برگی از تاریخِ اسکار ورق می‌خورد؟/ سینمای مستند در پی دیده شدن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صبا، وقتی آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار در سال 2009 فهرست فیلم های نامزد اسکار بخش بهترین فیلم سال را به عدد 10 افزایش داد بسیاری امیدوار شدند که آثار انیمیشن، فیلم های خارجی زبان و مستند هم بتوانند به این بخش راه پیدا کنند. در طی نزدیک به این یک دهه دو دسته اول یعنی آثار انیمیشن و فیلم خارجی به میان 10 فیلم برتر سال راه پیدا کردند به طوری که حتی فیلم «انگل» محصول کره جنوبی توانست جایزه اسکار بهترین فیلم سال را نیز دریافت کند با این حال هنوز هیچ فیلم مستندی شانس راه یابی به 10 فیلم برتر سال از سوی آکادمی اسکار را بدست نیاورده است.

در یک سال گذشته که مردم به دلیل بحران ویروس کرونا بیشتر وقت شان را در خانه سپری کرده اند با آثاری که پیش از این کمتر به سراغ شان می رفتند، مواجه شده اند فیلم هایی که اگر این شرایط نبود احتمالا آنها را از دست می دادند و باید امیدوار بود که این مساله برای رای دهندگان آکادمی نیز مصداق داشته باشد.

بنا به اعلام نشریه ورایتی، اگر رای دهندگان آکادمی اسکار به دنبال فیلم هایی هستند که روحِ دوران ما را به تصویر کشیده باشد، امسال زمانی خوبی برای توجه به این آثار مستند مانند «کمپ کریپ/ Crip Camp»، «دسته جمعی/Collective»، «شکارچیان ترافل/The Truffle Hunters»، «یک هزار برش/ A Thousand Cuts» و «زمان/Time» است.

در سال 2020 همینطور مستندهای دیگری با موضوعات داغ از قبیل، مستند «مخالف» با موضوع قتل جمال خاشقچی و «76 روز» با موضوع شیوع کرونا در شهر ووهان چین ساخته شده است.

در روزهای گذشته آکادمی اسکار از فهرست آثار واجد شرایط بخش های مستند بلند، انیمیشن و فیلمِ بین الملل رویداد امسال خود نیز رونمایی کرد.

در فهرست اعلامی آکادمی اسکار، امسال آثار مستند با داشتن 238 فیلم صاحب رکورد شده اند. پیش از این بیشترین میزان مستند واجد شرایط شده در تاریخ اسکار مربوط به سال 2017 با 170 مورد مستند بود.

انتهای پیام/