صرف وقت بیشتری نیز بود درنتیجه با پیگیری‌های دبیرخانه و البته صرفه‌جویی در برخی از هزینه‌های جاری جشنواره توانستیم این امر را تا حد زیادی محقق کرده و جامه عمل بپوشانیم.

دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر عنوان کرد: پس از تولید و قابل‌عرضه شدن آثار، مرحله بعدی آن بود که این آثار که معمولا با ۲ روز تاخیر از زمان اجرای زنده آماده پخش می‌شوند در فضای مجازی تعریف‌شده‌ای بارگذاری و در دسترس عموم علاقه‌مندان قرار گیرند که پیش‌ از این چند پلتفرم با توجه به حاکم شدن شرایط کرونایی اقدام به این کار کرده بودند و شاهد بودیم که سایت تیوال و نمایش نت در این زمینه پیش‌قدم بودند.

وی تاکید کرد: با این تفاصیل داشتن یک پلتفرم ویژه برای پوشش و انعکاس همه رویدادهای تئاتری اعم از اجرا و سایر برنامه‌های نمایشی در زیرمجموعه اداره کل هنرهای نمایشی و معاونت هنری ارشاد یک ضرورت به‌ حساب می‌آمد که درنتیجه طی یک برنامه‌ریزی شاهد ایجاد سامانه تلویزیونی تئاتر ایران توسط انجمن هنرهای نمایشی هستیم که به‌ حق بزرگ‌ترین درگاهی است که می‌تواند پیگیری مطلوبی از اغلب رویدادهای تئاتری برای مخاطبان در سراسر کشور باشد که با توجه به تمهیدات دوستان در معاونت هنری و اداره کل هنرهای نمایشی و انجمن هنرهای نمایشی ایران، از هر نظر برای هنرمندان به‌منظور بازتاب رویدادهای نمایشی مقرون‌ به‌ صرفه است.

این کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: پیش از شیوع کرونا و در طی برگزاری سی‌ و هشت دوره از جشنواره تئاتر فجر شاهد بودیم که این جشنواره با توجه به قدمت و سابقه و ارتباطاتی که با عموم مراکز تئاتری دنیا دارد، رویدادی شناخته‌ شده محسوب می‌شود اما امسال با وجود رایزنی‌هایی که صورت گرفت ازآنجا که اغلب این مراکز به سبب شیوع این بیماری تعطیل بودند، لذا ترجیح ما این شد که بدون احصای ظرفیت‌های بین‌المللی، دوره سی و نهم این جشنواره را ملی و مبتنی بر ظرفیت‌های نمایشی گروه‌های داخلی به شکل ملی برگزار کنیم با این وجود شرایط کرونایی روند به اشتراک گذاری رویدادهای صحنه و همچنین رویدادهای تئاتری را از طریق فضای مجازی تسریع کرد تا آنجا که از ظرفیت به وجود آمده در دوران پساکرونا و در طی جشنواره‌های آتی نیز استفاده شایان توجهی به عمل خواهد آمد.

وی در پایان اظهار کرد: ایجاد این سامانه حتی امکان آن را می‌دهد که در خلال فصول مختلف اجرا و همچنین در موسم جشنواره ویدیویی از اجرای نمایش‌های خارجی که با فضای فرهنگی ایران سنخیت دارد ولی امکان حضور فیزیکی آن‌ها در سالن‌های نمایشی ایران میسر نیست برای استفاده عموم علاقه‌مندان به اشتراک گذاشته شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • خط باریک قرمز
    89,047,55
  • بازگشت کوتاه
    43,905,20
  • منگی
    27,696,90
  • تا ابد
    703,153,55
  • یلدا
    250,332,19
  • بی حسی موضعی
    532,165,25
  • قتل عمد
    98,569,79
  • پرو
    41,665,25
  • دریا موج کاکا
    30,220,25