رونمایی از ساز مُراژ در فرهنگسرای نیاوران/ صدای تازه‌ای به گوش می‌رسد | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۴۳

رونمایی از ساز مُراژ در فرهنگسرای نیاوران/ صدای تازه‌ای به گوش می‌رسد

همزمان با یازدهمین روز برگزاری نمایشگاه «نگاره‌های چوبی هیما» از ساز «مُراژ» ابداع محمدرضا ایلدار ژاله رونمایی شد.
به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران، آیین رونمایی از ساز مراژ روز دوشنبه ۱۳ بهمن همزمان با یازدهمین روز برگزاری دوازدهمین نمایشگاه «نگاره‌های چوبی هیما» اثر استاد محمدرضا ایلدارژاله با حضور سیدعبدالمجید شریف زاده رییس پژوهشکده میراث فرهنگی، سرور بختی رییس موسسه فرهنگی اکو، حجت الاسلام سیدعلیرضا عبادی مدیر فرهنگی و جونیور پنیالور کودو دبیر سوم و رییس دفتر کنسولی و مطبوعاتی سفارت کوبا و میهمانانی از داخل کشور و جمعی از هنرمندان برگزار شد.
سیدعبدالمجید شریف زاده رییس پژوهشکده میراث فرهنگی در آیین رونمایی از ساز ابداعی مُراژ که در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد، گفت: هنرهای سنتی هنر ماندگار در زمان است اما صنایع دستی محصولات کاربردی در زمان معاصر به شمار می روند. خلاقیت و منحصر به فرد بودن از جمله ویژگی های هنرهای سنتی است.
وی با بیان اینکه پژوهشکده هنرهای سنتی میراث فرهنگی سال ها درصدد حفظ و احیای هنرهای سنتی در حوزه های مختلف از جمله موسیقی، هنرهاب نمایش آیینی، معماری و دیگر هنرهای وابسته بوده است، مطرح کرد: انجام پژوهش در حوزه هنرهای سنتی نیز از جمله فعالیت‌های این پژوهشکده است.
رییس پژوهشکده میراث فرهنگی گفت: بسیاری از هنرهای سنتی کشور در حال نابودی است و ما تلاش داریم با برگزاری این قبیل نمایشگاه ها به حفظ، احیا و معرفی این هنرها توجه کنیم. همچنین آموزش هنرهای سنتی به افراد به ویژه جوانان می‌تواند به احیای این هنرها کمک زیادی کند. پژوهشکده به ایجاد کارگاه های تولید این هنرها نیز توجه کرده است.
شریف زاده درباره برگزاری ۱۲ دوره نمایشگاه «نگاره های چوبی هیما» تصریح کرد: هنرهای وابسته به چوب تنوع زیادی دارد. دلیل گستردگی این  هنر در ایران نیز، سابقه تاریخ طولانی کشور و همچنین در دسترس بودن آن افراد مختلف از ابتدای تاریخ است.
وی با اشاره به اینکه آثار تاریخی چوبی پیش از اسلام کمتر در کشور موجود است، گفت: یکی از این آثار که شانه چوبی با هنر جازنی است متعلق به پنج هزار سال پیش و شهر سوخته است.
عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری معرق را با سابقه تاریخی در کشور دانست و عنوان کرد: خوشبختانه جوانان با استعداد زیادی در حوزه معرق مشغول به کار هستند و امید داریم با برگزاری این گونه نمایشگاه امکان نمایش بیشتر کارهایشان و فضای تبادل اطلاعات و تجربیات برای آنها را مهیا کنیم.
شریف زاده درباره دوازدهمین دوره نمایشگاه نگاره های چوبی هیما گفت: در این دوره ۲۲۰ اثر از ۱۷۰ هنرمند عرضه شده است که در پایان این دوره نیز نفرات برتر اعلام می‌شوند.
وی درباره رونمایی از ساز ابداعی مراژ گفت: ساز سازی نیز یکی از هنرهای سنتی مرتبط با چوب است در طی سال های متمادی تحول بزرگی در ساز سازی نداشته ایم و امیدواریم با ایجاد و ساخت این سازهای جدید تحول در این حوزه ایجاد شود.
این استاد دانشگاه در پایان صحبت های خود اظهار کرد: ابداع سازهای جدید می تواند ضمن حفظ اصالت هنرهای سنتی، صدای تازه ای از سازهای سنتی به گوش برساند.
محمدرضا ایلدارژاله مبدع ساز مراژ با اشاره به اینکه سال ها به کار تعمیرات ساز پرداخته است، گفت: ۴ هزار و ۴۲۶ ساز را تعمیر کردم و اشراف کاملی بر عیب ها و ایرادهای سازها دارم و سعی کردم با ابداع این سازها آن ایرادها را حذف و رفع کنم.
وی درباره انگیزه ابداع سازهای جدید مطرح کرد: من دلسوز وطن و کشورم هستم و علاقه مندم با سراییدن شعر و ابداع ساز، با صداهای جدید، کشور و فرهنگ را به جهانیان نشان دهم.
ساز مراژ از مجموعه سازهای ابداعی استاد ژاله نخستین‌بار در سال ۱۳۸۴ ساخته شد. مراژ که از سر واژه نام سازنده وام گرفته است، سازی زهی مضرابی دارای ۱۶ پرده و سه سیم از سری سیم های ویولن سل است. کاسه از چوب درخت توت و دسته از چوب گردو ساخته شده است. سیم گیر از جنس فولاد است تا در برابر فشار حاصل از سیم های قطور توان مقاومت داشته باشد و مانند سایر سازهای ساخت استاد از گوشی‌های پایه برنجی بهتر ‌برده است. اندازه کاسه و نقاره ۳۸ سانتی متر و طول دسته ساز ۳۴ سانتیمتر است. در مراژ خرک روی پوست قرار گرفته تا صدایی با طنین بیشتر تولید شود.

در ادامه این مراسم، سرور بختی رییس موسسه فرهنگی اکو، حجت الاسلام سیدعلیرضا عبادی مدیر فرهنگی و جونیور پنیالور کودو دبیر سوم و رییس دفتر کنسولی و مطبوعاتی سفارت کوبا نیز به ایراد سخن پرداختند.

نمایشگاه «نگاره های چوبی هیما» از دوم بهمن‌ماه آغاز به کار کرده و تا جمعه هفدهم بهمن ماه در فرهنگسرای نیاوران آماده بازدید علاقمندان است.
انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    100/867/118/000
  • بی‌بدن
    22/358/841/000
  • سال گربه
    10/639/228/500
  • آپاراتچی
    3/809/166/500
  • پرویز خان
    3/135/337/000
  • نوروز
    2/746/203/000
  • ایلیا جستجوی قهرمان
    2/310/894/500
  • آسمان غرب
    2/022/378/500